Nu het wiel van de wagen is kunnen we de band van de velg gaan halen. Zoals al gezegd is dit karwei een potentieel gevaarlijk iets. Even kort iets over de spreng ring. De velg van een gmc bestaat uit twee delen de velg zelf en de sprengring. Deze ring valt in een groef in de velg en wordt door de druk van de band in deze groef vast gedrukt. Dit betekend dat zolang er druk op de band zit de ring de neiging heeft om eraf gedrukt te worden. Alleen doordat de groef dit voorkomt blijft de ring zitten. Dus voordat er iets gedaan wordt altijd eerst de lucht eruit! 

EN NOOIT ZOMAAR WEER OPBLAZEN!!! 

daar zullen we het later nog over hebben

   

Lucht eruit zodat de spanning van de ring is. Nu kunnen we zonder problemen veilig verder.

    

De ring, heeft een uitsparing voor het bandijzer, links en rechts van deze uitsparing en helaas niet te zien op deze foto zitten twee stukken waar de ring smaller is (in gele rondje) dit is nodig om de ring van de velg te kunnen halen en weer erop te zetten. Zoals u kunt zien zit één versmalling dichter bij de uitsparing voor het bandijzer dan de andere. Het linker rondje zal dan ook het punt zijn waar we als eerste de ring van de velg wrikken. 

De groef (rode pijl) waar de ring in vast gedrukt wordt, duidelijk te zien is dat onder de groef nog een bredere groef (groene pijl) loopt deze geeft ons de ruimte om de ring enigszins verder naar één kant te duwen.

 

Nu de band leeg is bestaat de mogelijkheid om de sprengring bij de rode pijlen naar beneden te drukken waardoor er meer speling ontstaat (zie vorige foto groene pijl de ring komt nu in deze groef waardoor hij meer naar het midden van de velg kan bewegen). Door nu met een hamer de ring richting het midden te tikken op de plaatsen van de rode pijlen zal in het gele rondje meer speling ontstaan je schuift de ring als het waren een stukje in de richting van het gele rondje..Laat hier nu ook de versmalling van de ring zitten. door nu bij de groene pijl je bandijzer in de uitsparing te zetten kan je de ring los wrikken er zal nu net genoeg ruimte zijn om de ring over de groef te krijgen.

 

De ring omlaag tikken en richting het midden

   

Er ontstaat wat ruimte aan de andere kant

 

Bandijzer ertussen

  

Beetje wrikken

 

En over de groef heen wippen

dan is het nog een kwestie van even rondom de ring over de groef heen halen

En is de ring ervan af waardoor de band zo van de velg af zou moeten kunnen.

Nu heb ik dat wel simpel geschreven maar u zult merken dat als u dit voor de eerste keer doet je er een dag mee bezig bent. (althans wij hebben een dag over de eerste band gedaan toen we nog niet doorhadden hoe het precies moest) nu we al een aantal banden gedaan hebben gaat het steeds sneller. Oefening baart kunst.

Index

Deel 1

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6