Nu kunnen de banden op de wagen gelegd worden

   

Om tillen aan deze zware banden te voorkomen is er een trucje om de band op de as gelegd te krijgen. Laat de krik zover zakken dat het gat in de velg net over de naaf past. schuif de band nu over de naaf. Ga nu langzaam de as opkrikken en zorg gelijktijdig ervoor dat de bovenste schroefdraad in een gat terecht komt. draai dan snel een wielmoer erop en krik de as verder op hierdoor zal de krik de band op de as tillen en niet jezelf.

Daarna is het kruislings aantrekken van de wielmoeren een snel gedaan karweitje. Draai een wielmoer aan, sla dan een over en draai de derde aan, sla weer een over ga zo rond trek ze gelijk matig aan en let erop dat de wielmoeren goed gecentreerd in de gaten terecht komen.

   

Achter geld het zelfde

Zie hier hoe de ventielen horen te zitten.

Kijk dat ziet er toch stoer uit he, nog 7 banden te gaan....

Nog even iets anders om rekening mee te houden. Zoals de meeste van ons wel weten zijn de achter assen van een GMC continu gesperd in de langs richting. Dit betekend dat de eerste en tweede achteras mechanisch gekoppeld zijn in de tussenbak. Mocht je op een van de twee assen andere of nieuwe banden leggen en op de andere niet dan let erop dat de banden van de eerste als van de tweede achteras gelijk matig zijn gesleten. Stel ik leg op de eerste achteras nieuwe banden: Deze zullen een grotere diameter hebben dan de banden die versleten zijn op de tweede as. Hierdoor zal de eerste as dan ook een grotere omtreksnelheid hebben dan de tweede. Maar doordat ze gekoppeld zijn in de tussenbak zal het hier zorgen voor extra wringing en zal de tussenbak meer slijtage ondergaan.

Verder is het handig om te weten dat aan de linkerkant van de wagen (bestuurderskant) de wielmoeren rechtsom los gaan. En dat de moeren tussen links en rechts NIET uitwisselbaar zijn.

Verder is het mij opgevallen dat als je bij de achterwielen de wielmoeren van de buitenste banden losdraait dat het mogelijk is dat ook de binnenste wielmoer los komt te zitten. Trek deze dan altijd even na voordat je de buitenste band er weer opzet.

Ook de sprengringen zou je niet mogen uitwisselen houd daarom de velg bij de ring.

Index

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 6