Toen de cabine en de neus zo ver klaar waren begonnen we aan de laadvloer en het achterste deel van het chassis. Om overal goed bij te komen moesten we de laadbak van het chassis tillen. Om de bak dan boven te houden maakten we bokjes.

Een van de vier poten waarop de bak kwam te staan. Deze zijn gemaakt van bouwstutten. Je zaagt de bouwstut door midden en je hebt bijna twee kant en klare bokjes. Alleen nog ff een driepoot op lassen en klaar. Deze zijn uit te schuiven tot ongeveer een meter tachtig.

Met behulp van houten blokken en een aantal domme krachten werd de bak gelift.

En kon de wagen eronder uit gereden worden. Om plaats te sparen werd hij als we niet bezig waren weer terug eronder gezet.

   

Dit verdient veel werk 

Door alle hoeken en leidingen was het schuren en schoon maken van het chassis veel werk.

  

 

tja een nadeel van split assen is dat als het dif lekt je de hele as eronderuit moet slopen om er nieuwe pakking tussen te doen.

Asje 

twee emmers met verf. Dit kwam van het chassis af.

   

kijk dat ziet er beter uit.

   

 

    

 

En na twee keer rood komt groen

    

 

spat boorden en ander klein prul

de tank 150 liter (als ik toen geweten had dat de benzine zo duur werd ....)

De hoofd remcilinder. even uit elkaar gehaald om te reviseren.

Om de bak te schuren hebben we maar een hut gebouwd dit om de rest van de loods te beschermen tegen een dikke laag stof. Uiteindelijk zat toch nog alles onder, maar ja.

  

Na twee dagen schuren....                                                                            finishing touch 

Nieuwe achterlichten beugel. normaal zit er maar een achterlicht op, dit vond ik te weinig en heb daarom gekozen voor een dubbel achterlicht vandaar deze beugel.

De achterklep 

    

alle stof eraf spuiten en dan verfklaar maken.

 

     

 

Nu wordt ie rood.

       

 

  

het begint nu langzaam saai te worden maar na rood komt groen.

 

                                                                                                                    De dubbele achterlichten

  

klaar.

tweede achter as ook ff verven. (daar heeft de hele tijd nog het wiel opgezeten)

Het kroonwiel van het differentieel.  (van de reserve as)

Aanhangwagen stekkerdoos

Staaltje elektronica. Omdat er maar twee lampjes in de achterlichten zitten, namelijk de rode achterlichten en de gele knipperlichten, moest er een oplossing komen voor de remlichten. Daar ik het Amerikaanse systeem wou dus rem knipperlicht combinatie hebben we daar met behulp van relais een schakeling voor gemaakt. Achter af bleek dat je ook met behulp van je knipperlicht schakelaar en remlicht schakelaar het zelfde resultaat kan bereiken. Nou ja zolang de elektronica het doet laat ik het zitten.

Na twee jaren hard werken is dit het resultaat.

               

 

De dag van de keuring. Op deze wagen was nog nooit een kenteken afgegeven. Dit baarde ons zorgen daar er ook geen dom 51 formulier bij was. gelukkig bleek dit achter af geen probleem. Het enige wat je aan papieren nodig hebt is een tabel waar het bouwjaar aan de hand van het chassis nummer bepaald kan worden. En een koopcontract, of in ieder geval moet je kunnen aantonen dat je legaal aan de wagen bent gekomen.Verder is het handig om de technische gegevens bij de hand te hebben. Voordat we naar de RDW zijn gegaan hebben we bij een lokaal keurstation een voor keuring laten doen. Zodoende wisten we of alles in orde was. Mocht dit niet zo zijn dan hadden we nog een halve dag om er iets aan te doen.

Op de Keuring wordt onder andere gekeken naar speling op de fusees, aandrijving stuurinrichting en natuurlijk de remmenbank.

 

De eerste rit voerde ons door het mooie Limburgse land.

De tweede en derde rit ook maar toen...

Stonden we daar. Motor sloeg af. Hoe kan dat nou we hebben pas 150 km in totaal gereden  en moet makkelijk 300 kunnen rijden. toch was de tank leeg. Shit benzine geklauwd. Tja 150 op de teller is dus GEEN km maar mijlen dus toch ongeveer 300 km gereden. En ja dan is de tank echt leeg. Voor de grap maar deze foto gemaakt. We hadden toevallig net deze pomp gekocht. uiteraard is dit niet met benzine!!

                   

Handig, dit was vanaf het begin de bedoeling jeepje erop en rijden maar.

 

De kroon op het werk.

 

bij dezen wil ik bedanken:

Paul en Nancy voor alle goede zorgen en steun

Jan voor hulp bij het lassen 

Frenk ook voor het lassen 

Piet voor de bodem plaat

Pap voor je tomeloze energie en al het werk wat je gedaan hebt.

de tabel voor het bouwjaar aan de hand van de laatste drie cijfers van het chassis nummer.

het elektrisch schema dit is de Nederlandse aanpassing

 

Heb je vragen of opmerkingen mag je ons rustig mailen en misschien kunnen we je helpen 

Index

GMC restauratie deel 1

deel 2

deel 3

deel 4