Toen brak er een grote dag aan. Onze wagen gaat naar de loods. Eindelijk een dak boven je hoofd tijdens het sleutelen. De gmc werd gesleept door een daf 126. Over het slepen van een gmc bestaan nogal veel vragen. Moet ik de aandrijfassen losmaken om te kunnen slepen? Of kan je dat zo doen met allen de versnelling vrij? Het antwoord is: Ja je kan zo slepen met alleen de tussenbak en versnellingsbak vrij. De reden waarom men adviseert om de aandrijfassen los te maken aan het differentieel is dat de tussen bak gesmeerd wordt door middel van spatsmering dit wil zeggen dat de draaiende tandwielen de olie opspatten en zo de lagers van olie voorziet. Als je nu sleept rij je langzaam waardoor niet genoeg olie opgespat kan worden om de lagers te smeren. Daarom het advies om de assen te lossen dan draaien geen delen meer in de tussenbak. Je kan dus met draaiende assen slepen doe dit dan voor korte duur, je lagers worden namelijk niet goed gesmeerd. 

      

In de loods hebben we ook een ketting takel tot onze beschikking. 

dus kon het motor blok eruit. om veilig aan het blok te werken hebben we een motorsteun gemaakt van kokerprofielen.

blok op motorsteun.

type plaatjes

spaghetti... Nee dit is een stuk van de kabelboom sommige kabels hadden nog een stoffen mantel deze rotzooi gaat eruit. 

    

chassis is nu vrij. De ergste rotzooi hebben we met de hogedrukspuit afgespoten.

drogen??

 

Al zeg ik het zelf maar dit ziet er toch beter uit dan dat het was.

nu komt een spannend moment het voor de eerste keer weer passen van de cabine op het chassis. 

    

 

Het past. (we hebben het passend gemaakt de bodem moest een beetje bijgeslepen worden.)

chassis in de eerste laag grondlak

  

 

daarna groen groener groenst 

 

   

Het motorblok is een complete kopklepper met zijn 4,4 liter 6 cilinder lever hij 90 Pk. De versnellingsbak is een vijf gang. De gmc heeft een top van 45 miles per uur. Het motortje liep goed dus hier hebben we niet veel aan gedaan. (was er ook een beetje bang voor om aan te beginnen). We hebben de pakkingen vervangen en vluchtig gekeken of we wat vreemds zagen. Dit was niet het geval dus weer inbouwen die hap.

                         

  

 

De motor heeft daarna een goed jaar gelopen waarna de eerste problemen opdoken. (volgende keer dus echt alles uit elkaar halen)

GMC restauratie deel 1

deel 2

deel 4

deel 5