Zo goed als de neus was zo slecht was de cabine. Deze bodem plaat is niet meer te gebruiken zo rot was ie.

Nee dit zijn geen kogel gaten...

  

In dit zijpaneel van de cabine moet nodig de flex in                                        Helemaal kaal

 

Alle plaat delen van de neus zijn nu gedemonteerd. Nu is het zaak om de rotte plekken eruit te snijden, en deze te vervangen door nieuwe plaat. Het frappante is dat daar waar twee of meerdere plaat delen bij elkaar komen dat daar nu juist de meest rotte plekken zaten.

         

We hebben ervoor gezorgd dat als we een rot stuk ergens uit moesten flexen we dit zoveel mogelijk rechthoekig deden. Dit is namelijk makkelijker met het maken van het nieuwe stuk. Zo nu de nieuwe stukken knippen en lassen maar...  (de man in het blauw is trouwens Jan. Jan heeft ons geholpen met lassen. Jan bedankt)

 

Natuurlijk ook voor de zijpanelen de rotte stukken eruit.

    

    

En de nieuwe plaat delen passend maken. En lassen. We hebben gelast met een mig/mag machine met 0,8 mm draad. De plaat is gewoon koudgewalste plaat van 1 tot 1,5 mm dik. We hebben de stukken zoveel mogelijk op maat laten knippen bij de staalhandelaar. Waar we ook gebruik hebben mogen maken van de zetbank. Na het lassen zijn de lasnaden gladgeslepen met een lamellen schijf. En daarna waar nodig, is nog een las laag aangebracht en weer glad geslepen. 

 

   

 

   

De slopgaten waarmee dit zijpaneel op de cabine vloer wordt gemonteerd zijn gemaakt met de hand. Je boort na het aftekenen twee gaten met de juiste diameter waarna je met de decoupeerzaag en een vijl de gaten met elkaar verbind. 

 

Ja we hebben plamuur gebruik :-(  dit was noodzakelijk daar de lasnaden een beetje hol waren geworden. Hier zit net de eerste laag erop. Toen alles weg was geschuurd bleef alleen een 2 cm brede strook plamuur over. Ik weet dat het een beetje een nep oplossing is maar dit was nodig om een naadloze overgang te krijgen tussen het nieuwe en oude deel.

Tja dit is (of beter gezegd was)  de bodem van de cabine. Hier viel niks meer aan te doen. Dus maakten we een nieuwe. Deze bodem is gemaakt van 7 mm tranen plaat. (die kon ik toevallig gratis krijgen). De vorm is helemaal met de flex uitgeslepen. De rondingen zijn met een decoupeer zaag gemaakt. Naderhand had ik een beetje spijt van deze bodem. Het is niet echt origineel. Ook bleek het dikte verschil tussen de originele en nieuwe bodem problemen te veroorzaken. De volgende keer maak ik toch gewoon de bodem van 2 mm plaat. 

Gelukkig waren de dragende profielen van de oude bodem nog goed die konden we dus nog gebruiken. maar goed ook want deze zijn behoorlijk listig gevormd. 

Oud en nieuw

Zoals u kunt zien is alles onder onze carport gebuurt zolang het droog weer is hebben we buiten gewerkt op natte dagen zijn we binnen bezig geweest met de kleinere onderdelen zoals het instrumenten paneeltje.

   

 

Ook het schutbord  het deel dat de motor ruimte van de cabine scheid, vertoonde enkele rotte plekken. Hier was de moeilijkheid dat het een dubbelwandig deel was. Met een beetje puzzelen, passen en meten is dit het resultaat:

GMC restauratie deel 1

deel 3

deel 4

deel 5