Suzuki T500 restauratie

Laatste revisie 21-01-2010 JVH         (voorgaande revisie 01-11-2009)Ontsteking is gemonteerd en afgesteld.     Nieuwe  items toegevoegd; olie en benzine voor de t500 en onderdeelnummers opzoeken.Lakwerk en striping zijn  klaar en laatste overzichtsfoto toegevoegd!!Filmpje toegevoegd bij de krukas revisie.Nieuw hoofdstuk; ''het smeeroliesysteem''  toegevoegd en links toegevoegd.

 

Bevangen door het tweetaktvirus en geļnspireerd door een al eerder opgezette site van Roel: ''Roels T500 Webstekje'' ben ik ook aan de slag gegaan met het programma FrontPage om mijn Suzuki T500 restauratie via internet toonbaar te maken. Aangezien ik zelf nou niet zo'n computerfanaat ben hoop ik dat het resultaat boeiend genoeg over komt.  Mede door de grote interesse in het verloop van de restauratie door mijn vriendenkring is deze site tot stand gekomen.

 

Na meerdere verzoeken van de ''fans'' om een soort gastenboek op deze site te maken, is er dan eindelijk de mogelijkheid. Houd het a.u.b. wel een beetje fatsoenlijk graag!!

 

 

Hoe het allemaal begon:

Na de mijn laatste restauratieproject ; een Suzuki gs550 (3 slopers transformeren naar 1 fatsoenlijk exemplaar)  had ik tegen mijn vrouw gezegd: '''Zo nu stop ik voorlopig  even met dat restaureren''. Nog geen maand later ging de telefoon.  De schoonvader van een vriend van me belde me met de mededeling; Ik heb hier nog een oude Suzuki  T500 staan en begreep dat je daar eventueel wel interesse in zou kunnen hebben''.  Ja wat moet je dan beslissen op zo'n moment!!.  De tweetaktolie in mijn bloed begon sneller te stromen en het 2 takt virus ( Latijnse benaming: Influenza Bitactius Bitactius) sloeg toe. Je bent 2 takt liefhebber of niet, dus onder het motto;

''2 stroke or no stroke!!!!!!!!!!!!!!!''     

was de beslissing snel genomen.                                                                                                                                          De volgende dag ben ik gaan kijken en de beslissing was snel gemaakt. Ik werd de nieuwe (tweede) eigenaar van; veel werk ,20 jaar stilstand en roest, uhh, ik  bedoel een Suzuki t500 uit 1975.     

 

Nou dit is hem dan een T500M uit 1975 gekocht van de eerste eigenaar.  Voor de echte Suzuki liefhebber is dit natuurlijk een jongensdroom; waar vind je die nu nog, een onversleutelde T500 met slechts 6691 km op de teller!! De motor verkeerde in een originele complete onversleutelde staat maar totaal verroest. Zelfs het gereedschapsetje, reservesleutel en het instructieboekje zaten er nog bij.  Om de Suzi weer toonbaar te maken zat er niets anders op dan hem geheel te demonteren , te inventariseren en te sorteren. De motor laten draaien was niet mogelijk, 1 bougie vonkte niet en de benzine in de tank  en carburateurs was totaal vergaan. Lekker luchtje trouwens, lijkt op Channel. nr. T500 parfum!!! Ook het luchtfilterelement was compleet vergaan en zou bij een start zo de cilinders ingezogen worden .De carburateurs zaten dichtgegomd met oude vergane benzineresten, de gasnaalden zaten daardoor in de hoofdsproeiers vastgeplakt, zodat het gashandvat niet gedraaid kon worden. Zodoende zat er maar een ding op; Slopen!!! Inmiddels bijna een jaar verder is de T weer bijna gereed om te gaan starten

             

Op bovenstaande foto 's is duidelijk te zien dat rijden met de T uit den boze is alvorens een grondige restauratie uit te voeren.

Op deze foto kun je duidelijk  zien dat er nog veel werk verzet moet gaan worden vele jaren van stilstand hebben geen goed gedaan aan het geheel.

Zou dit hart weer gaan kloppen volgens onderstaande  tekening??? 26-07-2008 Harttransplantatie gereed om uit te voeren!!

 

De restauratie in grove lijnen:

Grofweg gezegd kun je bij een restauratie van zo’n motor de onderdelen en handelingen sorteren in een aantal fasen van bewerking.  Hieronder een lijst met links naar de pagina's met de restauratie items, deze openen in een nieuw venster, dus na kijken/lezen en daarna gewoon weg klikken. De datum geeft aan wanneer de laatste update is geplaatst.       

 

 

Welke olie en benzine voor een Suzuki t500?? 14-03-2009Nieuw item op de site!
De demontage.                              23-12-2007
Onderdelen reinigen.               23-12-2007
Zandstralen en Poedercoaten 26-04-2008
Verzinken van de onderdelen. 26-04-2008
Verchromen van de onderdelen. 15-02-2008
Lakwerk, striping en emblemen. 01-11-2009 

update!!

lakwerk en striping  zijn klaar!!!

Motorblok.                             28-07-2008 motorblok is in opbouw.
Krukasrevisie.

21-01-2010update!!Extra filmpje toegevoegd

Carburateurs en luchtfilter. 23-03-2008
Schokdempers voor en achter. 23-03-2008
De elektrische installatie en ontsteking.  05-11-2008Ontsteking is afgesteld
   
Wielen remmen en banden 01-09-2009

Link toegevoegd om zelf te spaken

 

Het buddyseat. 23-12-2007
De uiteindelijke heropbouw.  01-11-2009update!!
Spatborden 27-12-2007 eerste opzet

Voorgaand restauratieproject Suzuki GS 550

 

Under construction

21-03-2008

Het tweetakt smeeroliesysteem 14-03-2009Nieuw item op de site!

Links voor de Suzuki T500 restauratie

01-09-2009update!!

Onderdeelnummers bekijken.

27-01-2009Nieuw item op de site!

 

 

 

Foto links: Regelmatig kreeg ik gezelschap van een van mijn dochters, de deur ging dan open en een klein stemmetje riep dan''Eten papa" of ''Motor papa!!". Mijn jongste dochter zit er graag met haar neus boven op.

Verder was er veel interesse vanuit de kennissenkring, zeker bij de opbouw, dan blijkt toch maar weer dat de meesten liever bling bling zien dan roest roest  (en vet)!!

Foto rechts: De vorige eigenaar kwam tijdens de restauratie ook regelmatig eens de stand van zaken opnemen  van zijn ''Ouwe brommertje''.

 

Op zich wel zeldzaam, maar was nog compleet bij de motor aanwezig; het gereedschapsetje. Weer als nieuw gemaakt door het even opnieuw te laten verzinken.

 

Het originele serviceboekje had de vorige eigenaar keurig voor me bewaard evenals het reserve sleuteltje. Tijdens diverse beursbezoeken heb ik nog wat naslagwerken ''opgescharreld" O.a. een origineel onderdelenboek, en een originele workshopmanual. Tijdens een vakantie in Friesland, kwam ik  bij de Slechte in Leeuwarden een nieuw (Nederlandstalig) exemplaar tegen van T500 motorfietstechniek.

En het internet is natuurlijk een enorme bron voor tips, techniek , foto's en allerhande informatie.

De pagina met links geeft een overzicht van interessante sites voor een T500 restauratie.

 

 

 

 

Het originele Suzuki onderdelenboek van de T500 is ideaal om een inventarisatie te maken van de benodigde onderdelen met bijbehorende bestelnummers. Nu blijkt al dat niet alle onderdelen even gemakkelijk te vinden zijn.  Verschillende prijsopgaven en bestellingen bij verschillende leveranciers  leverde een bijna compleet assortiment op voor de restauratie. Ja ja ook op de kleintjes letten werd alles bij elkaar opgeteld een hele grote!! Echter 1 belangrijk onderdeel was niet en nergens meer leverbaar: dat is het middenlager van de krukas. Pogingen om het zelfs uit Amerika te halen kwamen op niets uit!!.Er zit dus niets anders op dan het oude voorzichtig zien te demonteren en te herbruiken.

 

Zo moet ie er dus uit gaan zien, alleen dat belachelijke stuur vind ik er niet ophoren, dat is voor mensen die van gratis ''okselkoeling'' houden. Ook de vorige vorige eigenaar heeft daar zo overgedacht, gezien het feit dat er nu een M stuurtje is gemonteerd.

 

Zo'n restauratie neemt toch eigenlijk best wel veel tijd in beslag als je het goed wilt doen. Het gezin en de huishoudelijke taken mogen hier natuurlijk niet onder lijden!! Vandaar regelmatig de afwas doen en je lekker bezighouden met de kids !!!??!!! ,voorkomt gezeur van moeders!??!! Ook bij mijn vorig project een  Suzuki gs 550  heb ik dit tijdens de koude winterdagen prima kunnen combineren>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
 

 

Langzaam aan komt er dan toch weer model in het geheel.  Onderdeel voor onderdeel ,boutje voor boutje worden met (af en toe te veel volgens sommigen!!) zorg en originaliteit opgebouwd.   .
 
 Je kunt er uren naar kijken!!!

 

Eindresultaat in afwachting

Deze foto die hier boven moet komen is nog niet te nemen, het eindresultaat laat nog even op zich wachten

Dit is voorlopig nog even toekomst haha!!

 Heb je nog toevoegingen, of commentaar,mail naar jomales@hetnet.nl

 

Groeten, Bitactius Jo  (Jose).                                      

 

Hier nog iets voor de liefhebbers:

racesound t500

 

Eerste opzet JVH 12-2007 (wat een werk zeg!!)
''T500 restauratie'' teller werkt eindelijk (sinds 25-12-2007 18:50)!