Het feit dat vooral Plan V- en T-treinstellen tientallen jaren tussen Leiden en Utrecht hebben gereden betekent niet dat het elke dag 'saai' was. In de spits, in strenge winters, tijdens jubilea en bij storingen verschenen andere materieeltypes.


HOME

Leiden - Woerden
Viering 100 jaar Leiden-Woerden

Leidse lijn = molenlijn

HOME

icm bdg
27000 bdg
de3 bdg
mat46 bdg
478 apn
03 1010 bdg

Speciale ritten

3737 ld
mat54 bdg
'Stuifsneeuwwinter' 1978/'79
Veel materieel raakte defect door stuifsneeuw die kortsluiting veroorzaakte. Daarom moest oud materieel (rechts) invallen: hondekop 1767 kruist met de 952 in Bodegraven, 2 januari 1979.
Toen ook de bovenleiding defect raakte door ijzelafzetting, moest zelfs dieselmaterieel ingezet worden: 127 in Bodegraven, 14 februari 1979. In de winter van 1964 waren de diesels ook al ingevallen, zelfs gecombineerd met elektrisch materieel.
De jaren vijftig en zestig keerden op 16 februari 1979 even terug in Bodegraven: treinstel 245 als vervanger van defecte Plan V's.
De Engelse museumloc Electra met een excursietrein vol Engelsen op weg naar de boot in Hoek van Holland; Bodegraven, 24 juni 1989.
Bij de tweede rondrit via de Leidse Lijn, op 11 juli 1989, moest de Oost-Duitse sneltreinloc 03 1010 inspringen voor de defect geraakte 3737. De foto is gemaakt vanaf de Vlietkade in Bodegraven.
Bij de de derde rit viel opnieuw een Oost-Europese loc in: 475 179 van de - toen nog - Tsjechoslowaakse Spoorwegen. Gouwebrug Alphen, 25 juli 1989.
Neerlands beroemdste stoomloc 3737 met een trein in het kader van het spoorwegjubileum op de Galgewaterbrug in Leiden, 27 juni 1989.
23 023 bdg
Dé grote attractie in Bodegraven bij het eeuwfeest op de sombere zondag 15 oktober 1978 was deze Duitse stoomloc, nu eigendom van de Stoom Stichting Nederland.
23 023 gwb
icm bdg2
Viering 150 jaar spoorwegen in Nederland
Onderweg stonden overal zwaaiende en fotograferende belangstellenden. Alphen Boskoopseweg, 15 oktober 1978.
Als tegenwicht voor de ouderwetse stoomtractie liet NS deze nieuwe intercitytreinstellen rijden: 4007 + 4006 in Bodegraven, 15 oktober 1978. Inmiddels zijn de meeste treinstellen van deze 'proefserie' gesloopt.
Dezelfde trein, gezien vanaf het viaduct in de N11. Dit viaduct is gesloopt in februari/maart 2004.
Diverse speciale ritten
1100 bdg
1600 hkd
De afscheidsrit van de Plan D-rijtuigen, met de 1110 als trekkracht, voerde langs Bodegraven op 1 oktober 1978.
In verband met de inbouw van hogesnelheidswissels bij Zoeterwoude werden proeven genomen met snelheden tot 160 km/u. Na gedane arbeid keert loc 1624 met de meettrein terug naar Utrecht. Hazerswoude, 22 mei 1985.
sproeitrein
Elk jaar maakte loc 2530 met de 'sproeitrein' (onkruidbestrijding) een paar rondjes door Nederland. Hier de doorkomst in Hazerswoude op 29 september 1987.
sik bdg
De 'sik' 290 komt op 28 augustus 1990 als werktrein aan in Bodegraven, wegens de vernieuwing van de perrons.
blokkendoos bdg
hondekop bdg
Duitse railhobbyisten lieten zich op 6 maart 1993 rondrijden in Nederland in een blokkendoosstel. De kruising in Bodegraven bood fotografen de gelegenheid in actie te komen.
Het tafereel herhaalde zich met mooier weer en met landgenoten op 5 juni 1995, bij het afscheid van de hondekop 348 (alias 381) .
Jules in alphen
De blokkendoos 'Jules' is jarenlang ingezet om de ATB door te meten. Bij zijn ronde kwam hij op 18 november 1988 kopmaken in Alphen, juist toen daar ook al de goederentrein naar Gouda klaarstond met loc 2413.
Meer (NS-)foto's zijn te vinden in de beeldbank van Het Utrechts Archief.
Bezoekers van een show met museumtreinen in Amsterdam maakten op 28 augustus 2004 een rondrit met de Groene-Hartexpres, bestaande uit hondekop 766 van de Stichting Mat '54 en materieel '46-stel 273 van het Spoorwegmuseum. De route Utrecht - Leiden was historisch verantwoord omdat beide materieeltypes hier tot in de jaren zeventig te zien zijn geweest. De foto is gemaakt vanaf het spoorviaduct in de westelijke aansluiting van Bodegraven op de nieuwe N11 (geopend in mei 2004).
766 in Alphen
De 766 bracht op de mistige zaterdag 30 oktober 2004 opnieuw een bezoek aan het Groene Hart. Ditmaal was een 45-jarig huwelijksjubileum de aanleiding. In Alphen werden de lunchpakketten voor de gasten ingeladen.
2943 bij bodegraven
Doordat een machinistenstoel van een treinstel Plan V op het laatste moment was afgekeurd, mocht de gemoderniseerde Sprinter 2943 een paar ritjes maken tussen Utrecht en Leiden op zondag 20 maart 2005 (op de foto trein 8845 ten westen van Bodegraven).
VSM in Alphen
Voor het eerst sinds 1989 zag Alphen op donderdagavond 26 april 2007 weer een stoomlocomotief (ex-DB 23 071), tijdens een rondrit in de Randstad van de Veluwse Stoomtreinmaatschappij. Felix Parmentier maakte de foto op het moment dat het locpersoneel werd afgelost.
DE20 in Bdg
NS-directeur Veenman nam in het fraai opgeknapte voormalige directierijtuig, de 'Kameel', afscheid met extra ritten. Daarbij werd op 26 november 2008 Bodegraven aangedaan, zij het zonder stop.
afscheid Plan T en tram
Het was historisch verantwoord om de afscheidsrit van Plan T (vierdelig treinstel materieel '64) op 19 september 2009 te laten beginnen op de verbinding Utrecht-Woerden-Leiden. In 1968 werd daar immers de tweedelige uitvoering, Plan V, in de toen nieuwe gele kleur geïntroduceerd. De 130 deel- nemers aan de rit van het internetforum Spoorforum konden in Alphen a/d Rijn hun treinstel (531) fotograferen naast de tram die nog t/m 12 december 2009 zou pendelen tussen Alphen en Gouda.
Sprinter vervangt defect materieel  Bodegraven
Voor zover valt na te gaan, reed op dinsdag 28 september 2010 voor het eerst een combinatie van nieuwe sprinters (SLT) met reizigers op de Leidse lijn. De 2426 en 2634 kwamen van Den Haag naar Leiden om defect materieel te vervangen (de trein van 18.22u naar Utrecht, de bestemming voorop is niet aangepast). Al veel eerder kwamen sprinters bij wijze van proef, zonder reizigers, langs Bodegraven en Alphen.

Spoorlijn Leiden-Woerden


 

   
  Groene-Hartexpres