geopend voor reizigers: 15 december 1909
gesloten voor reizigers: 15 mei 1930 (officieel 15 mei 1931)
In 1920 zijn de perrons verlengd. Ze zijn in 1931 verwijderd. De abri van de halte is mogelijk hergebruikt als schuur (zie NVBS Beeldbank).
De blokpost bij de overweg is op 30 september 1962 buiten dienst gesteld en in maart 1963 gesloopt.
geopend voor reizigers: 1 mei 1870
gesloten voor reizigers: 15 mei 1938
gesloten voor goederen: 22 mei 1966
Het stationsgebouw is ontworpen door A.W. van Erkel. In 1877 zijn abri's
geplaatst. In 1914 zijn een losweg, een laad- en losspoor, en een veelading
gemaakt. Het stationsgebouw is bij een bombardement op 1 november 1944 zo ernstig beschadigd geraakt, dat het moest worden afgebroken.
Het: losspoor is rond 1970 opgebroken.
De schrijfwijze was aanvankelijk Zevenhuizen-Moercapelle. De afkorting was
oorspronkelijk Zc. Tussen 1891 en 1921 werd de afkorting Zhm.
Het nulpunt van de lijn Gouda - Den Haag ligt bij Moordrecht aansluiting,
lijn Gouda - Rotterdam km 35.000.
(Het station Gouda blijft hier buiten beschouwing)
geopend voor reizigers: 1 oktober 1893
gesloten voor reizigers: 15 mei 1938
geopend voor goederen: 1 oktober 1925
gesloten voor goederen: 3 februari 1969
In 1893 werden perrons gemaakt. In 1894 werd een abri geplaatst. De perrons werden verlengd in 1918-1919. De los- en laadplaats aan de noorzijde van de hoofdsporen is aangelegd in 1925. Bij de entree stonden twee goederenwagens zonder wielen en assen voor de opslag van stukgoed. Het losspoor is per 8 december 1968 opgebroken.
Het station Bleiswijk-Kruisweg, gezien uit het zuiden.
Met woning 7, een armsein en een houten wachtruimte bij de overweg. De perrons
lagen aan de zijde van de woning. Vermoedelijk rond 1900.
Foto collectie Oudheidkundige Vereniging en Museum Bleiswijk
Een prentbriefkaart van de overweg bij het voormalige station
Bleiswijk uit de jaren vijftig. Woning 7 en het wachthokje zijn verdwenen,
maar de goederenwagen bij de losplaats is er nog. De 'wipbrug' uit 1870 is
vervangen door een modernere ophaalbrug en Rijksweg 12 is aangelegd. Bovendien
is er een post voor de bediening van seinen en de brug gekomen.
Foto collectie Oudheidkundige Vereniging en Museum Bleiswijk
De overwegwachter/stationsbeambte Jan Hogebrug (ong. 27 jaar oud), gefotografeerd
in de laatste dagen van het station Zevenhuizen-Moerkapelle, 1938.
Links voor de goederenloods en rechts voor het stationsgebouw (gezien uit
het zuiden).
Foto collectie Henk Hogebrug
Een prachtig overzicht (uit het oosten) van het station
met post T en de brug over het boezemwater langs de Kruisweg uit 1934. De
foto is gemaakt door Hendrik van der Vliet, die toen werkzaam was op het station.
Op de foto rechts heeft hij zich door iemand laten vereeuwigen.
Foto's familiearchief Gerard van der Vliet
Lansingerland-Zoetermeer (km 11.xxx) - Llzm |
|||
![]() |
|||
Je zou niet zeggen dat het station Lansingerland-Zoetermeer op de dag van de opname, 18 december 2018, in gebruik is voor NS-reizigers. Dan wordt nog druk gewerkt aan bestrating, de overkapping van de tramlijn op het betonnen bovenzijde en vele andere onderdelen. Door de vertraging bij de bouw is de overstap op de Oosterheemlijn pas sinds 19 mei 2019 mogelijk. | |||
open voor reizigers (NS): 9 december 2018 |
|||