Nou dit was dus duidelijk een foutje bedankt. De uitlaat klep was afgebroken en had een gat geslagen in de zuiger. Nou nog geluk gehad dachten we er was zo op het eerste gezicht verder niks te zien. De zuigerwanden waren nog mooi glad en niet beschadigt. Dus een nieuwe zuiger en rijden maar weer. Maar wat was nou de oorzaak  van deze ellende?

 

           

Door de snelle reactie de motor meteen uit te zetten toen het gebeurde, is ons veel ellende bespaard gebleven. Denkt u eens in wat deze aluminium deeltjes met de zuigerwanden hadden kunnen doen van de goede zuigers? Vraag me niet hoe deze rakkers in de overige zuigers zijn gekomen. Maar echt het hele blok lag vol met brokstukken.

               

We komen dichter bij de oorzaak.

 

Wat was het nu dan??? zult u vast denken. Wel het busje dat over de nokkenas beweegt zie de foto hiernaast. Waarmee de klepstoters en daarmee weer de tuimelaars worden bediend, die op hun beurt weer de klep openen, was vast komen te zitten op de een of andere manier. Hierdoor bleef de uitlaat klep steeds een stukje openstaan. Waardoor de zuiger de klep steeds heel even raakte. Verrekt was dit dat vreemde geluid dat we hoorden tijdens het rijden? Ja, en maar na lang genoeg tikken van de zuiger tegen de klep is deze gebroken met dit verhaal als gevolg.

Hierboven werd gezegd dat we nog geluk hadden met de schade die was opgetreden. Maar tijdens het aflaten van de olie voordat we begonnen met sleutelen kwam een hele plons koelwater mee. Dit kon niet het gevolg zijn van het gat in de zuiger. Dus moest de klep nog iets anders geraakt hebben.

Ja hoor de kop vertoonde een duidelijke afdruk van de klep. Dus gescheurd.

Dit kan je nog laten lassen was het oordeel, dus dat gaan we dan maar uitbesteden aan een revisiebedrijf.

 

       

De zuiger uitgebouwd duidelijk zijn de sporen te zien waar de klep hem geraakt heeft

 

 

Terug naar de index

Deel 1

Deel 3

Deel 4