Het eerste dat nu gedaan kan worden is de binnenband in de buitenband stoppen. Let erop dat de binnenband niet gedraaid of  gevouwen in de buitenband terecht komt. Dit kan je voorkomen door de binnenbant een heel klein beetje op te pompen. 

     

Nu is het velglint aan de beurt. Hier is het van belang dat de twee flappen mooi onder en boven de binnenband komt te zitten zodat het velglint de buitenband als het waren afsluit zoals op de rechter foto. Laat daarna weer alle lucht uit de binnenband zodat deze weer ingedrukt kan worden dit is belangrijk voor het monteren van de sprengring.

 

Nu kan de complete band op de velg. Let erop dat het ventiel pijpje richting de bolle kant van de velg staat. Hierdoor blijft het ventiel bereikbaar ook bij de dubbel lucht.

Nu komt in wezen het gevaarlijkste stukje van het hele banden verhaal. Het aanbrengen van de sprengring en het OPPOMPEN van de nieuwe band. 

Band met sprengring

Leg de sprengring tegenover de inkeping onder de rand van de velg zodanig dat de smalle kant in de ring die het dichtste bij de uitsparing voor het bandijzer zit de meeste speling heeft. (eigenlijk het zelfde als bij het afnemen van de sprengring moet je zorgen dat je op die plaats wat ruimte creŽert) 

Het zwarte wat je ziet is een soort menie waarmee we de binnenkant van de velg geverfd hebben om roesten te voorkomen.

Nu kan je met het bandijzer de sprengring open wrikken

  

En met een hamer op de plaats kloppen.

LET OP MET OPPOMPEN VAN DE BAND!!

Zoals gezegd wordt de sprengring door de druk in de band op zijn plek vast geduwd. Echter nu we de sprengring eraf gehad hebben en nieuws erop gezet kan het zijn dat deze niet meteen goed op zijn plaats in de groef valt. Hierdoor kan deze tijdens het oppompen van de band loskomen en weg gefrisbied worden. Dit gebeurd met een aanzienlijke kracht (55 PSI of te wel 3,5 bar duwt ertegen) dit kan iemand gemakkelijk een arm kosten. Daarvoor worden deze banden normaal gesproken opgeblazen in een veiligheidskooi. Daar wij niet over zo'n kooi beschikken en in het veld al helemaal geen hebben, zou je het kunnen doen door de ring met een aantal kettingen vast te leggen. Hierdoor beperk je het wegvliegen van de ring. Ook een stang door de gaten in de velg kan een probaat middel zijn. Echter kan de ring nog altijd enige centimeters bewegen dus kom NOOIT  met je handen in de beurt tijdens het oppompen. Voordat de ketting wordt weggehaald vergewis je ervan dat de ring daadwerkelijk goed zit. Met een klopje van de hamer kan gekeken worden of deze niet toevallig op weg schieten staat.

Met twee of drie kettingen beperk je het eventueel wegschieten van de ring.

 

Index

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 5

Deel 6