De werkzaamheden aan ons motorblok hebben een tijdje stil gelegen in verband met de grote klus van het banden omleggen. Maar nu we daarmee klaar zijn kruipt het bloed daar waar het niet gaan kan en gaan we vol er tegen aan om het blok af te krijgen. Nu het blok zover dicht is kunnen allerlei kleine en grotere zaken aan de buiten kant gemonteerd worden. 

Een heel belangrijke klus is het stellen van de kleppen. De in- en  uitlaat klep dienen een bepaalde speling te hebben tussen tuimelaar en klepsteel. Deze waardes halen we uit het handboek en bedragen:

Inlaat klep speling 0,012" (inch)

Uitlaat klep speling 0.016" (inch)

De waardes zijn voor een WARME MOTOR, echter ons blok kan nog niet starten. Daarom stellen we de kleppen koud op de gegeven speling. Dit heeft tot gevolg dat als de motor later warm draait de kleppen te los komen te staan. Dit kan echter minder kwaad dan te strak gestelde kleppen. Het is wel aan te raden dat als het blok eenmaal op bedrijfstemperatuur is de kleppen dan alsnog op de juiste speling gesteld worden.

       

Het stellen van de kleppen is bij deze motor niet echt ingewikkeld. Doordat het een complete kopklepper is kom je gemakkelijk aan de kleppen. Dus met een steeksleutel een schroevendraaier en voelermaatjes is de klus zo gepiept. Het is wel handig om met twee man te werken omdat je altijd één hand te kort hebt om alles vast te houden. Als je de klep gaat stellen moet je zeker weten dat deze gesloten is. (de klep is dan in de bovenste stand). Dit kan je controleren door te tellen. Het is een viertakt motor. Als je de krukas draait zal eerst de inlaat klep opengaan dan gaat ie weer dicht en zal de compressie slag plaats vinden (zowel uitlaat als inlaat klep zijn nu dicht, dit is het punt waarop de kleppen gesteld kunnen worden het zogenaamde tuimelpunt) waarna de uitlaatklep opent en sluit. Daar de cilinders in paren bewegen kan je per keer twee sets kleppen stellen. 

Het stellen op zich bestaat uit het losdraaien van de borgmoer dan met een schroevendraaier langzaam de stelschroef in of uit draaien net zolang dat de voelermaat zonder al te veel moeite tussen klepsteel en tuimelaar beweegt. Het is FOUT om de stelschroef zo strak te draaien dat de voelermaat geklemd zit tussen tuimelaar en klepsteel.  Hierna is het zaak om de borg moer weer vast te draaien zonder dat je de stelschroef meedraait, dit is best een beetje tricky. Als alles vast zit nog eenmaal met de voelermaat controleren of de juiste speling is bereikt en klaar.

        

Kleppen in tuimelstand beide zijn nu dicht

 

Verder hebben we nog het motorblok voorzien van een mooi kleurtje (het oog wil ook wat) 

       

Mooi he

 

 

De tuimel as en kleppen worden van olie voorzien door een klein warteltje dat bij het thermostaat huis zit. Ik maakte in eerste instantie de fout om te denken  dat hiermee het huis vast zat maar kwam daardoor een schroefgat te kort. Na kijken in de geschriften bleek het dus een olie kanaal te zijn. 

       

       

Waarna het thermostaathuis gemonteerd kan worden. De thermostaat kan je gemakkelijk controleren door deze in een pannetje om het fornuis te zetten en rustig het water te verwarmen. De thermostaat moet bij ongeveer 70 a 80 graden opengaan.

Dan verder met het in en uitlaat spruitstuk. Op de buitenkant van het uitlaatspruitstuk zit een hefboompje. Dit is om de zomer en winter stand van de motor te regelen. In ons geval zat deze vastgeroest en hebben we een tijdje zitten kloten om het weer gangbaar te maken. Maar met WD40 warm stoken en rustig erop te tikken met een hamer kom je een heel eind.

De hefboom

       

                                                                Winterstand                                                                    zomerstand

In de winterstand is de klep open en zal de warme uitlaatgas het inlaatspruitstuk voorverwarmen. In de zomerstand is de klep gesloten en gaat de uitlaat gas rechtstreeks de uitlaat in. Ik heb horen zeggen dat als je in de zomer de klep open laat staan je grotere kans loopt dat je je kleppen verbrand. dus even aan denken dat de klep dicht is dan.

 

Terug naar de index pagina

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Deel 7

Deel 8

Deel 10

Deel 11