Het drijfstang lager. Hierin waren ook al sporen van slijtage te zien. Deze zouden dus ook vervangen moeten worden.

Zoals gezegd wilden we de kop weg brengen om hem te laten lassen. Hiervoor moesten we de kop kaal bouwen. Dus de kleppen eraf.

           

De kleppen zitten vast door middel van een conus dat uit twee delen bestaat. Deze valt in een groef in de klepsteel en wordt vast gedrukt door de klepveer. Om nu de klep te lossen moet je de veer vergenoeg indrukken zodat de conus vrijkomt. Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Dus hebben we dat meer ff gemaakt...

               

 

Met een oude lijmklep en een stukje strip. Boor in de strip een gat dat groot genoeg is om over de klepsteel te gaan en er nog genoeg plaats is om met een klein spitsbek tangetje te kunnen pielen om de conus te kunnen pakken. Door nu de stip op de lijmklem te lassen heb je een mooi stukje gereedschap. (hoewel de lasklem van gietijzer is kan je het ondanks wat experts zeggen toch lassen, de verbinding is voor ons doel sterk genoeg. Bakken en braden maar ) Als je je kleppen op deze manier gaat demonteren let er dan wel op dat de lijmklep netjes recht op de klep komt te staan. Anders loop je het risico dat je de klepsteel krom duwt.

 

Vragen of opmerkingen MAIL ons en misschien kunnen we u helpen

Naar de index

Deel 1

Deel 2

Deel 4