Salalah Tour

Day 4, from Wadi Shuaymiah to Salalah

 

Back to Oman page,
terug naar Oman page

Back to previous page

Total day travel distance 354 km, numbers on map are distances in kilometres between petrol stations.

The map is selectable. Please click on area and link directly to relevant description

For full list of waypoints and tracks (tab-delimited text file) - click here-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

distance
km

Location

Coordinates

1 486 Bar Al Hikman N20 22.650 E58 18.230
2 326 Ras Madraka N18 57.965 E57 45.016
3 354 Wadi Shuaymiah N17 53.532 E55 39.974
4 354 Salalah (Hilton) N16 58.903 E54 00.878

English story

Dutch story

Saturday 27 Dec. 2003

Again a shower-substitute dive in the sea in the early morning and packing of the tents before the sun heats everything too much. Breakfast is far more relaxing knowing that the big stuff is already loaded.

The area deserves more time and we would have (and should have) stayed a day longer if we had not booked the hotel in Salalah. If anything this is a learning for somebody that wants to redo this trip. Take two nights at least for this lovely piece of coast.

Back again to Shalim, refuel (the next petrol station is at Thumrait = 226 km further), and at the 'nodding donkey' roundabout take the road to Marmul. This is definitely oil country with junctions to many oil fields in the area and occasional views of pipelines and nodding donkeys in the distance. To keep you busy (we needed that in the car) you have below a list of junctions and distances, but Marmul is and remains your target, simply following the main road.

Junction to Al Burj (left + 11.6 km)
Junction to Jaraad (left + 2.2km)
Junction to Maurid (cross pipeline, right + 11km)
Junction to Thamoud (left, +10 km)

The large Marmul field hits you rather unexpected some 45 km from the Shalin roundabout. Getting through this maze of roads is not easy. We took the track labelled 'street Y' signposted Marmul, going left at the next junction (+3 km) and right at the T-junction at the end of this track (+6 km), straight on for 5 more km and surprisingly finding some 3 km blacktop at the end of which you turn left onto the main road from Marmul to Thumrait. It is worth stopping on a high point in the middle of the field, looking at the spaghetti of pipelines. Marmul is one of Oman's largest oil fields, in production since 1980.

The drive from Marmul to Thumrait is boring, but clearly with a lot more traffic. Mind the dust clouds. The first 30 km from Marmul has several pieces of blacktop but they only last for at most 9 km and the graded road will come back! A bit funny perhaps are regular sites labeled as 'parking area' in the middle of this wide emptiness with lots of space for parking you would think. Moving rigs do need a lot of space to park and that's why these areas are needed.

Parking place in the middle of nowhere

Some 60 km from Marmul is a large signpost with many name-plates above each other. This leads to PDO's newest oil development of the Harweel cluster of fields. It is still a long drive of about 90 km from here to the blacktop at Thumrait. At Thumrait is a Shell select shop where you can buy ice for the cool-box: back in the civilised world.

From Thumrait to Salalah is another 75 km. The drive through the Qara range is great. Just before you pass the watershed at 880m altituded you may notice vegetation, even looking green and just beyond it is definitely green, with large gentle grassy  slopes, small farms and cows. A different world and good for the eyes after days of travelling through empty flats. It goes seriously down to Salalah from 880 m to 60m over a distance of 20km. Poor heavy trucks trying to get up from Salalah, parked at regular places to cool off.

Zaterdag 27 Dec. 2003

Vanmorgen als “douche” weer gezwommen in de zee. Er ontstaat nu een zekere routine. Het kamp is in een recordtempo weer ingepakt, en dan begint de etappe naar Salalah.

Het landschap is bijna verpletterend door de enorme leegte. Urenlang is het bokkend en stotend rijden over de graded roads. Toch word ik er niet moe van. Het kijken naar het landschap brengt me haast in een filosofische stemming. Langzaam begin ik iets te snappen waarom mensen vroeger naar de woestijn gingen als ze moesten nadenken.

Onderweg passeren we een uitgestrekt olieveld van PDO. Over vele kilometers verspreid staan Jaknikkers, die continu bezig zijn de aardolie naar boven te krijgen. Jan vertelt over de moeite die het kost de winbare voorraden uit te breiden. Dat is belangrijk voor de economie van Oman. Ook wordt er op gestudeerd om uit de bestaande voorraden meer olie naar boven te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door het injecteren van hogedrukstoom of koolzuurgas onder hoge druk, waardoor de olie uit de zandsteenformaties naar boven wordt gedrukt. Maar het zijn kostbare technieken.

Marmul

Signpost to Harweel, PDO's newest field development

In de bergen voor Salalah verandert het landschap snel en spectaculair. Opeens verschijnt er begroeiing, en op sommige punten krijg in de indruk alsof ik in de Ardennen rond rijd. Ik lees later in de reisgidsen dat de streek rond Salalah het enige gebied van Oman is waar Moessonregens vallen. In de maanden augustus en september valt zoveel regen dat het hele landschap groen wordt. Er zijn bossen en weilanden te zien. In de verte loopt zelfs een kudde koeien op de hellingen.

 Na een lange afdaling rijden we Salalah binnen. Het is de tweede grote stad van Oman, en eeuwen oud. Het was het centrum van de handel in wierook, de zogenaamde Frankincense.  Uit deze streek vertrokken karavanen over land, en schepen over zee, om de wierook naar alle windstreken te brengen. Wierook wordt gewonnen uit een bepaalde struikachtige boom, die alleen in de bergen rond Salalah groeit, dank zij het bijzondere klimaat daar, en de Moessonregens. We zien vele moderne gebouwen, maar ook uitgestrekte plantages waar palmen staan en bananenbomen.

Vertical profile through the Qara range: horizontal Distance 350 km from Wadi Shuaymiah (left) to Salalah (right). Note the gentle ascend from the north (to 870m) and steep descend to Salalah (sealevel).

Green meadows on the southern slope of the Qara range

We had booked the Hilton hotel, which is some 15 km to the west of Salalah 'downtown' along the Sultan Qaboos road (to get to the hotel you have to pass it to the next roundabout and drive back (check www.salalah.hilton.com and e-mail address sllbc@omantel.net.om, tel +968 211234. A great place to relax, but expensive compared to other hotels closer to Salalah.

After all the camping and sea it is nice to dive in the pool and for once feel clean again. 

We verblijven in het Hilton hotel. Een super de luxe verblijf vergeleken met het kamperen van de afgelopen dagen.

Als we onze auto’s parkeren schiet er direct iemand toe in blauwe overall. “Car-cleaning” biedt hij aan, voor 2 Real per auto. Ik kijk naar de zwaar stoffige Discovery, en denkend aan de Nederlandse prijzen vind ik het bedrag niet slecht. Overleg met Jan leert echter dat deze prijs naar Omaanse maatstaven veel te hoog is. 2 Auto’s voor 2 Real, dat zou goed zijn. Maar de man gaat er niet op in. De auto’s blijven stoffig. En ik puzzel over de vraag welk referentiekader wanneer is te gebruiken.

Tegen de avond dobberen we rond in het zwembad, met het ruisen van de zee op de achtergrond. En het bier in de bar smaakt uitstekend. Over de ook naar Europese begrippen exorbitante prijzen kijken we maar even weg. Ja, ja, dat referentiekader. (noot van broer Jan: prijzen voor dranken in Europese hotels zijn vergelijkbaar, zeker voor een **** hotel)

In het restaurant schieten we op een bepaald moment in de lach als we de achtergrondmuziek beluisteren. Moderne tango’s, afgewisseld met geslagroomiseerde kerstmuziek. Het past absoluut niet bij de sfeer.  

 
A different sight : the Hilton pool and beyond the Arabian Sea.
To next page

Back to previous page
Back to home page

Naar volgende pagina

Terug naar vorige pagina
Terug naar home page


@ J & C Schreurs December 2003