Zoals in deel drie al gezegd was kan nu begonnen worden met het schoonmaken van het blok. Eerst op de ontvetterbak alles goed afspoelen, waarna het blok een week lang heeft kunnen uitdruipen. Nu is het tijd om de olie kanaaltjes met perslucht door te spuiten zodat alle rotzooi en ontvetter eruit is. Waarna er met een kattenstaart  nog wordt na gepoetst.

Met een dunnen kattenstaart kan je heel mooi de kanaaltjes schoon vegen.

Nu we toch aan het blok bezig zijn doen we ook meteen de achterste krukas olie keerkring vervangen. Deze bestaat uit twee geparaffineerde touwen die in een sleuf in het blok zitten. 

De twee geparaffineerde touwen

    

De gleuf in het blok en het oude en nieuwe touw.

    

Nu is het alleen een kwestie van erin schuiven en op maat af snijden.

    

     

Boven en onder natuurlijk

     

Het loopvlak waar de oliekeer ringen over lopen even opschuren.

De lagerschalen van het blok zijn nog in orde. Dit kan je zien aan het ontbreken van sluitsporen in de lagerschaal. Ook de mooie egale zilveren kleur is een teken dat de schalen weinig geleden hebben. Versleten lagerschalen zien er koperkleurig uit. Maar gelukkig hoeven we de onze niet te vervangen. Alvorens de krukas weer in te bouwen is het raadzaam om deze meteen voor te bereiden op de eerste omwentelingen. Omdat het even duurt voordat de olie in een "nieuw" blok alle kanaaltjes gevuld heeft en er voldoende oliedruk is opgebouwd lopen de essentiŽle delen even zonder smering. Om dit te voorkomen voorzien we de lagerschalen en dergelijke al met de hand van olie.

Door middel van een fraai oliekannetje kunnen we de lagerschalen al van olie voorzien.

Een kwakje olie erop voor de eerste omwentelingen.

   

Krukas erin en nog wat olie erop. De bovenste helft van de lagerschalen worden later pas gemonteerd. Hiervoor is een moment sleutel nodig.

Nu kan ook de voorste motorsteun gemonteerd worden. Om de pakking op zijn plaats te houden wordt er een beetje kopervet op gesmeerd.

   

   

De drie verzonken schroeven waren geborgd doormiddel van een centerpunt dit moet natuurlijk weer gebeuren.

   

met behulp van een centerpunt en een hamer klop je wat materiaal in en tegen de kop van de schroef waardoor deze niet meer kan los trillen.

 

Nu de krukas en de bevestigingsplaat op de plaats zitten kan de nokkenas erin. Denk aan de pakking.

 

Ook deze pakking wordt met wat kopervet op zijn plek gehouden.

  

Natuurlijk kan je de nokkenas niet zomaar in het blok schuiven. Deze moet 'op tijd' staan met de krukas. Anders krijg je dat de kleppen op de verkeerde tijd opengaan. Hiervoor staan op het krukastandwiel en op de nokkenastandwiel merktekens. 

 

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 5

Deel 6

Deel 7

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11