Het laatste grote gebeuren: Het grof stellen van de ontsteking met behulp van het handboek komen we een heel eind.

De heilige geschriften bieden vaak uitkomst

De ontsteking wordt bepaalt op de eerste cilinder deze moet in de compressie stand staan.

 

De compressiestand beide kleppen zijn gesloten.

Vervolgens gaan we kijken naar het ontstekingstijdstip. Dit wordt bepaald aan de hand van een naald in het vliegwielhuis en een merkteken op het vliegwiel zelf.

       

De naald in het vlieg wiel huis

Het merk teken 5 graden voor BDP (bovenste doden punt)

Nu de cilinder nummer 1 in de compressie stand staat en je het tekentje op het vliegwiel gevonden hebt is het zaak om het tekentje gelijk te zetten met de naald op het vliegwielhuis. Om het teken op het vliegwiel makkelijker te zien kan je het  markeren met een potlood. Dan is het gewoon een kwestie van draaien aan de krukas tot dat de naald netjes op het tekentje staat.

 

Nu zou de ontsteking moeten plaatsvinden.

De truc zit nu in het aanbrengen van de ontsteking zelf. Om deze op de goede manier te kunnen plaatsen moeten we weten waar de bougiekabel van de eerste cilinder zit. 

even spieken onder de motorkap van de GMC om te kijken waar deze zit.

         

Dan de ontsteking in het gat en even markeren waar de eerste cilinder zit. (bij mijn vinger dus) het is slim om nu op deze plek even een streepje op het huis van de ontsteking te zetten want we moeten nu de verdelerkap eraf halen. 

       

Ver deler kap eraf rotor eraf zodat we het verbreker contact kunnen zien.

       

Nu de rotor weer op de ontsteking zetten zie ook het gele streepje waar cilinder nummer 1 zit.

Met de rotor op de as met je nu het huis van de ontsteking zodanig draaien dat de rotor in de richting van cilinder nummer 1 staat (streepje) en de contactpuntjes OPEN staan. Dan de ontsteking vast zetten met de ene bout en moet deze grofweg in de juiste stand staan. later tijdens het starten zal blijken of we nog moeten bijstellen of niet.

Om het blok verder start klaar te maken wordt het nog afgevuld met 7,1 liter motorolie. 6 liter in het carter en 1 liter in de oliefilter. Dit om ervoor te zorgen dat de essentiŽle zaken zo snel als mogelijk olie krijgen. En niet hoeven te wachten totdat het oliefilterhuis gevuld is.

 

 

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Deel 7

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11

Deel 12