Zo de eerste 5 afleveringen gaan eigenlijk over hoe het theoretisch zou moeten. Maar dat werkt in de praktijk meestal toch net iets anders dan zou moeten. Natuurlijk is de hiervoor beschreven manier een die je kan toepassen. Maar hou er rekening mee dat als je banden gaat omleggen deze vaak al enkele jaren op de velg zitten. In ons geval schatten wij dat de banden er een jaartje of 30 !! op lagen (het waren nog echte goodrich) dus even een bandje wisselen zat er niet in. De spreng ring gaat als je het eenmaal door hebt redelijk snel eraf maar de band van de velg... zucht. Die kan wel eens goed vast geplakt zitten.

Nu hebben wij als 'loods team' ooit eens een banden afdruk machine op de kop getikt. Nou ik kan u verzekeren dat deze zijn geld al dik terug verdient heeft. Deze is geschikt om zowel de sprengring als de band los te drukken. En dat scheelt heel wat zweet druppeltjes.

Het apparaat 

Het los drukken van de sprengring normaal zou je dit met een hamer moeten doen

       

Dan de met de bandijzers ertussen 

Gaat ook niet altijd even gemakkelijk dus een klein beiteltje zorgt voor genoeg ruimte

 

Dan machine laten lossen zodat de sprengring niet meer omlaag gedrukt wordt

       

      

En de sprengring over de groef heen wippen zoals eerder beschreven.

Nu zou de band los van de velg moeten zijn,  maar jaren van vast zitten heeft er in ons geval voor gezorgd dat de band zo vastgeplakt zat aan de velg dat ook hier de pneumatische banden afdrukker aan te pas moest komen.

           

Door rondom steeds een stukje de band omlaag te drukken komt hij geleidelijk van de velg af. Ik kan u verzekeren dat de banden afdruk machine er het af en toe ook moeilijk mee had zelf inspuiten met WD 40 moest er aan te pas komen om de meest hardnekkig vast zittende banden van de velg af te krijgen.

Index

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5