HOME
In september 1984 stond een bezoek op het programma aan de Vennbahn: een goederenlijn in het grensgebied van België en Duitsland. De bedoeling was met de auto een tocht te maken langs de overgebleven stationsgebouwen. De dag zou om twee redenen een heel ander verloop krijgen: de overvloedige regen en de 'troost' die de bemanning van loc 8442 daarvoor in petto had...
DEEL 1: Met loc 8442 van Raeren naar Bütgenbach
De dagelijkse goederentrein uit Montzen loopt Raeren binnen, met evenveel locs ( 8442 en 8405) als wagens.
215 in Raeren, na aankomst uit Stolberg
215 in Raeren, terug naar Stolberg
...Elke werkdag is tot 1989 in Raeren (B) een ontmoeting te zien geweest tussen een Belgische en een Duitse goederentrein. Op 4 september 1984 worden deze getrokken door de 8442 en de 8405 uit Montzen (foto boven) en de 215 113 uit Stolberg. Rond kwart voor negen 's morgens staan de treinen naast elkaar en worden wagens uitgewisseld. De 215 113 keert terug naar Stolberg met slechts een zelflosser. De 8405 blijft achter in Raeren. De 8442 gaat verder naar Sourbrodt, met twee zelflossers vol kolen en een open wagen met briketten die zojuist uit Stolberg zijn gekomen. Het rangeren gebeurt in de stromende regen; uw fotograaf wordt dan ook door en door nat. Blijkbaar wekt dit het medelijden van de machinist van loc 8442. ,,Kom maar even op de loc om op te drogen", luidt de uitnodiging in het Frans. ,,Ben je helemaal uit Nederland gekomen om ons te fotograferen? Ga dan maar met ons mee naar Sourbrodt!", zo gaat het gesprek verder. ,,En mijn auto dan?" Machinist: ,,Je kunt ook met ons terugrijden hoor"...
8442 in Kalterherberg (grensstation)
8442 met stationsgebouw Weywertz/Wévercé
omlopen in Weywertz
losplaats Bütgenbach
Een kaart van de Vennbahn is te vinden op deel 2
...In Kalterherberg, een voormalig grensstation, zouden we doorrijden. Het verzoek om een 'fotostop' wordt gehonoreerd, 'mais vite!' (maar wel snel!)...
...In Weywertz (Wévercé) kan de camera weer uit de tas, hoewel het nog steeds regent. Een wagen met briketten blijft hier achter. De twee zelflossers moeten naar de kolenhandelaar in Bütgenbach, aan de lijn naar het Duitse Jünkerath. Voor dit deel van de rit van trein 6478 moet de loc eerst omlopen. Het stationsgebouw is overigens enkele jaren geleden door brand verwoest...
...Het korte ritje naar Bütgenbach voert over het indrukwekkende viaduct in die plaats, maar uit de loc is daarvan nauwelijks iets te zien. De kolenhandel ontvangt zijn wagens en de loc kan los terug naar Weywertz...
vrije kruising
...Op weg naar Sourbrodt, vlak na Weywertz, zien we de restanten van een vrije kruising. De brug, die in de Tweede Wereldoorlog is vernield, was bedoeld voor treinen naar Jünkerath.
omlopen in Bütgenbach
seinbrug Sourbrodt
uitrijseinen richting Raeren
...Sourbrodt is beroemd om de Duitse seinen, al is de seinbrug inmiddels verdwenen. Het personeel houdt er middagpauze zodat het interessante station - belangrijk voor de legerplaats Elsenborn - rustig bekeken kan worden. En ja, het regent nog steeds...
8442 sourbrodt
seinhuis Sourbrodt
Kalterherberg
Konzen
...Winstgevend kan de exploitatie niet geweest zijn: op bijna elk station tussen Weywertz en Raeren zien we een seinhuiswachter. Op de gebouwen staan antennes voor het radiosysteem waarmee de bemanning van de 8442 is te bereiken, zoals hier in Kalterherberg...
Lammersdorf
...Konzen is onbemand. Er is een Duitse overweg, want alleen de trein bevindt zich hier op Belgisch grondgebied!...
...Lammersdorf heeft een attente wachter èn een aansluiting naar Jünker, een fabriek van fornuizen...
Roetgen
...Ook het personeel van Roetgen groet vriendelijk...
baanwerkerrood
baanwerkergroen
...en dan: een harde klap! Met een knalsein op de rails worden we gewaarschuwd voor werkzaamheden aan de baan. Wanneer de kust vrij is, kan onze trein met 12 lege platte wagens langzaam verder rijden naar Raeren, voor mij het eindpunt. Na een welgemeend 'merci beaucoup' en met een tevreden (ik) en trotse (machinist) glimlach nemen we afscheid.
Volgende pagina: Vennbahn deel 2

HOME
Deel 2: kaart Vennbahn
auf deutsch
Deel 3: Vennbahn, Aachen Rothe Erde -
St-Vith
Deel 4: St-Vith - Prüm en zijtak Lommersweiler - Troisvierges
Deel 5: Zijtakken van de Vennbahn

Vennbahn