Daar toch meer mis was met dit motorblok en we niet een twee drie de tijd en middelen hadden om het te repareren, of eigenlijk grondig te reviseren zoals het zou moeten. Hebben we naar lang wikken en wegen besloten om een gereviseerd blok te kopen. Dit met het idee dat we dan voor de prijs van een goed motorblok (het 'nieuwe') er een heleboel reserve onderdelen bij zouden krijgen (het oude blok). Dit had nog een groot voordeel namelijk dat de gmc weer zo snel als mogelijk op de weg komt. Nu kwam het goed uit dat ik toen een goede vakantie job had. 

Het nieuwe motorblok. totaal gereviseerd in de Verenigde Staten en nog niks gelopen (wij bofkonten). Het was wel ff zoeken en rond bellen maar nu hebben we toch iets.

       

       

Het start klaar maken van het blok was nog even werk omdat het zolang stil gestaan heeft.We hebben eerst met petroleum en een grote injectiespuit alle oliekanalen door gespoeld. Waarna we het blok van boven tot onder met motorolie hebben laten vollopen. Dan met de hand de krukas draaien zodat de oliepomp de olie rond pompt. Niet vergeten de oliefilter alvast te vullen voordat je de eerste keer start dit scheelt een hoop tijd voordat de olie daadwerkelijk op de plek komt waar het zijn moet. 

 

Het omzetten van de versnellingsbak is ook een leuke klus. Om de  primaire as van de versnellingsbak in de spline vertanding van de koppelingsplaat te krijgen moeten de drukgroep, koppelingsplaat, vrijlooplager en het gat van het lager in het motorblok op één lijn liggen.  Hiervoor hebben we een pilot as gemaakt. 

De centreer as gedraaid op school. Hiermee kunnen we alles netjes uitlijnen

        

Drukgroep en koppelingsplaat. 

       

                                               De hefboom voor het vrijlooplager                                       Het vrijlooplager 

Nu kan de versnellingsbak zonder problemen gemonteerd worden.

 

Vragen of opmerkingen MAIL ons en misschien kunnen we u helpen

Naar de index

Deel 1

Deel 2

Deel 3