Alltagsmenschen van Wiedenbrück

2013 Kahler Asten, Hohe Acht - 1228 km

Een route door de drie noordelijke provincies tot aan de grens met Duitsland,
daarna door de deelstaten Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen, Hessen
en Rijnland-Palts, met als eindpunt de provincie Limburg.

Laatste kilometers

stadje Herborn

Oude spoortunnel Bromskirchen

Linspher radweg

De bron van rivier de Lenne

Diemelradweg

Rivier de Ems

Historische stadhuis van Meppen

Het Balloërveld

In Maastrcht gaan we eerst naar het station om te kijken hoe laat we de trein kunnen nemen. Als we zo rond 16.30 uur de trein willen nemen zegt de conducteur dat we beter de stoptrein kunnen nemen omdat de sneltrein al vol staat met fietsen. Dit is voor ons geen optie dus na wat aandringen en een smekend gebaar mochten we toch mee maar moesten we wel alle fietstassen van de fiets halen. Na wat passen en meten zitten we dan uiteindelijk in de trein naar Utrecht waar we aankomen om 19.30 uur en daar drie kwartier moeten wachten voordat we verder kunnen naar Leeuwarden. Onderweg komen we in gesprek met een jonge dame uit Haarlem die verteld dat ze gaat studeren in Leeuwarden. De plaats waar ze op kamers gaat is een boerderij aan de Friesestraatweg even buiten de stad maar meer wist ze ook niet. Uiteindelijk zijn we er achter dat ze in Ryptsjerk moet zijn bij boerderij Wielzicht en omdat dit toch op onze route ligt adviseren wij haar om met ons mee te gaan gezien wij het onverantwoord vinden om op dit kale stuk en in het donker alleen te fietsen. Als we bij de boerderij aankomen staat de eigenaar haar al op te wachten en bedankt ze ons en fietsen wij verder richting huis en komen dan om kwart voor 11 ons huisje weer binnen.

Dag 16 - Monschau - Maastricht - Utrecht - Leeuwarden - Twijzelerheide. afstand 102 km.

Monschau ligt in een diepe vallei aan de Roer dus voordat we de route weer kunnen oppakken moeten we stevig doortrappen om boven te komen. Hierna vervolgen we onze weg over de Vennbahnradweg die geleidelijk afdaalt tot aan Roetgen waar wij de grens overgaan naar Belgie. Net voor Raeren verlaten we de Vennbahnradweg en als we het dorp dan binnen rijden hebben ze bijna alle straten over de kop gehaald zodat fietsen haast niet mogelijk is maargoed we komen er weer uit. Hierna verder naar Hauset waar we de grens nogmaals overgaan naar Duitsland en door het Aachenerwald fietsen. Nu verder langs de buitenkant van de stad Aachen naar het kleine kerkdorpje Lemiers  met twee dorpsdelen in twee verschillende landen. We zijn nu weer terug in Nederland en fietsen door het glooiende Zuid-Limburg waar we ook geregeld moeten klimmen, maar na meer dan twee weken op de fiets zijn we dit wel gewend. We rijden verder over landweggetjes door de plaatsen Vijlen, Mechelen en Gulpen waar we veel racefietsers tegenkomen. Bij het buurtschap Wolfshuis hebben ze een grote braderie waar we lopend met de fiets doorheen moeten. Het laatste stuk van de route fietsen we tussen de maisvelden door naar het eindpunt Maastricht.

Dag 15 - Dahlem - Monschau. afstand 67 km.

Als we vertrekken fietsen we eerst een stuk over de autoweg die we klimmend afleggen naar Udenbreth wat tegen de grens aan ligt van België. Vervolgens dalen we af naar beneden over een onverhard pad naar Hellenthal en hier wat inkopen doen bij de plaatselijke supermarkt. Daarna door naar de Oleftalsperre een stuwdam waar we naast langs fietsen over een nieuw aangelegd fietspad. Hierna verder over een onverhard pad door het natuurpark Perlenbach-Fuhrtsbachtal waar in de lente honderdduizenden narcissen bloeien. Na Kalterherberg pakken we een stuk van de Vennbahnradweg een fietspad over een voormalige spoorlijn met een totale lengte van 125 kilometer door 3 landen, Duitsland, België en Luxemburg. Na een aantal kilometers pakken wij de afslag Monschau “de parel van de Eifel” omdat we daar onze laatste nacht willen doorbrengen. Na onderdak te hebben gevonden wandelen we door de gezellige Altstadt met zijn vakwerkhuizen, leuke winkeltjes, knusse terrasjes en veel toeristen. 's Avonds is er het bekende jaarlijkse klassieke muziek evenement op de burcht die je kan horen tot in het dorp, alleen is het niet onze smaak. Wij gaan niet te laat naar bed zodat we morgen weer vroeg op kunnen staan voor onze laatste fietsdag.

Dag 13 - Kobern-Gondorf - Langenfeld. afstand 66 km.

Kwart over negen gaan we eerst naar de supermarkt om boodschappen te doen en fietsen dan verder tussen de wijnranken door langs de Moezel tot aan Hatzenport. Hierna verder over de Maifeld-Radweg een voormalige spoorlijn naar Munstermaifeld waar we de stiftskerk Sint-Severuskerk bekijken en dan besluiten om naar Burg Eltz te fietsen waarvoor we 6 km moeten afwijken van de route. Nadat we bij Burg Eltz zijn geweest wat zeker de moeite waard is rijden we terug naar Munstermaifeld en kopen dan bij de bakker nog wat lekkers. We gaan nu verder naar Mayen en passeren dan even later Schloss Bürresheim die we bekijken en dan door naar Nitztal. Opeens komen we bijna niet meer vooruit en krijgen een vreselijke klim voor de kiezen naar Waldesch. Ploeterend en zwetend komen we dan uiteindelijk boven en krijgen als beloning een mooi uitzicht over het Nitzbachtal. Nu het tijd word om te gaan zoeken naar een overnachting rijden we naar Langenfeld wat een uitgestorven dorp lijkt maar toch vinden we er een kroeg-hotelletje. Helaas word ons verteld dat er geen plaats meer is, maar na lang aandringen mogen we uiteindelijk toch blijven en wat schetst onze verbazing de volgende morgen bij het ontbijt, we zijn de enige gasten.

Dag 12 - Limburg an der Lahn - Kobern-Gondorf. afstand 84 km.

We gaan vandaag verder over de Lahnradweg en bij Schloss Oranienstein krijgen we een korte maar steile klim voor de kiezen naar de Oranjestad Diez. Vier andere vakantiefietser die ook naar boven moeten lopen inmiddels en kijken ons vol bewondering aan als wij hun voorbij fietsen met zoveel bagage. Bij de plaats Geilnau verlaten we even de rivier en krijgen dan een klim van 13% over 3 km, waarna we dan afdalen via diverse haarspeldbochten naar Laurenburg en hier de rivier de Lahn weer oppakken. Net voorbij Obernhof bezoeken wij het klooster Arnstein die we afzonderlijk bekijken. Wanneer Sietze weer naar buiten wil is de zijdeur gesloten. De priester vertelt Anita dat dit niet de officiele ingang is en zegt dat hij dan nog een lange weg terug heeft te gaan. Sietze moest inderdaad het hele klooster rond om weer bij de fietsen te komen. Bij terugkomst rijden we verder naar de keizerlijke badplaats Bad Ems en hierna naar Lahnstein waar we de Lahn verlaten en de Rijn oversteken naar Koblenz. Vanaf nu volgen we de bekende rivier de Moezel over de Maare-Moselradweg tussen de wijnranken door met een prachtig landschap naar Kobern-Gondorf waar we overnachten.

Dag 11 - Rustdag.

Vanmorgen iets langer geslapen dan anders omdat we een rustdag hebben en lekker uitgebreid kunnen ontbijten. Als we de stad gaan bekijken lopen we eerst naar de bekende dom van Limburg an der Lahn. We bekijken de kathedraal en steken net zoals voorgaande jaren een kaarsje aan en nemen even tijd voor bezinning. Intussen schijnt het zonnetje weer volop en beloofd het een mooie dag te worden met temperaturen boven de 25 graden. We wandelen naar de Altstadt en bekijken de vele vakwerkhuizen en slenteren verder door de winkelstraatjes waar het gezellig druk is met toeristen. Rond het middaguur pakken we even een terrasje en genieten van alles om ons heen. Als we terug wandelen naar het hotel kopen we voor beide moeders nog een kleinigheid als aandenken. Terug bij het hotel hangen we op onze kamer de tent uit om te drogen omdat we deze de laatste keer nat hebben in gepakt. Daarna wandelen we nog even langs de rivier waar we dezelfde man spreken als de dag ervoor bij Essenau die ook van plaats naar plaats reist met zijn gezin, alleen dan met de kano. Ondertussen word het tijd om een hapje te gaan eten en lopen binnen bij een chinees restaurant waar we voor weinig geld hebben kunnen eten.

Dag 10 - Herborn - Limburg an der Lahn. afstand 71 km.

Als we wakker worden horen we dat het regent en zien het met bakken vol naar beneden komen en besluiten om wat later te vertrekken. Als we dan op de fiets stappen is het nog licht bewolkt maar wel droog dus rijden we verder door het Westerwald. Na Schönbach fietsen we langdurig over een onverhard pad en klimmen geleidelijk weer naar de 600 meter met prachtige vergezichten. Bij Mengerskirchen hebben we ongeveer 24 kilometer geklommen en hebben het hoogste punt bereikt. Hierna dalen we via de Kerkerbachtal-Radweg een voormalige spoorlijn met grotendeels onverharde paden af door de bossen van het Westerwald. Onderweg nog even picknicken en lekker genieten van het zonnetje maar dit is voor korte duur want als we verder willen begint het behoorlijk te regenen. We schuilen onder een boom en rijden daarna richting het plaatsje Runkel wat het einde is van de prachtige Kerkerbachtal-Radweg. We zijn nu aangekomen bij de rivier de Lahn en rijden verder over de Lahnradweg naar de kreisstadt Limburg an der Lahn. Hier nemen we een rustdag om de stad te verkennen en een bezoek te brengen aan de bijzondere kathedraal.

Dag 9 - Breidenbach - Herborn. afstand 59 km.

Als we net vertrokken zijn uit Breitenbach begint het te regenen dus doen we onze ponchou’s aan en rijden verder over de Seenradweg en passeren vele kleine dorpjes zoals Wolzhausen, Niedereisenhausen en Frechenhausen. Onderweg fietsen we geleidelijk naar de 609 meter hoogte bij de Fernsehturm Angelburg in het Schelder Wald. Rond het middaguur willen we bij een bank geld pinnen maar helaas lukt dit niet met de pas dus bellen we met onze bank. Deze geeft aan het in het volgende dorp nog eens te proberen en jawel hoor hier komt het geld er gewoon uit. De route die we vandaag fietsen gaat door kleine dorpjes waar niet veel te beleven valt maar het natuurschoon er om heen maakt veel goed. Na Bischoffen gaan we verder over de Rhein-Main-Vergnügen route langs de Aartalsee en door de bossen van het Westerwald naar Sinn. Het is hier heerlijk fietsen over autovrije wegen waar we geen kip tegen komen alleen veel overstekende slakken. Aangekomen in het oude pittoreske stadje Herborn die de moeite waard is om te bezichtigen zijn we aan het eind gekomen van deze dag.

Dag 8 - Kahler Asten - Breidenbach. afstand 80 km.

Na het ontbijt fietsen we terug naar Winterberg waar we de Linspher Radweg nemen, een prachtig nieuw aangelegd fietspad over een oude spoorlijn die we moeiteloos kunnen afleggen tot aan Allendorf (Eder). Hierna volgen we de Eder-radweg langs het riviertje de Eder waarvoor ons de ellende begint met het fototoestel die de foto’s niet meer wil opslaan en de reserve stick hebben vergeten mee te nemen. Onderweg meerdere mensen gevraagd waar we een nieuwe stick kunnen kopen maar niemand die ons kan helpen. Aangezien het zaterdagmiddag is zijn de meeste winkels al vroeg gesloten. Onderweg balen we omdat de omgeving erg mooi is en we jammer genoeg geen foto’s meer kunnen maken. Bij Hatzfeld gaan we verder over de Hessischer Radfernweg R8 en moeten weer flink doortrappen. Bij Wallau (Lahn) volgen we de Seenradweg naar Breitenbach en hier is gelukkig nog een grote Kaufmarkt geopend waar ze ons kunnen helpen aan een nieuwe memory stick. Gezien onze benen flink moe zijn en verlangen naar een slaapplaats vinden we die even verder op in het dorp.

Dag 7 - Helminghausen - Kahler Asten (Winterberg). afstand 62 km.

Vandaag verder over de stuwdam langs de Diemelsee over een goed aangelegd fietspad naar Heringhausen.We volgen nog steeds de Diemelradweg over rustige landweggetjes door het Sauerland tot aan Usseln in het Rothaargebergte. Inmiddels is de temperatuur al flink opgelopen en zijn we toe aan een lekker bakje koffie. Hierna verder over de R5-Hessicher Radfernweg tot aan Oberschledorn en daarna over de Hochsauerland Höhenstrasse een panoramaweg met fraaie vergezichten in het ‘land van 1000 bergen. Wanneer we pauzeren in Deifeld om onze dorst te lessen vraagt de eigenaar waar we heen gaan, naar Winterberg waarop hij antwoord dat word behoorlijk klimmen. Net buiten het dorp moeten we al gelijk in de laagste versnelling omhoog, maargoed we zetten door en komen dan even later aan in Winterberg. Het is hier erg druk met toeristen en veel winkels wat ons niet kan bekoren dus besluiten we om door te fietsen naar het hoogste punt van het Sauerland “Kahler Asten” op 842 m hoogte. We overnachten in het enige hotel wat hier staat met een mooi panoramisch uitzicht.

Dag 6 - Borchen - Helminghausen. afstand 79 km.

Als we vertrekken is het eerste stukje nog redelijk vlak maar daarna klimmen we naar ongeveer 441 meter hoogte tot aan Blankenrode. Onderweg komen we een vriendelijke autobestuurder tegen die even met de lichten knippert en zijn duim opsteekt, met een gebaar van toppie. Eenmaal boven fietsen we daarna met 60 kilometer naar beneden over een slecht wegdek wat leek op een lappendeken, dus oppassen geblazen. Bij Hardehausen bezoeken we de Wisent-Turm en dalen dan verder af tot aan de rivier de Diemel. Hier moeten we naar de andere kant van de rivier over een klein smal bruggetje en moeten dan eerst alle bepakking van de fietsen halen om de overkant te bereiken. Nu gaan we verder over de Diemelradweg en fietsen door het prachtige natuurpark Diemelsee naar Padberg, maar om hier te komen moet er nog flink worden geklommen. Wanneer we arriveren in Padberg maken we eerst enkele foto’s van het geel gekleurde kerkje “Maria Magdalena” en gaan dan verder richting de Diemelsee. Bij Helminghausen een gehucht aan de Diemelsee spreken we bij een Gasthaus een echtpaar uit Wolvega die hier overnachten en zeggen dat dit een prima plek is en de eigenaars ook afkomstig zijn uit Friesland (Holwerd) dus ook wij blijven overnachten.

Dag 5 - Harsewinkel - Borchen. afstand 93 km.

Vandaag fietsen we het laatste stuk van de Emsradweg en net zoals voorgaande dagen rijden we afwisselend door bossen en graanvelden en langs de rivier de Ems. Onderweg komen we veel vakantiefietsers tegen die deze route ook fietsen alleen dan stroomafwaarts. Aangekomen in Rheda-Wiedenbruck bezoeken we Schloss Rheda met de mooie kasteeltuin en de Altstadt van Wiedenbruck met zijn fraaie vakwerkhuizen wat zeker een bezoekje waard is. Hierna volgen we nog ongeveer 15 km de Emsradweg tot net voorbij de historische plaats Rietberg en gaan dan verder over de Paderborner Land route die ons door het natuurgebied de Steinhorster Becken voert waar we tevens een kijkje nemen in een vogelkijkhut. Daarna verder naar de plaats Hövelhof en het stadsdeel schloss Neuhaus bij Paderborn waar we één van de mooiste waterkastelen van de weserrenaissance in Westfalen bezoeken. Als we hier een tijdje hebben rond gekeken en veel foto’s hebben gemaakt word het tijd om zo langzamerhand uit te kijken naar een plek om te overnachten. Onderweg waren de campings zeer schaars dus dan maar een hotelletje die we vinden net voorbij de drukte van de stad Paderborn in het plaatsje Borchen.

Dag 4 - Emsdetten - Harsewinkel. afstand 98 km.

We hebben geslapen als een roos met de fietsen naast ons bed. Met zonnig weer en de harde wind in de rug vervolgen we onze route over de Emsradweg die ons tot nu toe prima bevalt. Ook vandaag rijden we door een mooi afwisselend landschap van bossen en graanvelden over zowel verhard als onverharde paden die goed begaanbaar zijn. Zo rond het middaguur wordt de lucht steeds dreigender en bij het plaatsje Telgte worden ook de druppels dikker zodat we op zoek gaan naar een plaats om te schuilen. We stoppen bij een bistro en bestellen koffie met een broodje en na een half uur is het dan weer droog en vervolgen onze route. Aangekomen in de plaats Warendorf welke bekend staat om zijn jaarlijkse hengstenparades bied een andere vakantiefietser aan om ons samen op de foto te zetten, wat we natuurlijk niet afslaan. We kijken hier even rond en gaan dan verder door het natuurreservaat Emsaue. Onderweg moet Sietze nog even stoppen voor een sanitaire stop, hup van de fiets en stapt dan half in de greppel en verstuikt bijna zijn enkel maar gelukkig gaat het goed want hij kan nog lopen als een kieviet. Dus maar snel weer op de fiets op naar Harsewinkel waar we de nacht zullen doorbrengen.

Dag 3 - Meppen - Emsdetten. afstand 104 km.

Na de onweersbui en de regen van gisteravond worden we uitgerust wakker van het gekoer van een tortelduif. Sietze springt uit zijn slaapzak en begint te zingen ,happy birthday to you, en feliciteert Anita met een dikke zoen. Nadat we de tent hebben opgepakt wensen we de buurman een goede reis die verder fietst naar het noorden. Wij gaan richting het zuiden over de Emsradweg en komen door het natuurgebied Meppener Kuhweide waar een vos net voor ons de weg oversteekt en een paar kilometer verderop nog eens een hermelijn, dit is wat fietsen zo bijzonder leuk maakt. Als we net na het middaguur de stad Lingen voorbij zijn en verder gaan door de bossen komen we langs Landgasthof Eltberger Schlipse. Hier maken we tijd voor koffie met gebak om Anita haar verjaardag toch een klein beetje te vieren. Nadat we ons buikje hebben gevuld met al het lekkers gaan we stroomopwaarts verder langs de kleinste rivier van Duitsland naar de plaats Rheine waar we willen overnachten. Maar helaas pindakaas geen plaats, dus besluiten we door te fietsen naar Emsdetten waar we wel een Gasthaus vinden om te overnachten en op advies van de eigenaar mochten de fietsen ook nog eens in de slaapkamer staan.

Dag 2 - Rolde - Meppen. afstand 102 km.

Na onze eerste nacht in de tent zegt Anita dat ze slecht heeft geslapen, ze heeft ieder uur de kerkklok gehoord omdat deze naast de camping staat. Om kwart over zes staan we op, gaan eerst douchen en daarna ontbijten voor de tent, brrrrr het is nog niet zo warm. Hierna maar snel op de fiets om op temperatuur te komen. We rijden dan vervolgens door boswachterij Borger richting Schoonloo, Schoonoord en Odoorn. Na ongeveer 45 kilometer door de bossen gaan we na Valthe door een opener landschap naar Emmer Compascuum waar we de grens oversteken naar Duitsland. Hierna door naar het stadje Haren wat ligt aan de rivier de Ems waar we een terrasje pakken en later verder gaan over de Emsradweg welke is gekwalificeerd met vier sterren door het ADFC. Onderweg rijden we door het natuurgebied Borkener Paradies naar Meppen waar we besluiten te gaan overnachten omdat dit de dichtsbijzijnde camping is welke aan de rivier ligt. Als we het terrein oprijden geeft de campingbeheerder aan dat we de tent het beste achter een rietenschutting kunnen opzetten zodat we niet in de volle wind staan, dit was maar goed ook. Nu eerst maar een hapje eten en daarna kijken we nog even rond in Meppen voordat we de tent in duiken om te gaan slapen.

Dag 14 - Langenfeld - Dahlem. afstand 66 km.

Niet gedacht maar toch een goed ontbijt gekregen van de oude chef zoals ze hem hier noemen. Wanneer we het dorp uitrijden dalen we af naar het plaatsje Acht en beginnen dan aan de beklimming naar het hoogste punt van de Eifel. Langzaam trappen we ons een weg naar boven en als we dan uiteindelijk aankomen bij de Hohe Acht gaan we via een smal bospad naar het hoogstepunt van de Eifel op 747 meter. Hier staat de toren van Kaiser Wilhelm die we lopend beklimmen en dan een prachtig panorama uitzicht hebben tot aan het Westerwald, Hunsrück en de Rijn. Hierna dalen we dan vliegensvlug af naar Adenau waar we bij de bakker een broodje kopen en meenemen voor straks bij de koffie. Net buiten Adenau moeten we nogmaals flink op de pedalen en als we dan aankomen bij een picknickplaats met ook nog een prachtig uitzicht nemen we hier koffie en ons broodje. Daarna gaan we verder naar Müsch en volgen het stromende riviertje de Ahr tot aan Ahrhütte waarna we verder gaan over de Eifel-Höhen-Route. We hebben inmiddels de Oost-Eifel achter ons gelaten en fietsen nu door de Noord-Eifel door het grensoverschrijdende Natuurpark Hohes Venn-Eifel naar Dahlem waar we de dag afsluiten en blijven overnachten.

Zonsondergang “Kahler Asten”

Limburger Rathaus
Limburg an der Lahn

Ooievaar in de Onlanden

Dag 1 - Twijzelerheide - Rolde. afstand 95 km.

Zo rond de klok van 10 uur fietsen we nog even langs Sietze zijn moeder van 83 voordat we vertrekken. Als we weggaan worden we vriendelijk uitgezwaaid door haar buren die ons tevens een goede reis wensen. Met bewolkt weer fietsen we de eerste kilometers door een omgeving die we kennen uit onze broekzak, maar zeker niet minder mooi is. In de buurt van Midwolde ziet Anita opeens dat de afstandteller van de GPS miles aangeeft in plaats van killometers, dus even aanpassen. Zoekend en mopperend, waar staat het ook al weer, heb het vaker gezien alleen nu je het moet weten kan je het niet vinden. Maargoed we fietsen toch verder en na ongeveer een uur is het eindelijk opgelost en trappen dan verder in kilometers. We vervolgen onze weg door het natuurgebied de Onlanden en laten de stad Groningen links liggen. Hierna verder door het Drentsche Aa-gebied een prachtig wisselend landschap van bos en heide. Na de zandvlaktes van het natuurgebied Balloërveld gaan we op naar Rolde het dorp van Bartje “Ik bid nie veur bruune boon'n” en overnachten hier op camping de Weijert.