Barockschloss Bruchsal

Het Spreewald

Kanoën door het Spreewald

Tijd voor koffie

Nieuw fietspad bij Wulkow

Slapen in een Wijnvat

Roland voor het stadhuis
in Brandenburg an der Havel

Oude grenspaaltjes

Rathaus Tangermunde

de tocht

Klaar voor

Dag 2 - Maagdenburg - Tangermunde. afstand 70 km.

Na een goede nachtrust lekker vroeg opgestaan zodat we om half acht aan het ontbijt zitten en rond de klok van negen uur op de fiets stappen. We rijden terug naar de Elbe waar we de Elberadweg oppakken en dan verder gaan door het groene Herrenkrugpark. De temperaturen lopen al snel op tot tropisch warm. Voorbij Schartau moeten we met de veerpont over naar Rogätz en gelukkig net op tijd voor de lunchpauze anders hadden we drie kwartier moeten wachten. Hierna pakken we dan een stukje van de Hanzeroute welke al snel overgaat naar een onverhardpad wat maar net begaanbaar is om te fietsen. Bij Grieben pakken we de Elberadweg weer op en fietsen door naar Tangermunde waar we al vroeg in de middag aankomen. Aan de rand van het historische dorpje is een wassersportplatz waar je kan kamperen maar dan in de volle zon, wat niet aangenaam is met deze warmte. We fietsen verder naar de touristinfo en krijgen boven in het pand een kamer recht tegenover het historische Rathaus, mooier kan het niet. Omdat we nog niet zo laat zijn hebben we alle tijd om het oude stadje te bekijken. We horen hier het geklepper van de vele ooievaars die broeden op verschillende panden zoals het rathaus wat een prachtig schouwspel is.

Dag 8 - Rothenburg (Oberlausitz) - Olbersdorf. afstand 81 km.

Als we afscheid nemen van het broederhuis en net buiten het dorp fietsen komt er een duitse vakantiefietser naast ons rijden. We hebben dan een leuk gesprek wat natuurlijk gaat over elkaars fietsreis. Hij gaat een week op vakantie en wil iedere dag 150 km fietsen want meer tijd heeft hij niet gekregen van zijn vrouw verteld hij ons lachend. Voor ons is dat een drempel te ver want wij willen ook nog wat bezichtigen onderweg. Ook vandaag volgen we de Oder-Neiße-Radweg door verschillende dorpjes en de in tweeën gesplitste stad Görlitz/Zgorzelec welke voor een deel op Duits en Pools grondgebied ligt. Hierna gaan we verder langs de oever van de Berzdorfer See, een voormalige bruinkoolmijn wat je vaker tegen komt in het voormalige Oostblok. Nu door naar Ostritz waar we het klooster Marienthal bekijken en vervolgens een prachtige route fietsen door het Klosterwald. Als we de bossen uit rijden moeten we nog enkele kilometers naar Zittau en komen dan op het punt waar Duitsland, Polen en Tsjechie bij elkaar komen. Hoewel het de hele dag lekker zonnig is geweest begint de lucht steeds dreigender te worden, dus snel op de pedalen en door naar Olbersdorfer See een recreatiemeer waar we de dag eindigen.

Dag 9 - Olbersdorf - Hinterhermsdorf. afstand 60 km.

Als we vanmorgen onze pakezels van stal halen en vertrekken uit Olbersdorf is het bewolkt, maar gelukkig wel droog. We fietsen naar Kurort Jonsdorf bij de grens met Tsjechie en krijgen gelijk een stevige klim voor de kiezen. Met het zweet op de rug ploeteren we langzaam naar boven en zien de huisjes al steeds meer veranderen naar Tsjechisch model. Bij Krompach zijn we de grens gepasseerd en rijden verder door het natuurgebied Chko Luzické Hory naar het hoogste punt van deze tocht in Myslivny (wintersport gebied) van bijna 800 meter. Als we denken dat we hierna alleen nog maar hoeven af te dalen blijkt dit toch anders, want er moet ook nog behoorlijk worden geklommen. We rijden dan verder door het Nationalpark Böhmische Schweiz een route die grotendeels door de bossen gaat met zo nu en dan een verpauperd dorpje wat weinig te bieden heeft. Na het dorpje Kyjov volgen we een prachtig fietspad langs het riviertje de Krinice door een rotsachtige omgeving. We gaan hier natuurlijk even zitten picknicken maar helaas niet voor lange duur want al snel begint het te regenen. Dus drinken we snel onze koffie op en trappen dan stevig door naar het eerst volgende dorp. Als we aankomen in Hinterhemsdorf. vinden we hier gelukkig een slaapplek want het regent inmiddels behoorlijk, dus zien we morgen wel verder.

Dag 14 - Belgern - Coswig. afstand 120 km.

Wanneer we de vrouw des huizes bedanken voor haar gastvrijheid raken we in gesprek en verteld ze ons over haar kinderen en krijgen een rondleiding door haar tuin. Als we dan uiteindelijk vertrekken gaan we nog snel even langs de supermarkt om de hoek om wat drinken te halen voor onderweg. Buiten het dorp fietsen we gelijk door een mooi bosgebied de Dahlener Heide over onverharde paden naar Taura, Bennewitz en vervolgens door naar het historisch stadje Torgau met Slot Hartenfels. Daarna verder door de uiterwaarden van de Elbe over rustige landweggetjes waar het kilometers lang genieten is. Als de klok vier uur slaat arriveren we in het mooie stadje Lutherstadt Wittenberg welke bekend is van Maarten Luther. We lopen met de fiets aan de hand door de gezellige Altstad, maken wat foto’s en rijden dan verder over een prachtig fietspad naar Worlitz. Hier willen we graag overnachten maar wegens een muziekconcert in het Wörlitzer park (engelse tuin) is alles volgeboekt en moeten we noodgedwongen verder op zoek. Al met al heeft ons dit veel tijd en moeite gekost maar we vinden een plekje in Coswig, waarvoor we wel meerdere kilometers moeten afwijken van onze route, maar gelukkig hadden we vandaag goede benen.

Dag 12 - Kurort Rathen - Moritzburg. afstand 77 km.

Voordat we Kurort Rathen achter ons laten doen we eerst nog een paar ansichtkaarten op de bus en kijken dan nog even voor een leuk souveniertje die we hier gisteren al hadden gezien. Maar als we daar aankomen blijkt het souvenierswinkeltje niet eerder open te zijn dan 2 uur vanmiddag en daar gaan we niet opwachten, dus nemen de veerpont naar de overkant. Hier pakken we de Elberadweg weer op en rijden verder langs de oevers van de rivier naar het barokke Dresden. Wanneer we dan arriveren rijden we door naar de historische Altstadt en zien een bruisende stad met veel toeristen, gezellige muziek, levende standbeelden en veel historische gebouwen. We slingeren ons een weg door de stad en fietsen langs bezienswaardigheden zoals de Frauenkirch die we bezichtigen en lopen daarna langs de Fürstenzug een meer dan 100 m lange muurdecoratie en als laatste het paleiscomplex de Zwinger. Als we Dresden verlaten rijden we bij Niederwartha over de Eisenbahnbrücke over de Elbe naar Radebeul. Daarna verder over de Elbe-Moritzburg-Lössnitzgrund-Radweg waar we gelijk een stevige klim voor de kiezen krijgen. Nu nog door de bossen van het Friedewald op naar Moritzburg waar we deze mooie dag afsluiten.

Dag 15 - Coswig - Maagdenburg. afstand 101 km.

Wanneer we vertrekken voor onze laatste fietsdag hebben we twee opties 8.5 kilometer terug naar Worlitz of langs de weg naar Vockerode waar we dan de route weer oppakken. We kiezen voor het laatste al maakt het in kilometers niet echt veel uit. Terug op de route fietsen we gelijk de bossen in van het FriedWald Dessau-Wörlitz een begraafplaats in de natuur waar men het as van de overledene kan uitstrooien. Verderop in de buurt van Tochheim zien we ontzettend veel zwaluwen boven het veld die vliegen vangen wat een prachtig gezicht is om naar te kijken. Intussen schijnt de zon weer volop en fietsen we het laatste stukje door de uiterwaarden van de Elbe. We naderen Maagdenburg en zien de torens van de dom langzaam dichterbij komen, nog even door het Rotehornpark en zijn dan terug waar we ook zijn gestart. Voor vannacht hebben we een hotel geboekt vlakbij het Hauptbahnhof zodat we ons morgenvroeg niet hoeven te haasten. Vanavond gaan we als afsluiter nog even lekker uit eten bij een pizzeria in de stad en kijken dan terug op een geslaagde vakantie.

Dag 13 - Moritzburg - Belgern. afstand 89 km.

Als we vertrekken gaan we eerst naar het prachtig gelegen Schloss Moritzburg en fietsen daarna verder door het Friedewald over onverharde en soms zelfs woeste paden. Onderweg stond er meerdere keren aangeven “Gesperrt für Radfahrer” maar we namen de gok om door te rijden en zijn zo zonder problemen het Friedwald doorgekomen. Bij het plaatsje Naundörfel dalen we geleidelijk af naar de Elbe op naar de porseleinstad Meissen met zijn gigantische Albrechtsburg welke ver boven de stad uitsteekt. We fietsen of beter gezegd hobbelen door de oude straatjes naar de Altstad waar het gezellig druk is. We kopen hier een souvenir als aandenken en gaan nog even langs de bakker voor wat lekkers. Hier pakken we opnieuw de Elberadweg op en fietsen door verschillende dorpjes naar de stad Riesa waar we de veerpont nemen naar de overkant en verder rijden door de uiterwaarden van de rivier. Wanneer we Belgern binnen rijden zien we het Rolandsbeeld (symboliseert de stedelijke vrijheid) al staan voor het zalm gekleurde Rathaus. Nadat we hier wat hebben rond gekeken, zien we een bordje zimmerfrei staan waar we gastvrij worden ontvangen. Op advies van de gastvrouw hebben we bij restaurant Alte Post nog heerlijk gegeten, voor de kok een tien.

Dag 11 - Hinterhermsdorf - Kurort Rathen. Afstand 36 km.

Als we opstaan is het droog maar aan het ontbijt word ons verteld dat er meer regen op komst is, maar om nog een dag te blijven is voor ons geen optie. We vertrekken dan toch en net buiten het dorp begint het alweer te regenen, dus de ponchou’s aan. Nu gaan we verder door het Nationalpark Sächsische Schweiz over onverharde bospaden wat het fietsen in de regen nog zwaarder maakt dan het al is en soms voelt of er een olifant achter op zit. Als we de bossen verlaten en afdalen naar de rivier de Elbe begint het nog harder te regenen en gaan we schuilen bij Bad Schandau net over de grens in Duitsland. We besluiten onze tocht voor vandaag in te korten en volgen verder de Elberadweg. Onderweg kunnen we niet echt genieten van de omgeving omdat we met een blik op oneindig snel doortrappen naar Kurort Rathen. Als het rond de klok van twee uur eindelijk begint op te klaren maken we nog een wandeling over oneindig veel traptreden bergop naar de Basteibrucke. Eenmaal boven is het echt genieten van de gigantische zandstenen rotsen. Je kunt hier prachtig rondwandelen en genieten van de bijzondere uitzichten. Na de vele regen van vandaag kijken we toch terug op een geslaagde dag want dit bijzonders hadden we voor geen goud willen missen.

Dag 10 - Regendag in Hinterhermsdorf.

Wanneer we onze oogkleppen openen en naar buiten kijken zien we de regen met bakken uit de hemel vallen. We gaan dan éérst maar naar het ontbijt en besluiten daarna wel wat we gaan doen. Terug op de kamer kijken we door het raam naar buiten en zien dat de lucht grijs en grauw is van de regen, dus besluiten we noodgedwongen een rustdag te nemen. Wat gaan we dan doen op zo’n dag onze fietskleding maar eens wassen want deze beginnen op het laatst toch anders te ruiken. Ondertussen is het nog steeds behoorlijk regenachtig en zijn we blij dat we niet op de fiets zijn gestapt. Na het middaguur besluiten we toch maar in de regen door het dorp te wandelen op zoek naar de buurtsuper die hier ergens moet zijn. Wanneer we deze uiteindelijk vinden heeft hij net pauze tot drie uur, dus wandelen we nog maar even verder door de regen. Als het dan drie uur is gaan we terug en komen in een winkeltje wat lijkt op dat van malle Pietje (Swiebertje) en waar hygiene ver te zoeken is en als dan blijkt dat de reep chocola die we hebben gekocht ook nog eens een half jaar over datum is weten we genoeg. Wanneer het bijna zes uur is en we wat willen gaan eten in het dorp zijn alle eetgelegenheden gesloten. Maar gelukkig nemen we altijd een paar zakken Adventure Food (kant-en-klaar maaltijd) mee want je weet het maar nooit, dus komt deze nu goed van pas.

Dag 7 - Spremberg - Rothenburg (Oberlausitz). afstand 84 km.

Na een zeer warme nacht met temperaturen rond de 23 graden zijn we de nacht toch slapend doorgekomen. Als we ons hebben opgefrist en een lekker ontbijt hebben gehad stappen we op de fiets voor het laatste stukje van de Spreeradweg. Onderweg komen we er achter dat we onze bidons zijn vergeten te vullen met water om koffie te zetten, dus vragen we dit aan een dorpsbewoner. Bij het plaatsje Neustadt (Spree) gaan we verder over de Froschradweg naar Gablenz op zoek naar het Azalea en Rhododendron Park Kromlau. Als we het park uiteindelijk vinden met zijn bijzondere Rakotzbrücke, is dit zeer de moeite waard. Daarna fietsen we verder naar Bad Muskau wat ligt op de grens met Polen waar we het prachtige Schloss en het Fürst-Pückler-Park (Werelderfgoed van UNESCO) bezoeken wat is verdeeld in een Duits en een Pools gedeelte. Als het tijd word om verder te gaan pakken we de Oder-Neiße-Radweg een goed aangelegd fietspad die de rivier Lausitzer Neisse volgt door beschermde natuurgebieden op de grens met Polen. Als het in de namiddag bewolkt word en we gerommel horen in de verte fietsen we snel door naar Rothenburg/Oberlausitz waar we overnachten in het broederhuis voor kerkelijke diaconie.

Dag 6 - Lubben - Spremberg. afstand 91 km.

We nemen wat extra drinken mee omdat het vandaag de warmste dag van de week gaat worden. Als we Lubben verlaten fietsen we verder door het Spreewald, het groene Venetië een mooi watergebied van moeras, laagland en riviertjes. Aangekomen in Lubbenau, is dit een mooi en gezellig stadje waar het leuk vertoeven is. We gaan naar de bakker en zien daar heerlijke frambozengebak staan, Mmmm zegt Sietze, dus nemen we deze mee voor onderweg. Wanneer we dan een bankje vinden in de schaduw besluiten we hier te gaan zitten om ons gebakje op te eten. Sietze pakt het gebak uit de fietstas en loopt naar Anita, plots scheurt het zakje en ligt het gebak in het zand. Anita boos en Sietze teleurgesteld en zonder elkaar aan te kijken kunnen we elkaars gedachten lezen, maar gelukkig hadden we ook nog twee luxebroodjes. Hierna fietsen we verder door een prachtig gedeelte van het Spreewald tussen Lehde en Leipe. Daarna komen we in een opener landschap en dat voelen we meteen want het is bloedheet in de zon. We fietsen nu verder over een fietspad op de dijk waar geen einde aan lijkt te komen. Met het zweet op ons voorhoofd bereiken we uiteindelijk de stad Cottbus waar we nog wat kleine boodschappen doen en dan verder rijden door het Naturschutzgebiet Talsperre Spremberg. Bij het stadje Spremberg is het genoeg voor vandaag en kijken morgen verder.

Dag 5 - Trebbin - Lubben. afstand 99 km.

Voordat we aan de route gaan beginnen eerst langs de Sparkasse, want met vakantie wil het geld wel uit de portemonnee. Als de geldbuidel is gevuld ook nog even langs de supermarkt (WEME) om drinken te kopen voor onderweg omdat het net als voorgaande dagen boven de dertig graden gaat worden. Wanneer de pedalen weer ronddraaien gaan we verder over de Hanzeroute en gelukkig zijn de fietspaden beter als dat van gisteren. We rijden grotendeels door de bossen zodat we gelukkig niet veel last van de warmte hebben. Wanneer we door de dorpjes fietsen hobbelen we met een slakkengang over de oude kasseien die je hier nog in veel straten ziet liggen. We fietsen door de natuurgebieden Schulzensee en Jägersberg-Schirknitzberg en hebben dan op het laatst bos genoeg gezien. Na de Köthener See word het anders en begint voor ons het Spreewald (UNESCO erkend biosfeerreservaat) een bijzonder veengebied wat is ontstaan als gevolg van de laatste ijstijd. Een landschap wat is gevormd door de vele vertakkingen van de rivier de Spree en zeer in trek is bij veel kanovaarders. Als we aankomen in Lubben is het genoeg voor vandaag en vinden hier een muizennestje om te slapen. ‘s Avonds kunnen we nog lang genieten van het mooie weer want de temperaturen blijven heerlijk tot in de late uurtjes.

Dag 4 - Werder - Trebbin. afstand 65 km.

Vandaag is het een bijzondere dag want Anita is weer een jaartje ouder geworden maar nog altijd even mooi en lief. We douchen ons voor zover dat lukt, alleen bij Sietze geeft dit een probleem omdat hij de bril is vergeten en de gebruiksaanwijzing niet kan lezen waardoor er geen water uit de kraan komt. We willen vandaag Schloss Sanssouci en het Neues Palais bezoeken in Potsdam maar moeten dan eerst nog enkele kilometers terug. Net buiten de camping fietsen we naar Geltow waar we een prachtig fietspad volgen langs de oever van Templiner See. Als we in de altstadt van Potsdam zijn gaan we eerst langs de bakker voor wat lekkers om ons buikje te vullen. Nu verder naar Park Sanssouci waar we ruim de tijd nemen om alles te bekijken en te fotograferen. Wanneer we vertrekken moeten we 5 km hetzelfde fietsen net als gisteren en zijn rond twee uur terug in Werder. Na het verlaten van de Havelradweg pakken we de Hanzeroute weer op.die gaat over mooie maar ook zeer slechte stukken fietspad zoals tussen Ferch en Seddin waar we een flink stuk moeten lopen. Als de klok vier uur slaat kijken we om naar een slaapplaats welke we vinden in Trebbin. Nu we de puf eruit hebben, niet van het fietsen maar meer van het trek en duwwerk van onze pakezel verzamelen we onze laatste krachten om Anita haar verjaardag toch nog feestelijk af te sluiten en gaan we samen heerlijk uit eten.

Dag 3 - Tangermunde - Werder. afstand 114 km.

Voordat we vertrekken kopen we eerst om de hoek nog een bloknoot en verlaten dan het historische stadje, waarna we de Elbe oversteken en verder gaan over de Hanzeroute. We fietsen door verschillende dorpjes wat weinig voorstelt, maar toch genieten wij van de omgeving en het prachtige mooie weer. Als de route wat avontuurlijker word en over onverharde paden door de bossen gaat is het zelfs met 50 mm banden moeilijk fietsen. Bij Wusterwitz verlaten we de Hanzeroute en gaan dan verder over de Havelradweg naar Brandenburg an der Havel. Als we hier dan zijn gaan we eerst naar de Altstad en daarna door naar de Neustadt waar we goed moeten uitkijken omdat ook de trams hier rondrijden. Als we onze inkopen hebben gedaan verlaten we de drukte van Brandenburg en rijden verder door het natuurreservaat Mittlere Havel over goede fietspaden naar Ketzin waar we willen overnachten. Net voor Ketzin spreken we een ouder echtpaar die ons adviseren om naar Werder te gaan omdat het daar leuker en gezelliger is. Dus trappen we nog maar eens 10 kilometer verder en als we arriveren barst het van toerisme dus hebben ze niets te veel gezegd. Hierna gaan wij op zoek naar een camping en ook daar is geen plaats meer voor een tweepersoons tentje alleen nog één “Weinfass” waar je in kan slapen. We mogen eerst even kijken en besluiten dan om deze te nemen, voor ons de eerste keer slapen in een wijnvat.

Fotoalbum
           RIDE A BIKE

Laatste kilometers

Nu vliegensvlug naar huis

Dag 16 - Reisdag - van Maagdenburg naar Twijzelerheide.

Vanmorgen hebben we iets langer kunnen slapen en maken ons dan klaar om naar het ontbijt te gaan. Als we de ontbijtzaal binnen komen is het net een kippenhok welke vol zit met oude uitgelegde kakelende kippen. Wat een lawaai, maar als ze hun buikjes hebben gevuld en vertrekken word het een stuk aangenamer zodat wij alsnog heerlijk rustig kunnen ontbijten. Rond de klok van 10.30 uur lopen we naar het naast gelegen Hauptbahnhof en zoeken spoor 6 op waar de IC trein rond 11.00 uur zal vertrekken. Wanneer de trein het station binnen komt en wij onze fietsen in de daarvoor bestemde rekken plaatsen, nemen we een zitplaats niet ver van onze fietsen. Onderweg komen er meer fietsers binnen die ook hun fiets in de rekken moeten plaatsen maar dit gaat niet altijd even gemakkelijk. Dus word er dan roekeloos met andermans fietsen omgegaan wat soms leidt tot grote ergernis. Na vier uren reizen komen we om 15.15 uur aan in Leer, fietsen eruit tassen er op en snel naar de overkant en om 15.26 uur zitten we dan in de trein naar Groningen. Hier komen we dan aan om 16.39 uur in de spits, we besluiten om naar huis te fietsen wat nog ongeveer 50 kilometer is. Met de wind in de rug trappen we ons richting Friesland, onderweg gaan we langs Anita haar moeder zodat ze weet dat we weer veilig thuis zijn en later nog langs Sietze zijn moeder. Als we thuis komen staan ook de buren buiten, nog even kletsen en dan uiteindelijk om tien uur naar binnen. Na een lange reisdag kunnen we vannacht weer heerlijk in ons eigen nestje slapen.