Toen we de gmc kochten was het al duidelijk dat de banden die er toen oplagen binnen een niet afzienbare tijd vervangen moesten worden. Daar de banden waarschijnlijk al meer dan 30 jaar of zo erop lagen, en door het lange staan uitgedroogd waren, lieten we als we de bocht om draaiden een spoor van rubber achter op de straat. Dus zijn we meteen begonnen met het opzij zetten van geld voor de aanschaf van andere of nieuwe banden. Nu hebben we nog twee jaar met deze banden kunnen rijden maar is dan toch de tijd aangebroken dat het niet meer verantwoordelijk was om op de oude banden te blijven rijden. Tijd voor andere banden...

Maar ja, waar haal je 11 banden voor een gmc vandaan?  Eerst maar eens naar Van Dam gebeld. Die had wel nieuwe banden voor een gmc liggen. Alleen hadden deze banden Nato profiel en dat was nou net het profiel dat we niet wilden. We wilden het liefst de stoere blokken. (goodyear profiel). De had Van Dam ook wel liggen maar deze banden waren niet nieuw. Nu kwamen we toch even in de verleiding om deze banden maar te nemen, omdat na enig rondvragen bleek dat nieuwe banden met blokken profiel lastig te krijgen waren. Echter het idee dat we binnen een bepaalde tijd weer met hetzelfde probleem kwamen te zitten weerhield ons ervan. Daar we niet konden zeggen wat de kwaliteit nog was van deze banden, voor het zelfde geld waren ze ook uitgedroogd door het lange liggen. Dit kan je op het eerste gezicht niet aan een band zien. Dus toch maar even verder kijken. Via rond bellen en vragen, zelfs in België, kwamen via een goede tip van een mede clublid aan bij REOMIE Dus door maar heen gebeld en wat bleek: Hij was net bezig met het bestellen van banden 7.50 x 20" die voor een gmc dus. En ook nog het profiel dat wij wilden. Geweldig... ook de prijs lag binnen ons budget dus meteen maar 11 besteld. Nu begon het lange wachten op de banden. Voordat zij de lange weg vanuit India hebben afgelegd zijn we al een aantal maanden verder. Maar dan heb je ook wat:

 

Elf splinter nieuwe banden...

Nu begint een zwaar en intensief werkje: Het omleggen van 11 banden, dus 11 banden van de gmc af en 11 nieuwe banden erop. Zucht...

       

Sommige banden waren er zo slecht aan toe dat ze al leeg waren gelopen

 

Hier is goed te zien dat de banden echt niet meer konden. Door het uitdrogen waren er scheuren ontstaan in de wang van de band. Hierdoor is de kans op een klapband aanzienlijk.

Even een woordje over VEILIGHEID: Ik weet dat het een beetje afgezaagd overkomt, maar denk dat we niet vaak genoeg erover kunnen hebben. De banden van een gmc zijn van een gevaarlijk type. Niet alleen door hun gewicht maar nog meer door de manier waarop de band op de velg wordt gehouden. De zogenaamde spreng ring. Als u niet zeker bent van uw zaak laat het dan liever over aan iemand die weet wat hij doet. Een ongelukje zit in een klein hoekje maar kan grote gevolgen hebben! We zijn tenslotte bezig met flinke massa's, zorg dus voor deugdelijke as steunen en krikken,  ga goed overdacht te werk.

       

Het gereedschap een goede krik, wielblokken, drie bandijzers en de wielmoersleutel

 

Voordat de wagen op de krik wordt gezet zorgen we ervoor dat deze niet meer kan rollen. Handrem, in de versnelling zetten en wielblokken voor tenminste één wiel.

     

Zorg ervoor dat de krik op een stabiele en vlakke ondergrond staat.

Voordat het wiel los komt van de grond eerst de wielmoeren al lossen maar niet eraf draaien.

Nadat de wielmoeren een slag zijn losgedraaid kan het wiel verder van de grond en lossen we de moeren helemaal.

TIP: ga nooit aan de stang van de wielmoersleutel trekken maar doe altijd duwen. Zo spaart u uw rug en kunt u uw eigen massa gebruiken om kracht te zetten. Mocht de sleutel eraf springen slaat u zich ook nooit in het gezicht.

Laat altijd de bovenste wielmoer tot het laatste zitten hiermee voorkomt u dat de band onbedoeld eraf valt als u er niet op bedacht bent.

Als de band van de wagen is zet dan een as steun onder de as. VERTROUW NOOIT OP EEN KRIK.

 

Index

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6