Met het wisselen van de banden heeft onze wagen een tijd stilgestaan. Toen is het ons opgevallen dat het remvloeistof niveau langzaam zakte. En uiteindelijk de hoofdremcilinder zelfs droog kwam te staan. Na een controle op natte plekken bij elk wiel, Wat er op zou moeten wijzen dat een wielremcilinder lekte, kwamen we tot de conclusie dat de remvloeistof niet naar buiten lekte. Na het bijvullen van de hoofdremcilinder was na een paar keer pompen voldoende remdruk aanwezig. Dit betekende dat niet het gehele remsysteem leeg was gelopen. Maar waar bleef nu toch die verdwenen remvloeistof er waren geen uitwendige lekkages te vinden. Al vrij snel viel ons oog op de vacum rembekrachtiger. Ook wel hydrovac genoemd. 

Nu zijn er drie types hydrovac's in Nederlandse gmc's gebruikt. 

       

De werking zal bij ze alle drie berusten op het zelfde principe. Alleen de locatie van de werkbare delen verschillen. Als je op het rempedaal drukt duw je de wielremcilinders naar buiten zodat deze de remblokken op de remtrommel duwen.  Tevens zal je in de hydrovac een klep bedienen. Deze klep laat het inlaatspruitstuk n kant van de hydrovac vacum zuigen. Hierdoor wordt een grote zuiger in deze kamer door de buitenlucht druk naar voren geduwd. Deze zuiger duwt op zijn beurt weer een zuigertje in het hydrolisch gedeelte mee. Dit zuigertje duwt daarmee weer met extra kracht op de wielremcilinders. Zodoende zijn de remmen hydrolisch vacum bekrachtigd. Als je de rem loslaat schakelt de klep om en trekt de andere kant van de rembekrachtiger vacum waardoor de zuiger in de kamer de andere kant op beweegt  en hiermee de druk van de wielremcilinders laat en de remmen weer vrijkomen. 

Ons type rembekrachtiger is trouwens het tweede plaatje. Deze heeft de hydroliek  aan n kant zitten.

De hydrovac zit met twee beugels vast aan de binnenkant van de chassisbalk. En van de beugels zit met dezelfde bouten vast als de accubak dus moet de accu eruit.

       

Accu eruit om beter aan de bouten te komen daarnaast de twee bouten hiermee zit de voorste beugel van de hydrovac vast.

De hydrovac zoals die onder de wagen zit

De beugel voor deze komt compleet eronderuit aan de hydrovac

De beugel aan de achterkant deze twee moeren op de trekstang moeten los. (dus niet die op de chassisbalk) Deze bugel blijft aan het chassis zitten.

Verder moeten ook twee hydrolische leidingen los en twee vacum slangen.

       

De eerste remleiding

De eerste vacum slang

de tweede remleiding

De tweede vacumslang zit op de hydrovac (de rechtse) deze moet ook los.

        

 

Index

Deel 2

Deel 3

Deel 4