De vorige keer waren we gebleven bij de laatste zuiger. Deze was gesneuveld in de strijd en moest vervangen worden. De drijfstang en lager schalen zijn nog in orde deze zetten we dan ook om op de nieuwe zuiger. Hiervoor moet aan beide kanten  van de zuiger de borging los die de zuigerpen op zijn plek houd. Deze borging bestaat uit twee veren die in een groef zitten met een tangetje en een schroevendraaier krijg je deze makkelijk los.

Oud en nieuw.

   

De borging gedeeltelijk los.

Om de zuigerpen uit de zuiger te krijgen hebben we de OUDE ZUIGER op de bankschroef gelegd zodat de zuigerpen met een doorslager eruit getikt kan worden. DOE DIT NOOIT met een goede zuiger daar de bekken van de bankschroef de zuiger kunnen beschadigen!!!!

       

Met een beetje geweld kwam de zuigerpen los.

     

De zuigerpen en drijfstang klaar om op de nieuwe zuiger gemonteerd te worden. LET OP dat de drijfstang op dezelfde manier in de nieuwe zuiger komt zoals die op de oude gezeten heeft. 

 

Nu kan ook de laatste zuiger in het blok worden gestopt en kunnen alle bouten van de krukas en drijfstangen worden aangetrokken op moment.

Het is van belang dat hiervoor het juiste aanhaal moment genomen wordt. Na wat navragen op internet heb ik de volgende aanhaalmomenten kunnen achterhalen. Deze komen uit de TM10-1269 van dr Deuce op het gmc en chevrolet truck forum  

De hoofdlagers van de krukas  70-80 FT-LB

De drijfstanglagers 40-50 FT-LB

          

Voor het bepalen van dit moment gebruikt men een moment sleutel deze werkt net als een gewone ratel echter al het op vooraf ingestelde moment bereikt wordt geeft de sleutel een klik geluid. Het moment stel in je op het handvat van de moment sleutel.

       

 

       

De  momentsleutel in actie

       

Nadat alle moeren en bouten zijn aangetrokken is het van groot belang deze weer zorgvuldig te borgen tegen lostrillen. De drijfstangmoeren zitten geborgd met een contra moertje, de hoofdlagers doormiddel van een omgebogen plaatje.

Nu dit gebeurd is kan het verder opbouwen van het blok beginnen eerst maar het vliegwielhuis erop zodat in een later stadium het blok weer rechtop in de motorsteun kan rusten.

       

Het vliegwielhuis zit met een aantal bouten en een stel paspennen vast op het blok.

Na het vliegwielhuis kan het vliegwiel erop. Dit vraagt om even een beetje oplettendheid: Op het vliegvlieg zit een merkje dat het ontstekingspunt weergeeft door middel van een naald in het vliegwielhuis. Het is dus zaak om het vliegwiel in de juiste stand op de krukas te zetten. Tot onze verbazing was het vliegwiel als ook het krukas einde niet gemerkt. En bij het demonteren hebben we er niet op gelet hoe het vliegwiel er precies opzat. Het enige dat ons kon helpen was een gaatje in het vliegwiel maar niks op de krukas. Gelukkig kon je nog net met een heel scherp ook zien waar dit gaatje in het vliegwiel gezeten heeft door een vage afdruk. Na nog wat geredeneer kwamen we tot de slotsom dat je ook kan zeggen dat de ontsteking moet plaats vinden als de 1e zuiger in de bovenste dode punt is. Dus moet het ontstekingsmerkje op het vliegwiel overeen komen met de naald in het vliegwielhuis. En wat blijkt het gaatje valt ook mooi samen met de vage afdruk dus weten we zeker dat het vliegwiel op de goede stand op de krukas is gemonteerd.

                

Verder monteren we nog wat kleine dingen zoals de oliepomp

Nou alle ingewanden zitten nu op hun plek dus kan de carterpan erop. Dus op zoek naar vloeibare pakking en enthousiast beginnen de pakking aan te brengen. 

 

OEPS....

Gebeurd het me bijna weer. Het is me al eens eerder gelukt: De deksel van de distributie tandwielen zit met twee boutjes van uit de binnenkant van de carterpan vast. Was ik die toch bijna weer vergeten. Dat is niet voor herhaling vatbaar want als eenmaal de carterpan erop zit kom je met geen mogelijkheid meer aan deze twee rakkers.

 

Deze was ik bijna vergeten.

Distributiedeksel erop: nu pas de carterpan.

 

Zoals gezegd gebruiken we vloeibare pakking voor hogere temperatuur geschikt. Origineel zit er op deze motorblokken kurken pakkingen. Alleen deze willen nog wel eens gaan lekken en zo'n purist zijn we nu ook al weer niet dus het gemak dient de mens. 

De truck met vloeibare pakking is dat je als je de pakking in een net rolletje gelijkmatig hebt aangebracht je zolang moet wachten met het samenvoegen van de delen totdat de pakking voelbaar rubberachtig is geworden. Na gelang de temperatuur kan dit tot een 1/2 uur duren. Ik voel altijd even met een vinger als de pakking niet meer plakt of zacht aanvoelt aan de buitenkant voeg ik de delen samen, waarna ik nog ff wacht met het aandraaien van de schroeven. Voor een goede hechting moeten de oppervlakken wel schoon en vetvrij zijn.

       

Nou ziet het er weer langzaam uit als een motorblok...

 

 

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 7

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11