Zoals u heeft kunnen lezen in het tweede item op de hoofdpagina brak er een uitlaatklep af in ons oorspronkelijke motorblok. Daar toen der tijd  de mogelijkheid bestond om een goed ander motorblok te kopen hebben we om de gmc weer snel op de weg te krijgen deze optie gekozen. En dus het kapotte blok eruit gehaald en het andere ervoor in de plaats gestopt. Al die tijd heeft het oude motorblok in de loods gelegen. Nu is het tijd geworden om te beginnen met het compleet reviseren van dit blok. Dit betekend dat het blok verder gestript gaat worden om te kijken wat vervangen dient te worden en minstens net zo belangrijk om zeker te weten dat er geen aluminium deeltjes meer ergens in het blok rond zwerven.

 

       

Daar we het motorblok al flink kaal hadden gebouwd om te onderzoeken wat er nou precies mee mis was begon het demonteren van het blok al in een erg gevorderd stadium. 

              

               

De cilinderkoppen links de vervangende rechts de oude. Deze is door de klap van de uitlaatklep gescheurd.

               

Het eerste dat gedaan moet worden is het uitbouwen van de overgebleven zuigers. Dit is vrij simpel. Door het drijfstanglager dat doormiddel van twee delen om de krukas zit los te schroeven en dan uit elkaar te nemen kan makkelijk de zuiger van de krukas genomen worden. Nu is het alleen zaak om de zuiger met behulp van een houten steel naar boven richting cilinderkop te kloppen. Hierdoor kan je de zuiger uit het blok nemen. Zorg wel dat de lagerschalen van het drijfstanglager weer op precies dezelfde manier in elkaar gezet wordt, daar deze inlopen op de omringende delen. In ons geval zijn de drijfstangen genummerd mocht dit bij u niet het geval zijn dan is het aan te raden alle bewegende onderdelen van het motorblok op volgorde te leggen. Dit is noodzakelijk omdat elk onderdeel op een bepaalde manier slijtage oploopt mocht u dit onderdeel weer gaan gebruiken in het blok moet het op dezelfde plaats terug komen om zo verdere of snellere slijtage te voorkomen.

       

Alle onderdelen die van het motorblok afkomen worden meteen zo ver als mogelijk ontdaan van vet en olie. 

                      

Om de krukas en nokkenas te kunnen demonteren moet eerst de oliepomp verwijderd worden. In eerste instantie lijkt het erop dat de oliepomp met twee moeren aan de buitenkant van het blok vastzit. Echter deze twee moeren zijn rond en niet zeskantig. Hierdoor rees toch wel twijfel. Na een artikeltje gepost te hebben op het forum kwam al snel een antwoord. 

                

Niet de ronde moeren aan de buitenkant, maar de enkele bout aan de binnenkant houd de oliepomp vast.

                          

  

En zo ziet het eruit als er een eind komt aan een dag sleutelen en alle losse onderdelen opgeruimd moeten worden.

 

Terug naar de index pagina

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Deel 7

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11