Nu de nokkenas uit het motorblok is gehaald rest ons alleen nog de krukas.

       

De krukas wordt op zijn plaats gehouden door 4 lagerblokken. Elk lagerblok zit met twee geborgde bouten vast en bestaat uit twee delen. Het is van belang om de lagerblokken en schalen weer op die plaats terug te zetten waar ze oorspronkelijk gezeten hebben. Je moet dus goed opletten welk blok waar gezeten heeft. Echter de ingenieurs van vroeger waren zo slim om de lagerblokken te merken. Zo staat er 'Front' en 'Rear' op het voorste en achterste lagerblok. De lagerblokken aan de uiteinders van de krukas passen maar op één manier en zijn dus niet te verwisselen.

Duidelijk te zien de plaats markering 'rear' ingegoten in het lagerblok

           

Wel eens een drupje olie uit het vliegwielhuis gehad? Waarschijnlijk heeft dan uw achterste krukas keerring gelekt. Deze keerring (rood omcirkelt) kan je niet vervangen zonder de krukas uit het blok te halen. Volgens mij is het een soort vet touw dat in een groef in het lagerhuis geperst zit. Het is duidelijk te zien dat de keerring ingelopen is op de krukas dit kan je oplossen door lichtjes op te schuren. Dit kan omdat dit loopvlak geen passing is zoals bij de lagerschalen (die er rechts naast zit) het geval is.

 

       

De onderste helft van de lagerschalen zitten vast in het motorblok de bovenste helft niet. 

       

Nu de lagers los zijn moet nog een ding los gemaakt worden om de krukas te verwijderen. Namelijk de voorste motor steun.  Deze zit vast met drie verzonken schroeven en twee bouten. De verzonken schroeven zaten verborgen achter het nokkenas tandwiel en zijn geborgd door middel van centerpunten. Om deze los te krijgen gebruiken we een slagschroevendraaier. Dit apparaatje waarop je verschillende grote bitjes kan zetten maakt een schroevende beweging op het moment dat je er met een hamer op slaat. Hierdoor kan je in veel gevallen zeer vast zittende schroeven (maar ook bouten en moeren) los krijgen. Let wel op bij het afhalen van deze plaat dat er tussen nog een pakking zit.

   

Nu deze plaat eraf is kan kan de krukas eruit.

   

Krukas.

           

Krukas met de al eerde gedemonteerde nokkenas en het kale motorblok

       

De krukas wordt meteen schoongemaakt en net als de nokkenas in een stevig houten kratje gezet. Ook op vier plaatsen ondersteund in verband met eventueel doorzakken

       

Nu kan begonnen worden aan het schoonmaken van het kale blok. Alle oliekanaaltjes doorspoelen en alle oude olie en vet eruit.

 

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 2

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Deel 7

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11