De vorige keer waren we gebleven bij het monteren van de grote carterpan. Nu deze erop zit kan de kleine carterpan er ook op gezet worden. Maar eerst moet de aanzuigfilter gemonteerd worden deze zit met twee kleine boutjes vast op de grote carterpan dus dat is zo gepiept.

           

Nu we aan de onderkant van het blok klaar zijn kan deze in de motorsteun en kan er begonnen worden aan het verder opbouwen van alle uitwendige delen.

     Voordat hieraan begonnen kan worden eerst nog een paar belangrijke interne onderdelen plaatsen 12 om precies te zijn. De klep stoters deze bewegen door de nokkenas op en neer en via de stoterstang en de tuimelaar openen ze de kleppen.

Omdat deze bussen ook met een passing in het motorblok zitten zijn ze zorgvuldig opgeborgen zodat de bus ook weer in zijn oorspronkelijke gat terecht komt.

               

Het plaatsen van deze klepstoters is zeer gemakkelijk een beetje olie erop en erin en dan in het doorvoor bestemde gat laten zakken. Dit ging allemaal zeer voorspoedig totdat we aankwamen bij nummer 12. Deze was de oorzaak van alle ellende in eerste instantie. Deze klepstoter heeft een paar tikken mee gekregen en is flink beschadigd aan de randen. Dit is echter nog enigszins te herstellen met fijn schuurpapier echter wat veel erger is en niet meer te herstellen is dat de bodem hol is komen te staan. Hierdoor komt de stoterstang een fractie van millimeters hoger te staan en krijg je dus je kleppen niet meer fatsoenlijk gesteld. Advies vervangen maar. 

        

Het enige dat nu nog te doen valt is het monteren van een paar kleine onderdelen waaronder die poelie en trillingsdemper. Deze zijn nog aan elkaar en kunnen zo op het krukas uiteinde geschoven worden

 

       

Eerst wat vet op het loopvlak van de keerring in het distributiedeksel om de keerring soepel te maken. en dan erop kloppen.

Dan kan ook de brandstofpomp er weer op. Deze is niet de originele maar een die je niet met de hand kan bedienen nu maakt dit in ons geval niet veel uit daar het blok toch op de bok blijft staan. 

       

het is even pielen om het hendeltje op de goede plaats op de nokkenas te krijgen maar als dit eenmaal zit is het een kwestie van schroeven aandraaien en klaar.

       

Vergeet de pakking niet. Het rechter gat is tevens een olie kanaal hierop komt een buisje dat later naar ik meen naar de olie filter gaat.

       

Nu de brandstofpomp bevestigt is kan nog de waterpomp erop.

       

Pap heeft intussen de carburateur schoon gemaakt deze is als nieuw geworden.

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Deel 8

Deel 9

Deel 10

Deel 11