Nu de krukas en de nokkenas er zover inzitten zijn de zuigers aan de beurt.

       

De zuigers waren zolang opgeborgen in een houten kratje.

               

Nu we de zuigers weer in het blok gaan zetten doen we eerst een beetje "onderhoud" aan de zuigers. Dit betekend dat we de zuigerveren en olieschraap veren even van de zuiger afhalen en de koolaanslag die onder deze ringen zich heeft opgebouwd verwijderen.

       

De zuigerveren en olieschraap veren. Let er wel op dat je de veren weer zodanig op de zuiger zet zoals ze erom gezeten hebben. De merktekens op de zuigerveer helpen hierbij.

                

Op deze foto's is goed te zien wat voor aanslag er zich nestelt onder de zuigerveren

       

Met een kleine schroevendraaier of nog beter met een (oude) gebroken zuigerveer kan je vrij gemakkelijk deze koolaanslag verwijderen. Hierdoor zal de zuigerveer beter kunnen bewegen in de groef.

       

Zoals u misschien weet past de zuiger maar net in de cilinderbus. De zuigerveren steken echter buiten de zuiger uit. Hierdoor krijg je deze dus niet in de cilinderbus.

Hiervoor hebben we een handig hulpmiddeltje: De zuigerveer compressor.

       

Deze verstelbare bus schuif je over de zuigerveren en draai je dicht zodanig dat de zuiger nog wel kan schuiven in de compressor. Nu kan je de zuiger in het blok stoppen. Let er wel op dat de markering op de zuigerkop de juiste kant op wijst, zodat de zuiger er weer op de juiste manier in komt te zitten. Nu kan je rustig met een houten steel de zuiger in de cilinderbus kloppen. De zuigerring compressor blijft buiten het blok de zuiger glijd als het ware uit deze compressor de cilinderbus in.

      

Als de zuiger er helemaal inzit kan je de compressor weghalen en blijven de zuigerveren netjes door de cilinderbus op hun plaats zitten.

Nu kan aan de krukaszijde de drijfstanglagers gemonteerd worden.

 

   

En net als bij de krukas en nokkenas lagers ook hier meteen olie op als voorbereiding op de eerste omwentelingen.

Alle zuigers er netjes in op één na nummer 6 moet nog het een en ander aan gebeuren.

LET OP we hebben de bouten en moeren van de krukas en drijfstang lagers nog maar handvast gezet Deze dienen namelijk met een bepaald aanhaal moment te worden aangetrokken. Op dit moment weet ik deze waardes nog niet maar zo gauw ik hierachter ben zal ik ze hier op de site zetten en kunnen we ook de lagers definitief vast zetten.

 

 

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 6

Deel 7

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11