Zoals in deel 1 gezegd wordt de oliepomp door één enkele bout  op de plaats gehouden.

         

Door deze bout aan de binnenkant los te draaien komt de oliepomp los van de behuizing en kan deze gemakkelijk uit het motorblok genomen worden. De aandrijving van de oliepomp geschied door het tandwiel op de ontsteking.  Het uiteinde van de ontsteking valt in de aandrijfschacht van de oliepomp. 

Het gat waarin de oliepomp zat aan de andere kant van dit gat zit oorspronkelijk de ontsteking.

       

Het volgende probleem is de nokkenas. In eerste instantie was het de bedoeling om de tandwielen van de nokkenas en krukas te trekken met een poelie trekker alleen doordat we geen passende trekker konden vinden zijn we wat beter gaan kijken. En wat blijkt... De gaten in het tandwiel van de nokkenas zijn niet voor de poelie trekker om dit tandwiel van de as te trekken maar om twee bouten toegankelijk te maken voor een pijpsleutel.

                       

                                           De tandwielen die er niet vanaf hoeven               De "verborgen" bouten die de nokkenas vasthouden.

 

Zoals gezegd deze twee bouten lossen en met een beetje kloppen komt de gehele nokkenas uit het motorblok.

 

       

                                                                    De nokkenas                            De veroorzaker van alle ellende. Deze bus is vast 

                                                                                                                    gaan  zitten waardoor de uitlaatklep open is blijven staan.

       

omdat ik niet weet hoelang het duurt voordat we de nokkenas weer kunnen inbouwen heb ik een houten kratje gemaakt om hem veilig voor een langere tijd te kunnen opruimen. Het is van belang om de nokkenas goed te ondersteunen in verband met eventueel doorzakken.

 

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Deel 7

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11