Omdat onze cilinderkop gebarsten was door zijn aanraking met de afgebroken klep. Na navragen was deze niet meer te maken. Gelukkig heb ik goedkoop een andere kop kunnen kopen echter hieraan moest het een en ander gebeuren. Hij moest gevlakt worden en sommige klepgeleiders waren een beetje verroest dus die moesten ook vervangen worden. Daar dit specialistisch werk is hebben we de kop naar een professioneel motor revisie bedrijf gebracht. Nu de kop toch daar was laten we ook meteen geharde klepzittingen erin zetten. Dit is volgens sommige beter als je op gas wilt gaan rijden. Andere zeggen dat dit niks zal uitmaken. Ik weet het niet maar de klepzetels moesten toch vervangen worden dus dan maar meteen geharde erin voor de zekerheid. nadat de kop twee weken weg is geweest konden we hem dan eindelijk gaan halen.

  

De gereviseerde kop netjes ingepakt.

       

        

       

Geharde klepzetels en nieuwe uitlaatkleppen de oude bleken ook niet meer al te best te zijn.

Wat heeft dit grapje ons gekost: Een klein fortuin...

Het afpersen (testen of deze kop niet lek is) en reinigen         81,41

Revisie cilinderkop (vlakken ed.)                                          166.03

Uitlaat kleppen                                                                   9.88

Geharde klepzetels                                                            20.00

 

        Hopelijk was dit een goede investering.

Voordat we nu de kop gaan monteren doen we eerst alle koelkanalen goed reinigen. Met een katte staart en perslucht blazen we alle rotzooi eruit.

       

       

 

Maar goed ook want er kwam toch een potje troep uit. Dit wil je dus niet in je koelwater kanalen hebben rond zwemmen.

Nu kan de koppakking op de het motorblok maar eerst worden de pakking en de bovenkant van het blok met een ZACHTE komborstel schoon gemaakt.

       

Met de zachte komborstel krijg je de koppakking en andere pakking vlakken mooi schoon. Let er wel op dat het een ZACHTE borstel is zodat er GEEN metaal wordt weg gescheurd. O ja de koppakking kan maar op N manier erop ergens op de pakking staat "engine site" of "this site under" let er dus op als je de koppakking op het blok legt dat deze met de goede kant boven ligt.

Nu kan de kop erop. De kopbouten worden volgens een vast ritueel vast geschroefd met behulp van de 'maintanace manuel' hebben we de aanhaal momenten en volgorde van het aantrekken van de kopbouten gevonden. 

Het aantrekken gebeurd in twee stappen

1e AANHAALMOMENT VAN 35 ft -lbs 

2e AANHAALMOMENT VAN 70 ft-lbs

 

Ook de volgorde waarin de bouten worden aangetrokken is zeer van belang. Zodat de kop met gelijkmatig druk de cilinders afsluit waardoor de krachten zo gelijk mogelijk verdeeld worden. Met behulp van een kopie waarin de volgode mooi staat weergegeven trekken we de kopbouten aan.

Natuurlijk met een moment sleutel waarop het juiste moment is ingesteld

 

Hierna komen op de inlaat kleppen nog een soort schoteltjes weet niet waarom dus als iemand dat weet mag ie het me uitleggen. Volgens mij heeft het iets met olie te maken. 

Nou de vraag waarvoor die schoteltjes zijn is ondertussen beantwoord door Frank Bogers:

Hoi Rik,
 
Heb je engine-overhaul verhaal met grote interesse gelezen!
Er zijn veel sites van de GMC op I-net, maar aan dit soort informatie ontbreekt het toch nogal.
 
Ik wilde even reageren op je vraag m.b.t. de schoteltjes op de inlaatkleppen.
Dit zijn z.g. 'oil-shields' en deze zorgen ervoor dat de motor, langs de inlaatklepstelen niet onnodig olie aanzuigt.
Waarom dan niet ook bij de uitlaatkleppen vraag je je af?
Nou, t.g.v. de gasklep bevind zich in het inlaatsysteem een onderdruk, welke over de valve stem seals olie zou kunnen aanzuigen.
Uiteraard alleen een onderdruk bij gesloten gasklep!
Als je volgas rijdt (WOT - wide open throttle), is de druk gelijk aan omgevingsdruk ... daarom werkt ook je ruitenwisser niet als je volgas rijdt ...
En in je uitlaatsysteem heb je geen onderdruk ... dus daar zijn de oil shields niet nodig.
 
Groetjes en succes met je GMC !
 
Frank Bogers
1942 GMC CCKW-353 closed cab w/o winch
1964 REO M35A2 w/o winch

 

Frank bedankt.

       

Waarna de stoterstangen geplaatst kunnen worden

Vervolgens de tuimelaars deze zitten met zijn alle op de tuimelas gelukkig is deze al die tijd gewoon in elkaar blijven zitten en kon dus zo op de kopgezet worden en vast geschroefd worden.

       

Mooi mechaniek toch...

 

 

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Deel 7

Deel 9

Deel 10

Deel 11