Nu de benzine prijzen de pan uitreizen is het tanken van een GMC geen lolletje meer. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om onze wagen om te bouwen op LPG. Nu kan je natuurlijk één grote tank achter in de bak leggen. Wij hebben echter gekozen voor een oplossing waar je de tanks niet meer ziet en je het  maximale laad oppervlak behoud. tussen de chassis balken en subframe van de laadbak is plek genoeg om twee tanks van elk 80 liter bruto te herbergen.

twee tanks die we gaan inbouwen. Eerst de ronde daarna de sigaarvormige. We bouwen eerst één tank in laten dan RDW keuren om daarna de tweede tank pas in te bouwen.

    

Hier komt de tank. Boven het eerste achterste differentieel. Hier is plek zat voor de tank. 

 

De tank komt aan de u-profielen van de laadvloer te hangen hiervoor maken we strippen tussen de balken waaraan de tank hangt

 

Voor de achterkant en voorkant boren we gaten voor de ophangpunten.

Om de tank zelf boven de as te krijgen moesten we de achterste as opblokken waardoor er meer ruimte ontstaat tussen chassis en as. Ook de aandrijf assen hebben we gedemonteerd om alle benodigde ruimte te hebben voor de montage.

 

De tank op zijn plaats

 

De enige aanpassing / concessie die gedaan moest worden is dat de veerweg van de voorste as moest worden verkleint met 3 cm. Dit om te voorkomen dat de stabilisatorstang de tank raakt.

 

Zoals je ziet past het allemaal maar net. Verder met het aansluiten van de leidingen en appendages.

 

 

Vulslang en gasleiding. De vulslang moet een datum hebben uit hetzelfde jaar waarin de keuring van de RDW plaatsvindt 

De LPG leiding moet om de 20cm vastgezet worden met een beugeltje.

 

LPG afsluiter en verdamper dienen zo kort als mogelijk bij elkaar te zitten.

 

De verdamper en LPG afsluiter

Het koelwater voor de verdamper tappen we af op de waterpomp. Hier zat bij ons één afgeplugde opening hierop hebben we de toevoer gemonteerd. De afvoer zit op de koperen leiding die de achterzijde van de cilinderkop doet koelen. Het gat waar deze koperen leiding op de waterpomp zat hebben we afgeplugd. 

       

 

Zo weten we zeker dat er voldoende circulatie is zodat de verdamper optimaal kan functioneren.

 

Nu verder met het eclectisch gedeelte

 

Index

Deel 2

Deel 3