
Nieuws van
de Parochieraad
H. Martinus 't Veld
26 mei 2023
DE
TOEKOMST VOOR ONZE MARTINUS, MAAR WELKE?
Bovenvermeld onderwerp is “hot” momenteel. Tot ons genoegen hebben wij
(bestuur) in de afgelopen weken door allerlei reacties mogen ervaren,
dat het toekomstig lot van onze parochie/kerk menigeen uit onze
gemeenschap aangaat. En dat betreft (en hoeft trouwens ook niet) niet
alleen de categorie parochianen die regelmatig in de kerk de diensten
bijwonen, maar ook diverse parochianen, die op de een of andere manier
toch een verbondenheid met de kerk hebben. Dit kan vanwege het geloof,
maar kan ook omdat men vindt dat de kerk in al haar facetten een
centrale rol speelt in het dorp, als geloofsbelevingsplek of gewoon als
een dominante centrale plek in het dorp. Hoe het ook zij, we zijn blij
met al die aandacht, maar beseffen tegelijkertijd dat de situatie niet
rooskleurig is. Van vele kanten is ons gevraagd hoe het bestuur tegen de
nu ontstane situatie aankijkt.
Welnu:
vanaf 2015 vormde onze parochie -in tegenstelling tot Tuitjenhorn- geen
zelfstandige parochie meer en werd het onderdeel van het
samenwerkingsverband “de Vijfhoek”. Zonder hier nu verder op in te gaan
kwam de beoogde samenwerking tussen eerst 4 en later 5 parochies niet
van de grond. Dit heeft geleid tot opheffing van de Vijfhoek en vorming
van een nieuw samenwerkingsverband, genaamd het Franciscusverband.
De
parochies van Heerhugowaard de Noord en het Kruis namen afscheid van de
parochies van Nieuwe Niedorp, ’t Veld en Waarland, waaraan Tuitjenhorn
werd toegevoegd.
Ons
bestuur staat op het standpunt, dat er zeker iets moet gebeuren om het
voortbestaan van onze parochie (voorlopig) te garanderen. Gezien het ook
hier teruglopend kerkbezoek met daarentegen hoog oplopende
exploitatiekosten (o.a. energie) is duidelijk dat de laatste jaren
steeds “rode” cijfers in de jaarrekening moeten worden bijgeschreven.
Dit houden we niet vol, en door vormen van samenwerking, later wellicht
uitmondend in een fusie van kerken, proberen we toch de Martinus zo lang
mogelijk te gebruiken. Dus dan zoeken we naar andere mogelijkheden.
En daar
begint de schoen te knellen.
Het bisdom
is in deze kwestie met nieuwe maatregelen dwingend tewerk gegaan zonder
inbreng/inmenging van de onderscheidene parochies.
Er moest
en is een nieuw bestuur gekomen, zonder dat de onderscheidene raden
hierin mee mochten/konden denken. (het nieuw gevormde bestuur!)
Dit valt
ons zwaar en dit is enkele weken geleden -toen eindelijk de raden werden
ingelicht- ook duidelijk aan het nieuwe bestuur kenbaar gemaakt.
Ook de
verdeling van de portefeuilles was reeds beklonken, waarbij zelfs één
persoon van ver buiten de regio (betaald door het bisdom!!) in de rol
van penningmeester werd aangesteld.
Deze
bezwaren werden een week later in het dorpshuis ook door de
verschillende parochianen aangevoerd.
Het deed
ons bestuur (van de Martinusraad!!!) goed hier een grote
vertegenwoordiging vanuit onze parochie te zien. Dit geeft ons de spirit
om toch -met al die geweldige vrijwilligers, die we nog steeds rijk
zijn- voor de Martinus door te gaan.
Hoe het
allemaal verder zal verlopen is ook ons (nog) niet duidelijk.
Een klein
lichtpuntje was dat we op de inspraakavond onze wensen/verlangens konden
uiten, maar of hier wat mee gedaan zal worden? U mag het zeggen, maar
ook wij weten het niet.
Blijft
natuurlijk ook nog de vraag hoe het zal aflopen met de deelname van
Tuitjenhorn.
Zij zijn
vooralsnog niet van plan onderdeel van het nieuwe verband te worden.
Maar beste
parochianen, nogmaals gesteld: we moeten de werkelijkheid onder ogen
zien.
Zo
doorgaan kan niet, maar…. we blijven zeker nog voor de Martinus gaan.
Met uw
morele en financiële steun gaat dit vooralsnog zeker lukken.
Wordt
ongetwijfeld vervolgd en we houden u op de hoogte.
Met vriendelijke groet, namens de Martinusraad, Hans Glas – voorzitter.
5 mei
2023
Komt u ook
naar de bijeenkomst omtrent “De
Toekomst”?
De
Herautlezers hebben de aankondiging omtrent het bovenstaande al wel
gelezen en wellicht wordt het in deze Heraut nog wel herhaald. We zullen
daarom de tekst niet herhalen, maar we hebben het natuurlijk over de
toekomst van “onze” Martinusparochie en dit in samenhang met de
parochies van Nieuwe Niedorp, Waarland en wellicht Tuitjenhorn. Er zijn
ontwikkelingen. Want beste parochianen, dat er wat moet en ook wat gaat
gebeuren, dat staat vast. We stellen het dan ook op prijs wanneer
parochianen meedenken in dit proces. Daarom doen wij een beroep op u om
deze avond te bezoeken. We hebben gelukkig nog trouwe kerkgangers en
niet te vergeten de zeer vele vrijwilligers -waar we heel blij mee zijn-
die in allerlei groepjes hun diensten verrichten. Verbondenheid met de
kerk is dan ook zeker (nog) aanwezig. De bijeenkomst vindt plaats op
maandag 15 mei a.s.
in de Marinxschool, aanvang
19.30 uur.
Van harte welkom.
Met
vriendelijke groet, Namens de raad, Hans Glas - voorzitter
19 april
2023
Pastoor
van der Burg zoekt een nieuw plekje.
Wat wordt
er toch met het bovenstaande bedoeld zult u zich gelijk afvragen.
Het
beeldje van depastoor
staat toch al jaren nabij ons dorpshuis? Dat is nog wel zo, maar gaat
veranderen.
Nu bij het dorpshuis allerlei (tuin)werkzaamheden worden verricht vindt
het bestuur het ook wel de tijd om de pastoor weer “te verhuizen” naar
een meer passende plek. En welke plek kan dit nu beter zijn dan ergens
in/nabij de straat die naar hem is vernoemd: de Pastoor van der Burglaan.
In dit verband hebben de bewoners van deze straat vorige week een
schrijven ontvangen om hierin “mee te denken”. Er zijn inmiddels enkele
reacties binnengekomen. Mocht u hieromtrent nog ideeën hebben, dan weet
u ons bestuur vast wel te vinden. Spoedig reageren is daarbij dan wel
geboden.
Hartelijke dank voor toezeggingen actie Kerkbalans 2023.
De eerste
maanden van het jaar zijn steeds de maanden waarin activiteiten moeten
worden ondernomen in het kader van de actie Kerkbalans. Zonder financiën
geen Kerk. Onder leiding van coördinator Linda gaan in januari vele
vrijwilligers weer de wijken in met de brief en het toezeggingsformulier
voor uw bijdrage. We vertellen niets nieuws dat de kerk moeilijke tijden
meemaakt. Het kerkbezoek daalt (pittig) waardoor inkomsten minder worden
terwijl nu juist de exploitatiekosten (energie etc) enorm stijgen.
Ondanks dit mogen we ons verheugen in steeds nog een prachtige opbrengt
uit de actie Kerkbalans (ruim € 26.000,00) en daar zijn we u
ontzettend dankbaar voor.
De actie
is ook nog wel eens voor de gever de gelegenheid om aan de vrijwilliger
bezwaren te uiten tegen het een of ander rondom (de beleving/bediening
van) ons geloof. De jaarlijkse bijdrage wordt dan beëindigd of
verminderd. Dat vinden wij uiteraard ontzettend jammer. Hieromtrent
willen wij opmerken dat wij niet de intentie hebben de
bezwaren/problemen allemaal op te lossen. Wellicht kunnen wij bepaalde
zaken wel verduidelijken of toch actie ondernemen die tot verbetering
kan leiden. Tot een gesprek zijn wij derhalve altijd bereid.
Met
vriendelijke groet,
Namens de raad, Hans Glas - voorzitter
24
februari 2023
Bestuurswisseling een feit.
Eerder deelden
wij u reeds mede dat we (eindelijk) een nieuwe penningmeester hadden
gevonden in de persoon van Marga Hauwert-Dekker, bij de meesten wel
bekend. Daar zijn we heel blij mee en wij wensen Marga veel succes. Dat
betekende ook dat we in de laatste raadsvergadering afscheid hebben
genomen van Anneke Ruiter. Anneke werd onder lovende woorden bedankt
voor het dienstverband, dat maar liefst 17 jaar heeft geduurd. In al die
jaren heeft ze haar deskundigheid op het gebied van de centjes meer dan
bewezen. Vanaf deze plaats nogmaals dank Anneke. De dank ging vergezeld
met het aanbieden van een kadobon en een mooie bos bloemen.
Aula kerk weer
pico bello.
Tijdens de
werkzaamheden, verbonden aan het weer in orde maken van de kerkdeuren,
is de aula gebruikt voor het uitvoeren van allerlei klussen. Het is dan
logisch dat deze ruimte er op dat moment niet representief uitziet. Dit
was voor onze kosters Piet, Adrie en Ageeth (zorg inwendige mens), onder
supervisie van Wim Groen, aanleiding de opknapwerkzaamheden ter hand te
nemen. De ruimte is van het vele stof ontdaan, de vloer is gereinigd
(hele klus) en de wanden en deuren zijn opnieuw geschilderd. Dit heeft
ertoe geleid dat de aula er weer “pico bello” uitziet. Grote dank is op
zijn plaats richting bovengenoemde personen en houdt in dat de aula
weer gebruikt kan worden voor de eigenlijke bestemming, n.l. het opbaren
van overleden mensen. Want alhoewel niemand hiermede graag te maken wil
hebben, zullen er toch mensen overlijden. In dit verband willen wij toch
de aandacht vestigen op het dan opbaren van overledenen in onze aula.
Natuurlijk zijn wij graag tot uw dienst wanneer de opbaring samengaat
met kerkelijke activiteiten. Maar wordt hier niet voor gekozen, dan nog
staat de aula zeker ter beschikking. De nabestaanden ontvangen gedurende
de opbaring een sleutel waardoor het mogelijk is op elk gewenst moment
via de achterzijde de aula te bezoeken. Toegang tot de kerk is dan niet
mogelijk vanwege het aanstaan van de alarminstallatie. Wij hebben er
behoefte aan dit toch nog eens onder uw aandacht te moeten brengen.
Diezelfde behoefte hebben wij om onze grote dank uit te spreken aan onze
kosters en Wim Groen bv
Met
vriendelijke
groet,
Namens de
raad, Hans Glas - voorzitter
30
januari 2023
Ziekte pater Remmers
Ik beperk me ten aanzien van de
ernstige ziekte, die zo plotseling Gerard is overkomen, u te verwijzen
naar de berichtgeving in deze Heraut van Gerard zelf. Het is bij ons ook
“als een bom ingeslagen”. We waren zo blij met jou. Heel veel sterkte
bij het vervolgproces en wij gedenken jou in onze gebeden. Naast dit
droevige bericht ook weer een positief geluid: met de gezondheid van
pastoor Tilma gaat het gelukkig weer de goede kant op. Voorzichtigheid
bij het weer oppakken van de werkzaamheden blijft geboden. We zien hem
graag weer spoedig in onze Martinus.
Bestuurswisseling
Onze accurate
penningmeester Anneke Ruiter had al geruime tijd geleden aangegeven, dat
zij de zorg voor de kerkelijke penningen wilde beëindigen. Een
speurtocht naar een nieuwe penningmeester bleek nog niet zo gemakkelijk,
maar uiteindelijk bleek Marga Hauwert bereid om Anneke op te volgen.
Daar zijn we heel blij mee en we heten Marga dan ook van harte welkom.
Van Anneke gaan we nog afscheid nemen en we vertrouwen erop dat zij
Marga vooral in de beginfase nog geregeld met raad en daad terwille zal
zijn.
Aftrap Kerkbalans 2023
Hieromtrent wordt u door onze overijverige
coördinatrice Linda regelmatig geïnformeerd. Maar ook wij hebben
behoefte u daarover te melden dat het ons ontzettend goed doet om bij de
aftrap zoveel vrijwilligers te mogen begroeten, die “hun wijk weer voor
hun rekening nemen”. Dank jullie wel mensen en dank alvast aan alle
gulle gevers, want zoals ook in de brief staat: uw bijdrage is in deze
op alle fronten moeilijke tijd meer dan nodig.
Een van de toen nog
aanwezige vrijwilligers was ook Joop Jong. Wie kon vermoeden dat we
enkele weken nadien het droevige bericht moesten vernemen dat Joop in
het ziekenhuis te Alkmaar was overleden. Joop van harte bedankt voor
jouw -met Ber- jarenlange inzet en Ber, (klein)kinderen en familie heel
veel sterkte met de verwerking van dit droevige onverwachte verlies.
Joop rust in vrede.
Met vriendelijke groet, Namens
de raad, Hans Glas - voorzitter
4 november 2022
ERGERLIJK VANDALISME AAN KERKGEBOUW.
U heeft
het waarschijnlijk reeds gelezen in de plaatselijke courant.
Ons
kerkgebouw is doelwit geworden van vandalisme. Jongelui vonden het
blijkbaar leuk om met stenen of met een soort van proppenschieter zo’n
20 tal gekleurde (glas-in lood) ruitjes te vernielen. Wij vragen ons af
waar je de “lol” hiervan vandaan haalt en wat bezorg je de vrijwilligers
van de kerk hiermede weer totaal onnodig (opruim)werk. Om het dan nog
maar niet te hebben over de (financiële) consequenties vanwege herstel
van het een en ander. De vernieling heeft plaatsgevonden dus kan niet
meer teruggedraaid worden, maar misschien, heel misschien, dat de
veroorzaker(s) nu zelf ook vinden dat het niet goed gegaan is. Of
misschien dat ouders het hierover eens met hun kinderen kunnen hebben.
We
mogen zeker niemend beschuldigen, maar dat de vernieling door een of
meerderen heeft plaatsgevonden staat als een paal boven water.
We zijn
benieuwd of er zijn, die het lef hebben te reageren en zich komen
“melden”.
Met
vriendelijke groet,
Namens de raad, Hans Glas -
voorzitter
14 oktober 2022
Van de
Martinusraad
Overeenkomst kerkplein getekend
U heeft
zich vast wel eens afgevraagd hoe of het nu zit met het (al dan niet)
opknappen van het kerkplein. Het is inderdaad zo dat de voorbereiding
lang (te lang) heeft geduurd. Laat ik vooropstellen dat de schuld zeker
niet bij de gemeente ligt. Het is in kerkelijke kringen nu eenmaal zo,
dat je alles niet “op eigen houtje” mag beslissen, maar dat daar een
machtiging voor nodig is. De gang van zaken hiervoor rondom ons
kerkplein zal ik u maar besparen, maar sinds enkele weken kan ook het
bisdom (met juridische adviseurs) akkoord gaan met de ondertekening van
“de overeenkomst tussen de gemeente Hollands Kroon en de Rooms
Katholieke Parochie van de H. Martinus tot regeling van het gebruik,
beheer en onderhoud van het plein ter hoogte van Rijdersstraat 107 te ‘t
Veld”. Dit onderdeel wordt “meegenomen” in het project Herinrichting
Rijdersstraat en Zwarteweg in ’t Veld. Een en ander betekent volgens de
gemeentelijke projectleider, plaatsgenoot Jesse Kaandorp, dat de
aanbesteding van dit werk binnen enkele weken zal plaatsvinden.
Vervolgens zal zo spoedig mogelijke uitvoering plaatsvinden, waarbij
voor wat betreft het kerkplein rekening zal worden gehouden met de
kermis 2023. Wij hebben de plannen gezien en zijn zeker enthousiast
geworden. Een “opgepimt” kerkplein en voorterrein van de kerk, daar
kijken we naar uit. Dit onderdeel krijgt v.w.b. beheer en onderhoud een
z.g. gemeentelijke A-status, hetgeen betekent een zeer regelmatig
onderhoud. Al met al een situatie om naar uit te zien.
Vacature penningmeester
We
hebben het reeds eerder gemeld, maar penningmeester Anneke Ruiter heeft
al geruime tijd geleden aangegeven met haar werkzaamheden te willen
stoppen. Gegadigden haar op te volgen hebben zich nog niet gemeld.
Daarom beste mensen, voelt u er iets voor om onze gelederen te
versterken, of wilt u eerst hierover wat informatie, kom gerust langs.
Ondanks de momenteel niet gemakkelijke tijden in kerkelijk verband
willen wij voor de Martinus blijven gaan.
Met
vriendelijke groet, Namens de raad, Hans Glas – voorzitter
1 oktober 2022
Van de
Martinusraad
Het is al weer even
geleden dat u berichtgeving van ons kon vernemen. Maar dit betekent
geenszins dat het rondom de Martinus allemaal “rustig” is. Integendeel
juist en daarom is het goed u hierover toch weer even “bij te praten”.
De
toegangsdeuren.
Velen hebben ons
gevraagd waarom de Martinus inmiddels van nieuwe toegansdeuren is
voorzien en vertelden daarbij (eerlijk) dat ze die “oude” deuren toch
mooier vonden. Om hier gelijk maar duidelijkheid in te verschaffen: dit
zijn tijdelijke deuren omdat de originele deuren momenteel een
renovatiebeurt ondergaan. Het was gebleken dat van deze deuren de z.g.
opleglatten (vierkanten) loslieten, waardoor bij regen vocht achter die
latten terecht kwam wat natuurlijk niet ten goede komt aan de kwaliteit
van het hout en de lak. Een renovatie was noodzakelijk. En ook over deze
klus ontfermt zich “onze” Poolse klusjeman Tomek en we vertrouwen er
voor 100% op dat de oorspronkelijke deuren er binnenkort weer in
topconditie zullen bijhangen. Dit natuurlijk vergezeld van onze grote
dank richting vakman.
Stookkosten kerk.
Niet alleen privé,
maar ook de Martinus heeft en krijgt momenteel te maken met zeer hoge
stookkosten vanwege de energiecrisis. Hoewel onze redelijk nieuwe ketel
de kerk snel opwarmt, kan je je toch afvragen -gezien het aantal
bezoekers- op wat voor manier je de kosten pittig kunt temperen. De
gemakkelijkste oplossing zou zijn: geen diensten dus dan ook geen
stookosten, maar…….dat willen we beslist niet. We bekijken momenteel de
mogelijk- heden om de z.g. “stille” diensten bijv. in het Martinushuis
te houden. Wordt vervolgd.
Toekomst kerk.
In het vorige
rubriekje wordt het reeds aangegeven. Wat gaat er op termijn met onze
Martinus gebeuren gezien de (drastische) terugloop van het aantal
kerkbezoekers. Lange tijd was de mening van ons bestuur (en de pastores)
dat we er alles aan moesten doen de kerk te behouden. Maar je kunt je
afvragen of dit standpunt wel reëel is. Langzamerhand komt toch meer het
besef naar boven dat je je ogen niet moet sluiten voor de werkelijkheid
en dat het wellicht beter is (nog meer) vormen van eerst samenwerking,
gevolgd door een fusie aan te gaan. Ook opties tot meer gebruik van de
kerk voor andere doeleinden worden besproken. Op de besturendag van 10
september j.l. te Heiloo is hierover uitvoerig gesproken. Dit punt zal
vanaf heden intensief worden besproken met het bisdom, de Personele Unie
en de raden van de andere (PU) parochies. Het laatste woord is hier nog
lang niet over gezegd. Wij houden u op de hoogte.
Met vriendelijke
groet,
Namens de raad, Hans
Glas - voorzitter
30 mei 2022
NOH
JOOS EN MOIDE, WAT HEW IK GENOTEN VANEIVEND
Dat
waren de woorden van Annie Groen, toen zij afgelopen zaterdagavond de
deur uitstapte van het Martinushuis om weer op weg naar huis te gaan.
Eindelijk was het er dan van gekomen, dat Annie vanwege de
Martinusparochie werd bedankt voor haar meer dan 25 jarig kosterschap.
Jaren was het de corona, die dat tegenhield. Annie werd door de dochters
Roos en Colinda opgehaald om naar de kerkdienst te gaan, waarin koor
Interamvo (laatste zaterdag van de maand) de zang verzorgde. Dit laatste
maakte het voor haar nog feestelijker, omdat zij ook vele jaren lid van
dit koor is geweest. In de kerk aangekomen was het gelijk naar alle
bekenden zwaaien en dit waren er heel veel. Ook schoven de schoonzoons
aan in de banken en de kleinzoon, die zich later ontpopte als fotograaf.
Tijdens de dienst -met een groot aantal aanwezigen- genoot Annie enorm
van de zang en je zag dat ze de wat oudere liedjes (speciaal voor haar
ingepland) moeiteloos meezong. Totdat op een gegeven moment de
voorzitter van de Martinusraad het woord tot haar richtte. Hij somde de
vele werkzaamheden van Annie op, in al die jaren verricht. Dit werk werd
hem gemakkelijk gemaakt, doordat hij van Theo Vertelman het gedicht
toegezonden kreeg, dat Theo in 2009 gemaakt had, toen Annie koninklijk
werd onderscheiden. Dit gedicht heette dan ook treffend “Koninklijk
Groen”. Bovendien hadden de kosters Piet en Adrie nog wat puntjes
aangedragen, zodat gesteld kan worden dat het verhaal compleet was.
Onder luid applaus werd aan het eind van de toespraak een prachtig
boeket bloemen overhandigd. Er moesten evenwel nog enkele liederen door
Interamvo worden gezongen en omdat de “gehuldigde” toch al op het altaar
stond kon ze gelijk wel even meezingen. Nou en dat deed ze hoor en alle
aanwezigen -en Annie het meest- genoten hier intens van. Weer applaus
voor haar. Annie was van dit alles wel wat beduusd, maar moest gelijk
weer aantreden voor een fotoshoot. Met de kosters Piet, Adrie en Ageeth
op de foto bij de kerkingang en vervolgens werd nog een foto gemaakt in
de kerk bij het altaar, waar voormalig koster Alda van Dijk (net
voorzien van een nieuwe heup) de foto compleet maakte. Vervolgens werd
nog een uurtje onder het genot van een kopje koffie met wat lekkers door
Annie met Roos en Colinda, de kosters, Arie en Alda van Dijk, Ted Bakker
en een delegatie van de Martinusraad gezellig nagebabbeld. Na afloop
waren we het allemaal wel met Annie eens: ok wai hadde deuze eivend bar
genoten.
Het
ga je goed Annie en wie weet tot (spoedig) ziens.
Namens de Martinusraad, Hans Glas.
11 april 2022
Gezellige bijeenkomst met tuinkabouters
Eindelijk was het dan zo ver. Er was immers al zo lang om gevraagd om
eens gezellig met elkaar te “keuvelen” over alles wat je in je
tuinwerkzaamheden rondom kerk en op de begraafplaats tegenkom. Maar
corona was heel lang de spelbreker. Op 6 april j.l. kwamen zo’n 17
vrijwilligers naar het Martinushuis (6 personen hadden afbericht gedaan)
en zij werden onthaald met koffie en gebak, dit alles geregeld door het
echtpaar Wim en Nel Goudsblom. De voorzitter van de Martinusraad kon
niet anders dan heel tevreden zijn omtrent de uitvoering van alle
werkzaamheden. Want het is een feit dat onze begraafplaats en alles
rondom de Martinus er “pico bello” uitziet en daar kunnen we allemaal
trots op zijn. Er waren dan ook geen klachten, maar bij enkele zaken
werd toch stilgestaan en het is goed ook u -parochiaan- hiervan in
kennis te stellen. Allereerst de afvoer van groen, plastic en ander vuil
van de begraafplaats. Onze “vuilnisman” Jan kon over de spreiding van
divers vuil in de diverse bakken nou niet bepaald enthousiast zijn.
Iedere week moet hij “de bakken induiken” om het vuil in de juiste bak
te deponeren. Er moeten telkens wat kunstgrepen uitgevoerd worden om de
bakken geleegd te krijgen. Daarom een vriendelijk verzoek aan u,
begraafplaatsbezoeker, om het afval zoveel als mogelijk naar huis mee
terug te nemen om het daar in de daarvoor bestemde bak te deponeren. Het
glaswerk kan gelijk in de bak op het kerkplein. Dit alles natuurlijk
binnen uw mogelijkheden, maar wij rekenen toch op uw medewerking. Verder
kwam ook de vraag naar voren wat te doen met het nieuwe gedeelte van de
begraafplaats. Er zijn daar wel enkele ideeën over (strooiveld,
urnenmuur, urnenmonumenten, zelfs natuurbegraafplaatsdeel) maar dit zijn
voorlopig nog ideeën. Er wordt voor gekozen het begraven op het oude
gedeelte te blijven doen. De ochtend werd besloten met nog een hapje en
een frisdrankje en ieder was de mening toegedaan dat de samenkomst voor
herhaling vatbaar is. Veel dank aan al die tuinkabouters. Maar dit telt
evenzeer voor alle inzet van zovele vrijwilligers op ander gebied voor
de Martinus. Samen Kerk zijn. Toch?
Met
vriendelijke groet, Bestuur Martinusraad.
4 april 2022
Prettige en minder prettige zaken te melden
Om
dan maar gelijk met het laatste te beginnen: we moeten het een tijdje
(in ieder geval tot 1 september) stellen zonder pastoor Tilma. Er is
vanuit de pastores en het PU bestuur bericht ontvangen dat pastoor Tilma
wegens oververmoeidheid een periode “uit de roulatie zal zijn”. Een
bijzonder trieste omstandigheid voor de pastoor zelf, maar ook voor de
parochianen van de diverse parochies. Het behoeft geen betoog dat wij
hem een goede herstelperiode toewensen en hem weer zo snel als mogelijk
zien voorgaan ook in onze Martinus.
Wat
het goede nieuws betreft konden wij afgelopen zaterdag Ageeth van der
Eng zien “meelopen” met koster Adrie. Ageeth wil bekijken of het
“kostersvak” (mooi vak) haar aanstaat en daar zijn we heel blij mee. Van
harte welkom Ageeth.
Een
andere positief punt is dat “onze” Poolse stukadoor Tomek de afgelopen
week het stukwerk in het voorportaal van de kerk heeft gerepareerd.
Omdat er met het opknappen van de Mariakapel verf was overgebleven heeft
hij het opnieuw verven van het portaal, inclusief plafond, ook maar
gelijk ter hand genomen. Geweldig Tomek en hartelijk bedankt daarvoor.
Tot
slot de vermelding dat afgelopen woensdag een bijeenkomst met alle z.g.
tuinkabouters rondom kerk en begraafplaats heeft plaatsgevonden. Indien
er uit deze bijeenkomst vermeldenswaardige zaken zijn voortgekomen, dan
wordt u hiervan een volgende keer op de hoogte gesteld.
Met
vriendelijke groet, Bestuur Martinusraad.
28 maart 2022
Enorme dankbaarheid Oekraïense vluchtelingen aan Poolse
grens.
In de
kerkdienst van afgelopen zaterdag, waarin koor Interamvo eindelijk weer
mocht zingen na alle coronamaatregelen en waar een behoorlijk aantal
kerkgangers (houden zo) kon worden begroet, is hier reeds het een en
ander over gezegd. Het gaat over de afwikkeling en verdeling aan de
Poolse grens van alle in onze dorpen ingezamelde goederen voor de
Oekraïense vluchtelingen. Men was daar ontzettend verguld met alle per
truck en bus aangeleverde goederen, alles zo geweldig gesorteerd dat
deze zo naar waar meest nodig konden worden afgevoerd. De berichten over
de ontzettende toestroom van Oekraïense vluchtelingen nabij de Poolse
grens is u wel bekend.
Maar
ondanks die hectiek namen de autoriteiten van de Poolse grensplaats
Komarówka Podlaska nog de moeite om ons op keurig perkament nog een
“Podziekowanie” met tekst te zenden. We nemen het u niet kwalijk indien
u de betekenis hiervan niet weet, vandaar dat u onder de Nederlandse
vertaling van het document aantreft:
BEDANKT
Namens de Oekraïense gemeenschap willen wij onze grote dank betuigen aan
de parochianen van de Parochie H. Martinus en de inwoners van ’t Veld,
Den Helder, Julianadorp en Alkmaar voor hun steun en donaties, die
gingen naar de door de oorlog getroffen inwoners van Oekraïne.
Komarówka Podlaska, 18 maart 2022 en
ondertekend door de burgemeester, de voorzitter vrijwillige brandweer en
de voorzitter sportzaken.
De
ingelijste oorkonde zal een mooi plekkie krijgen op de pastorie. Deze
oprechte dank brengen wij op deze wijze graag aan u over.
Tot
slot nog even de mededeling dat onze in de vorige Heraut gedane oproep
voor kosters en lectoren nog niet de belangstelling heeft gekregen
waarop wij hoopten. In verband hiermede hebben wij de
“sollicitatieperiode” tot nader bericht verlengd.
Met
vriendelijke groet, Bestuur Martinusraad.
21 maart 2022
Goederen voor Oekraïne op de juiste plaats aangekomen.
Middels eerdere berichten uit ons dorpsblad De Heraut bent u steeds op
de hoogte gehouden van de stand van zaken inzake de inzameling van
goederen vanuit onze gemeenschap voor de mensen uit Oekraïne. We konden
vol trots en dankbaarheid melden dat dit een groot succes is geweest.
Tot slot nog iets over het transport hiervan, dat vorige week heeft
plaatsgevonden. Op woensdagmiddag 16 maart j.l. kwam een Poolse
vrachtwagen het kerkplein opdraaien en mochten de vele vrijwilligers
(dank daarvoor) beginnen met het inladen van de goederen. Zo’n 40% van
de laadruimte van de vrachtwagen was hiervoor nog beschikbaar. Maar wat
wij reeds vermoedden kwam snel uit. Alle goederen konden niet met deze
truck mee. Er bleef nog een aanzienlijke stapel dozen in de kerk staan
en die moesten toch ook echt richting Pools/Oekraïense grens. Om dit
doel te bereiken werden door de werkgever van een der zonen van de
Poolse familie spontaan 2 busjes beschikbaar gesteld. Die werden de
volgende dag volgeladen en vertrokken vrijdag 18 maart j.l. compleet met
de Oekraïense vla. Met groot genoegen kunnen wij u melden dat de
goederen inmiddels op de juiste plek (brandweerkazerne) aan de
Pools/Oekraïense grens zijn aangekomen, klaar voor de verdeling. Wij
hebben dit kunnen constateren uit de vele toegezonden foto’s van dit
moment. Alom dankbaarheid vanuit die kant, die we bij deze graag aan u
doorgeven. De inzamelingsactie goederen is definitief afgesloten en
hetzelfde zou gelden van de donatie mogelijkheid. Zou gelden, want we
naderen inzake de donaties weliswaar de beoogde € 1.000,00 maar gebleken
is dat er -gedreven door enorme betrokkenheid- toch meer (leger)goederen
tegen gunstige financiële condities zijn aangekocht, dan dat er op dat
moment centen voorhanden waren. Om dit probleem op te lossen hebben
inmiddels enkele agrarische-/bloembollenbedrijven zich financieel van
hun goede kant laten zien (veel dank daarvoor), maar we zijn er nog
niet. Dus was u eigenlijk nog van plan een donatie te doen, dan bestaat
hiervoor nog t/m zondag 27 maart a.s. de mogelijkheid middels de bekende
kaarsenbak in de Mariakapel.
Iets
van geheel andere orde betreft de invulling van vacatures in onze
parochie.
Zoals
u weet beschikken we momenteel nog maar over twee -2- (zeer
plichtsgetrouwe) kosters en slechts drie -3- (even trouwe) lectoren.
Beide groepen kunnen uitbreiding zeker gebruiken, want de spoeling wordt
dun. Voelt u er wel iets voor om de gelederen te versterken of wenst u
hierover eerst geïnformeerd te worden, neem contact op met een der
kosters (Piet of Adrie) of een der lectoren (Anneke, Peter of Hans). Zij
vertellen u graag wat de werkzaamheden inhouden. Verras ons met uw
interesse/aanmelding.
\
Met
vriendelijke groet, Bestuur Martinusraad.
14 MAART 2022
Inzameling goederen in onze dorpen voor Oekraïne een
geweldig succes.
Wat
een drukte de afgelopen weken rondom de inzameling van goederen. Het
begon met het in korte tijd verspreiden van de rondzendbrief langs alle
huizen in ’t Veld, Zijdewind, De Weel, Moerbeek en alles daartussen.
Spontaan meldden zich hiervoor diverse vrijwilligers aan. De week daarop
dus gelijk de inzameling en waren de verwachtingen hoopvol. En dat is
volledig uitgekomen, want wat zijn er ontzettend veel goederen in dozen,
tassen, zakken bij de Martinus afgeleverd. Diverse momenten op de dag
werden de goederen alvast de kerk ingereden om ‘s avonds, wederom door
diverse vrijwilligers, onder leiding van de nog steeds ontroerend
meelevende en meewerkende Poolse familie Olszewski (man, vrouw, 2 zonen)
te worden gesorteerd. Hierdoor is het aan de Pools/Oekraïense grens
-waar het toch al zo hectisch is- veel gemakkelijker om tot directe
verdeling op de juiste plekken over te gaan. De stapel volle dozen in de
kerk werd steeds groter en een schatting doen omtrent het aantal is niet
meer mogelijk. De wijze van transport naar het oorlogsgebied moet worden
gewijzigd, want de in eerste instantie hiervoor beschikbare busjes
kunnen de omvangrijke vracht niet aan. Op dit moment worden pogingen
ondernomen hiervoor een truck, die wekelijks vanuit Polen naar
Heerhugowaard rijdt, te charteren. Voor het laden hebben zich inmiddels
ook diverse vrijwilligers aangemeld. Het was ook hartverwarmend te
vernemen hoeveel bedrijven aan de actie deelnamen. Hetzelfde geldt voor
goederenbrengers, die bereid waren ook bij familie of bekenden langs te
gaan voor de inzameling. Namens Thomasz (Tomek), zijn vrouw Beata en de
zonen Jakub en Sebastian willen wij alle gulle gevers en alle
vrijwilligers ontzettend bedanken voor de getoonde inzet. Het was in één
woord geweldig en ook nu bleek weer dat we in onze dorpen met elkaar en
voor elkaar staan wanneer het er werkelijk toe doet. De inzamelingsactie
is afgesloten. Wat nog niet is afgesloten is de mogelijkheid tot het
doen van een donatie voor de aanschaf van (helaas) gevechtskleding voor
Oekraïense mannen. In de vorige Heraut is hier het een en ander over
vermeld. Alhoewel deze actie nog niet zo lang loopt mochten we in de
z.g. kaarsen bus in de Mariakapel hiervoor reeds € 600,00 ontvangen.
Hiervoor ook onze oprechte dank, maar….we gingen voor (tenminste) €
1.000,00. Dus bestaat hiervoor nog t/m zondag 20 maart a.s. gedurende de
openingstijden van de Mariakapel gelegenheid. Heeft u ook behoefte tot
het opsteken van een kaarsje, altijd goed en hiervoor kan dezelfde bus
worden gebruikt. Nogmaals dank aan u allen. Laten we hopen dat het goede
gevoel over deze actie spoedig mag volgen voor een nog beter gevoel,
n.l. de beslissing dat de oorlog in Oekraïne ten einde is.
Met
vriendelijke groet, Bestuur Martinusraad.
7-maart 2022
Onze Martinusparochie trekt zich ook het lot aan van alle
ellende in Oekraïne
Vorige week zijn de inwoners van ’t Veld, Zijdewind, De
Weel, Moerbeek e.o. middels een huis-aan huis schrijven op de hoogte
gebracht van de situatie in Oekraïne en wat wij kunnen bijdragen om het
verschrikkelijke leed aldaar (enigszins) te verzachten. Wij verwijzen u
naar dit schrijven en op dit moment is de actie tot inzameling van
goederen reeds in volle gang. Deze duurt nog t/m zaterdag 12 maart a.s.
Nu reeds durven wij te stellen, dat onze gemeenschap zich weer geweldig
manifesteert door ruimhartig goederen bij de kerk af te leveren. Heel
veel dank daarvoor.
Wat u wellicht gemist heeft is de mogelijkheid om hierin
eventueel financieel bij te dragen. Dit aspect hebben wij feitelijk
bewust niet vermeld, omdat er mogelijkheden (Giro555) genoeg zijn
om hieraan mee te doen. MAAR…..nu doet zich een situatie voor waarbij
het voor ons ook heel nuttig zou zijn om over financiën te beschikken.
Uitleg:
In de dagelijkse telefonische contacten met onze plaatselijke Poolse
familie, kregen zij de schrijnende situatie te horen dat Oekraïense
mannen, die zich bij het leger hadden aangesloten, weliswaar van een
geweer worden voorzien en als ze geluk hebben ook nog van een helm, maar
aan verdere legeruitrusting ontbreekt het volledig. Dit betekent dus dat
deze mannen “in hun dagelijkse kloffie” het gevecht moeten aangaan. Wij
willen deze dappere mannen helpen, al zouden wij het geld eigenlijk veel
liever voor andere dringende zaken willen gebruiken. Hoe kan dit? Er
zijn contacten met een Dump Store waarbij deze – tegen gunstige
financiële condities- voor tenminste 100 vrijwilligers (tweedehands)
legerkleding beschikbaar stellen. We spreken dan over een bedrag van €
1.000,00. Daar willen we voor gaan. In de Mariakapel zal hiervoor (om
veiligheidsredenen achter het hekwerk) een weekje de kaarsen bus worden
gebruikt, waarin u uw bijdrage kunt deponeren. De eerste donateurs
hebben zich reeds gemeld en daardoor zijn we optimistisch. Alvast
hartelijk dank en we houden u van de verdere ontwikkelingen op de
hoogte.
Met vriendelijke groet, Namens de
Martinusraad, Hans Glas
18 januari 2022
Actie Kerkbalans 2022 van start.
Het is
u wellicht opgevallen dat afgelopen zaterdag, vlak na 12.00 uur, de
kerkklokken hun klanken lieten horen. Een vreemde tijd maar dit was het
officiele begin van weer een nieuw Kerkbalansjaar. Onze super actieve en
accurate regulateur van de werkgroep, Linda, had die morgen alle
vrijwilligers, belast met het rondbrengen van de brieven uitgenodigd.
Het was dan ook een komen en gaan. Prachtig om te zien dat zoveel
betrokkenen hun “portie” kwamen ophalen. En u heeft zeker wel gelezen
wat voor een geweldig bedrag (ruim € 28.000,00) dat voor de Martinus
heeft opgeleverd. We zijn de vrijwilligers en u als schenker daarvoor
bijzonder erkentelijk en hopen weer op u te kunnen rekenen. Dat hopen we
ook van de jongere generatie, want ik vernam toch wel geluiden van de
vrijwilligers dat hun “cliëntenbestand” hoofdzakelijk bestaat uit
ouderen, die op een gegeven moment weg (kunnen) vallen. Dus jongeren en
wellicht niet zo trouwe kerkgangers, zet je ook in voor onze Martinus.
Ook
werd mij afgelopen zaterdag de vraag gesteld hoe lang de actie
Kerkbalans nu reeds “draaide”. De zeer trouwe vrijwilligster dacht van
wel zo’n 50 jaar! Ik (betweter) ontkende dat en veronderstelde dat ik
met het noemen van de helft (25 jaar) veel dichter in de buurt kwam. Ik
kon niet nalaten bij thuiskomst direct naar het juiste antwoord te
“googlen” en ik moet de vrijwilligster helemaal gelijk geven: de actie
Kerkbalans draait reeds vanaf 1973, dus volgend jaar al 50 jaar.
Nogmaals excuus, maar over een ding verschilden we niet van mening: de
actie Kerkbalans, een onmisbare schakel om de plaatselijke kerk
draaiende te houden. Fijn dat u meedoet.
Met
vriendelijke groet, Namens de raad, Hans Glas - voorzitter
3 januari 2022
Maria terug in de Martinus.
Ik kan
me voorstellen dat u bij het lezen van deze aanhef wat vreemd opkijkt.
De uitleg: enkele weken geleden kon u in deze Heraut lezen dat de
Mariakapel door een prachtig aanbod van een in onze gemeenschap wonende
Poolse stukadoor met zijn Nederlandse compagnon grondig onder handen zou
worden genomen. Deze werkzaamheden zijn ondertussen (bijna) afgerond.
Maar ook het beeld van Maria vertoonde fletse en kale plekken en moest
worden opgeknapt. Gelukkig hebben we in ons dorp iemand, die op de vraag
om het beeld op te knappen, gelijk ja zei. Het zeer zware beeld van
Maria dus op transport naar de meesterschilder en op de laatste dag van
het jaar kon het fantastisch opgeknapte beeld weer terug naar de kapel.
Ondertussen was gebleken dat de oude (houten) sokkel van het beeld
rotplekken vertoonde en dit was voor onze Poolse vriend reden om contact
op te nemen met zijn voormalige werkgever in Polen, zijnde een
steenhouwersbedrijf. Om kort te gaan: alles werd in het werk gesteld om
een nieuwe sokkel naar hier te krijgen en dit is allemaal gelukt. Op
oudjaarsdag werd transport vanuit Polen geregeld en na een 1600
kilometer lange reis konden we niet alleen de prachtige marmeren sokkel
bewonderen, maar werden ook nog 2 marmeren ronde bloemenstandaards
afgeleverd. Net voor de oudjaarsdienst werd de ook nog opnieuw
geschilderde kapel weer ingericht met nieuwe verlichtingsspots.
U moet
komen kijken: HET ZIET ER ALLEMAAL GEWELDIG UIT.
Rest mij ontzettend veel dank uit te spreken vooral richting Tomek (en
zijn vrouw Beata en hun 2 zoons), zijn compagnon Kim, onze plaatsenoot
Wim Groen en diverse anderen, die bij deze operatie hand-en spandiensten
verleenden. Het gaat u allen goed in 2022.
Met
vriendelijke groet, Namens de raad, Hans Glas - voorzitter
13 december 2021
Opknappen Mariakapel
De
regelmatige bezoeker van de kapel heeft reeds geconstateerd dat een
bezoek aan de kapel momenteel niet mogelijk is. De afgelopen week is
onze Poolse stukadoor Thomasz met z’n compagnon Kim druk in de weer
geweest om de gehele wand van een nieuwe stuklaag te voorzien. Wanneer
deze droog is wordt komt daar een passende kleur op. Ook wordt de vloer
(was zeil) voorzien van een keurige tegel. Bovendien is gebleken dat de
(houten) sokkel waarop het Mariabeeld stond aan de achterzijde vanwege
vocht gedeeltelijk was verrot. Er wordt (tot in Polen toe) gezocht naar
een stenen sokkel. Ook komen er nieuwe (warme) verlichtingsspots in en
of dit allemaal nog niet genoeg is wordt ook het Mariabeeld zelf
opgeknapt en weer voorzien van frisse kleuren. Het zware beeld is (heel
voorzichtig) door 6 sterke mannen naar meesterschilder Wim Groen
gebracht. Het is de bedoeling dat alle werkzaamheden vóór Kerkstmis zijn
afgerond. U kunt bij het lezen van dit alles (bijna) niet wachten om het
eindresultaat te zien, maar toch nog even geduld.
Coronaregels
In de
kerk hebben we (helaas) nog steeds te maken met de coronaregels. Zo
langzamerhand ben je geneigd hier wat gemakkelijk mee om te gaan en
daarom lijkt het me goed om deze hier toch nog even aan te stippen. Bij
binnenkomst het mondkapje voor en de handen bij het pompje ontsmetten.
Wanneer de plaats gevonden is (denk om 1 ½ meter afstand) kan uiteraard
het mondkapje af. Bij het er communie gaan graag het mondkapje weer op.
Hetzelfde geldt voor bij het verlaten van de kerk en denk om afstand,
met name achterin de kerk rondom de collecteschaal. Dit gaat allemaal
lukken.
Met vriendelijke groet,
Namens de raad, Hans Glas - voorzitter
29 november 2021
Corona:
Het
blijft ons maar bezighouden, het coronavirus in al zijn varianten en de
daartegen te treffen maatregelen. Wat het kerkbezoek betreft is bij
binnenkomst en vertrek, evenals bij het ter communie gaan, het dragen
van een mondkapje weer verplicht. Ook vragen wij uw handen (weer) te
ontsmetten en in de banken weer de vereiste 1 ½ meter afstand van elkaar
te nemen, indien u niet uit hetzelfde gezin komt.
De
aanwezigheidsregistratie laten we (voorlopig) achterwege.
Opknapbeurt Mariakapel:
Een in
onze gemeenschap wonende Poolse stukadoor, genaamd Thomasz heeft het
aanbod gedaan tot het opknappen van de Mariakapel. De regelmatige
bezoeker zal ook wel geconstateerd hebben dat het stukwerk aldaar, met
name de onderkant, op vele plaatsen heeft losgelaten. De oorzaak hiervan
is optrekkend zout in de muur. Van dit aanbod maken wij uiteraard
dankbaar gebruik. De losse delen zullen worden verwijderd, daarna zal
een z.g. coatinglaag worden aangebracht, vervolgens de nieuwe laag en na
drogen zal tot slot de kapel van een nieuw fris kleurtje worden
voorzien. Dit alles gebeurt in samenwerking met onze plaatselijke
schilder Wim Groen. Dit houdt in dat de kapel een tijdje niet kan worden
bezocht. Wanneer een en ander wordt uitgevoerd is nog niet helemaal
bekend, maar Thomasz heeft beloofd dat de klus vóór Kerstmis geklaard
is. We kijken er naar uit en we zullen uiteraard d.m.v. een publicatie
terplekke aangeven wanneer de kapel niet kan worden bezocht.
Nogmaals heel veel dank Siem:
Tijdens
een goed bezochte kerkdienst werd enkele weken geleden afscheid genomen
van gemengd koorlid Siem Kruijer. Siem werd toegesproken door de
voorzitter van het koor Dré Ruttenberg, pastor Toon Jorink, terwijl
vorige week ook de onvolprezen dames van de administratie nog enkele
woorden aan Siems afscheid besteedden.
Ik heb
er toch behoefte aan om ook namens het bestuur Siem ontzettend te
bedanken voor zijn geweldige inzet op velerlei fronten voor onze
Martinusparochie. 70 jaar koorlid zijn met (bijna) altijd het koor op de
eerste plaats is een geweldige prestatie. Daarom vanaf deze plaats
nogmaals heel hartelijk dank Siem en Ank natuurlijk voor jullie enorme
staat van dienst. Het gaat jullie goed.
Met
vriendelijke groet,
namens de raad, Hans Glas - voorzitter
8 oktober 2021
VAN
DE MARTINUSRAAD
Rondom
de coronaperikelen zijn vorige week met veel genoegen de kaartjes inzake
de (verplichte) aanwijzing van zitplaatsen in de kerk weer verwijderd.
De regels versoepelen steeds meer en daar zijn we blij mee. De
mogelijkheid tot handen reinigen bij binnenkomst blijft (voorlopig)
aanwezig en toch wat afstand houden kan natuurlijk nooit
kwaad.
De verplichte registratie is gestopt en wij zijn onze gastdames en -heer
erkentelijk voor al die maanden van registreren van de aanwezigen. In
verband met de privacy beloven wij u dat alle lijsten in de
papierversnipperaar zullen verdwijnen. Wij hopen oprecht dat door het
versoepelen van de regels ook het kerkbezoek weer gaat aantrekken. Want
-eerlijk is eerlijk- “problemen” dat wij bezoekers hebben moeten
terugsturen omdat het er meer dan 30 waren hebben wij niet gehad.
Wellicht dat bij het binnenkort weer (volledig) optreden van onze koren
ook het kerkbezoek weer aantrekt, want u weet het, u bent meer dan
welkom.
Ondertussen heeft de eerste fysieke vergadering van de raad na de
vakantieperiode weer plaatsgevonden en daarin hebben wij onze collega’s
van de Kloosterraad uit Nieuwe Niedorp mogen ontvangen. Doel van dit
bezoek was om enerzijds eens kennis met elkaar te maken om vervolgens te
bespreken hoe wij elkaar in de (nabije) toekomst zouden kunnen
versterken op velerlei terrein. Op korte termijn zullen hiertoe verdere
stappen worden ondernomen. In diezelfde vergadering hebben we het gehad
over onze bestuursbezetting.
Zoals u
wellicht weet heeft penningmeester Anneke al geruime tijd geleden
aangegeven met haar werkzaamheden te willen stoppen, terwijl bestuurslid
(tevens PU lid) Martina ook vanwege haar privé-situatie tot haar spijt
heeft besloten te stoppen.
Problemen maar ook uitdagingen om dit weer op te lossen.
Ook
onze trouwe (2) kosters zouden uitbreiding heel erg op prijs stellen.
Daarom
beste mensen, voelt u er iets voor om onze gelederen te willen
versterken, of wilt u eerst hierover wat informatie, kom gerust langs.
Want samen moeten we toch onze schouders er onder blijven zetten om de
Martinus voor onze gemeenschap te behouden.
Tot
slot zullen de meesten van u vast al wel gemerkt, dat het -na een
pittige strijd- eindelijk gelukt is om de kerktoren weer “in het licht”
te hebben. Zowel het kruis als de klok zijn weer prachtig verlicht en
het is een genot om nu weer in het donker van veraf de verlichte spits
te zien ten teken dat u (bijna) thuis bent. Meerdere kerkelijke zaken in
de volgende “Van de Martinusraad”.
Met
vriendelijke groet,
Namens de raad, Hans Glas -
voorzitter
11 december 2020
VAN DE MARTINUSRAAD
Als je
iets belooft (regelmatig wat laten horen) dan moet je het ook doen. Dus
volgen hier enkele zaken waar we ons mee bezig houden of mee bezig
gehouden hebben. Allereerst is het u vast opgevallen dat het kruis op de
kerktoren al een hele tijd niet brandt. Zo’n 5 jaar geleden is de gehele
bedrading vernieuwd, maar door o.a. weersinvloeden heeft de verlichting
(veel) te kort goed gefunctioneerd. Reden om in contact te treden met de
installateur en thans zijn afspraken gemaakt voor reparatie (voorjaar
2021) waarbij ook de verlichting van de wijzerplaat zal worden
“meegenomen”. Daarop functioneert ook niet alles naar behoren. Als we
het hebben over onderhoud is ook het muurtje van de poort en tuin naast
de pastorie al menig keer ter sprake geweest. We dachten deze klus
(opnieuw voegen) met inzet van enkele vrijwilligers en vakmensen “even”
te klaren, maar bij nadere inspectie bleek dat de stenen op veel
plaatsen geheel los zitten. Conclusie: volgend voorjaar de gehele
bovenlaag eraf halen, de stenen afbikken en opnieuw opmetselen en
voegen. Een pittig klusje.
Verder zijn in de afgelopen tijd de onderhandelingen met Liander tot het
volgend jaar leggen van een leidingtracé in het kerkeland nabij de
huidige hoogspanningsmasten met succes afgerond. Een klus, die veel tijd
heeft gekost, maar de overeenkomst recht van opstal kan volgend jaar
notarieel worden afgewerkt, waarna ook de financiële afspraken worden
nagekomen. Verder houden we ons al weer bezig met de voorbereiding van
de actie Kerkbalans in januari a.s. Het behoeft geen nadere uitleg dat
vanwege Corona de kerkelijke inkomsten zijn teruggelopen, reden om ons
met extra inzet te storten op deze actie. We hopen en vertrouwen dat u
(weer) mee doet. Nadere berichten hieromtrent volgen. Tot slot nog even
de vermelding dat nog steeds gezocht wordt naar versterking van het
kostersgilde. Piet en Adrie zouden het geweldig vinden wanneer
versterking zich zou aanmelden. Wie gaat eens met de heren praten? Wie
durft? Houd verder de coronaberichten omtrent vieringen in de gaten. Tot
een volgende: Van de Martinusraad.
Met vriendelijke groet,
Namens de Martinusraad, Hans Glas - voorzitter
23
oktober 2020
VAN
DE MARTINUSRAAD
Het
Coronavirus heeft ons al geruime tijd in haar macht en dit zal nog wel
even zo blijven. Zo ook in ons kerkelijk leven. Regelmatig vindt
hieromtrent overleg plaats in werkgroepverband, wanneer weer maatregelen
zijn aangescherpt. Als parochiebestuur doen wij er alles aan om de
wekelijkse vieringen door te kunnen laten gaan en dankzij de inzet van
velen (en van u als kerkganger) lukt dit tot nu toe goed. Naast de zo
langzamerhand gebruikelijke maatregelen zijn deze wat het kerkbezoek
betreft toch weer uitgebreid. We zetten ze even op een rij: bij
binnenkomst wordt door de gastvrouw/-heer uw naam en telefoonnummer
genoteerd. Van u wordt (nieuw) gevraagd om bij binnentreden van de kerk
uw mondkapje reeds voor te hebben. U reinigt uw handen, pakt een boekje
en neemt plaats in de bank (bij kaartje). Uw kapje kan dan af. Het ter
communie gaan geschiedt “per schip”. Eerst de rechterkant -gezien bij
binnenkomst- en vervolgens het linker gedeelte. Bij het verlaten van de
kerk dient vanaf uw plaats het mondkapje weer te worden opgezet en het
verlaten geschiedt van achteraf. Dus de parochianen die achteraan zitten
verlaten als eersten de kerk. Vergeet uw mondkapje dus niet.
Dan
nog iets omtrent het maximaal aantal aanwezigen. Mensen weigeren ter
kerke te gaan is feitelijk iets onbestaanbaars, maar de situatie maakt
het noodzakelijk dat toch maatregelen moeten worden genomen. Er moet
(let wel moet) terug geschaald worden naar maximaal 30 aanwezigen
(exclusief pastores, kosters, lectoren, medewerkers). Nu is dit aantal
voor onze parochie zodanig dat we de trouwe kerkgangers altijd wel
kunnen toelaten, maar ook wij dienen ons strikt aan dit aantal te
houden. Het is n.l. reeds voorgekomen dat personen van andere parochies
(vanwege dit maximum aantal) zekerheidshalve maar bij ons de dienst
gingen bijwonen. Natuurlijk van harte welkom, maar ook wij moeten het
getal 30 aanhouden. Voorlopig wat dit betreft bij ons nog geen nadere
maatregelen.
Het
verhaal zal zeker niet volledig zijn, maar tot slot nog even de
vermelding dat de zang alleen kan plaatsvinden door een of enkele
zangers. Dit geldt ook voor kinderen en samenzang is (helaas) niet
toegestaan. De R.K. Kerk blijft in gesprek met de overheid.
Met
vriendelijke groet,
Namens bestuur
Martinusraad, Hans Glas - voorzitter
Vrijdag 12 juni 2020
VAN DE MARTINUSRAAD
Het
is ons voornemen om in het vervolg alle geïnteresseerden wat meer op de
hoogte te brengen/te houden van hetgeen ons bestuur bezig houdt rondom
onze Martinuskerk. Daarom zult u bij het kerkelijk nieuws regelmatig
deze rubriek aantreffen.
De
Martinusraad kunt u zien als een soort dagelijks bestuur van de kerk en
bestaat uit 6 enthousiaste personen met adviserende pastores, die hun
best doen alles naar beste weten en kunnen te regelen. We hebben vanwege
de huidige coronaperiode qua vergaderen even “pas op de plaats” moeten
maken, maar vorige week is er toch weer vergaderd, met inachtneming van
de geldende 1,5 meter regeling.
Het
voert te ver om al het besprokene reeds in deze rubriek te vermelden,
maar laat ik eerst beginnen met wat personele zaken. We hebben
bestuurlijk te maken met een volle ziekenboeg; secretaris Marianne
Meijering is lelijk ten val gekomen met de fiets en heeft daarbij haar
schouder ernstig ontwricht, terwijl onderhoudsman Jan de Graaf bij het
ophangen van de markiezen bij de pastorie zeer ongelukkig ten val kwam
en daarbij maar liefst 5 ribben brak.
Voor beiden helaas een lange herstelperiode en we wensen ze daarbij veel
sterkte toe.
Had
ik het bovenstaand nog over secretaris Marianne; dat is zij nu niet
meer. Marianne heeft te kennen gegeven dat zij na een verblijf van
ongeveer 10 jaar in verschillende (kerkelijke) clubjes haar werk graag
aan een ander wil overdragen. Zij had daarbij ook reeds voor een
opvolgster gezorgd en in de persoon van Tineke Hand, een overbekend
iemand op de pastorie. Dus Tineke zal vanaf heden het secretariaat voor
haar rekening nemen.
Marianne heel veel dank voor je geweldige inzet al die jaren voor de
Martinus en Tineke, van harte welkom in ons bestuur en op een goede
samenwerking rekenen we sowieso.
Bij
deze toch ook nog even de melding dat we nog steeds op zoektocht zijn
voor aanvulling van ons kostersgilde. Zoals u weet hebben we Piet en
Adrie nog actief in deze functie, maar zij willen het koppel graag weer
uitbreiden naar 4. Dus belangstelling? Neem graag contact op. Van koster
Annie willen we na deze coronaperiode afscheid nemen.
Tot
slot nog even de coronaperikelen rondom de weer openstelling van de
kerk. Er vindt momenteel op allerlei fronten overleg plaats om het
kerkbezoek ook in onze kerk weer mogelijk te maken. We doen er -in goed
overleg met de pastores- alles aan om bezoek straks weer mogelijk te
maken. Een en ander zal leiden tot het door bezoekers moeten verrichten
van wat “bijzondere” handelingen bij binnenkomen van en verblijf in de
kerk, maar dat moeten we er maar voor over hebben. Nadere berichten
graag in de gaten houden.
Tot
een volgende “Van de Martinusraad”.
Met vriendelijk
groet,
Namens de raad – Hans Glas, voorzitter
|