Nu we zo een vermoeden hebben wat het probleem is geweest met het verdwijnen van de remvloeistof kunnen we kijken of we hier een oplossing voor kunnen vinden. Natuurlijk kunnen we gaan rond bellen in de hoop dat we een dergelijke keerring ergens kunnen uithalen. Maar we zijn bang dat als je zo'n keerring vindt ook al is hij nog niet gebruikt deze al zodanig lang op de plank ligt dat deze ook uitgedroogd zal zijn. Dit resulteert in een in eerste instantie goed werkende keerring maar na een niet afzienbare tijd zal deze ook gaan lekken. Pure ouderdom. Weet trouwens niet zeker of dit soort keerringen nog in de reguliere handel te krijgen is, dit ga ik wel nog uitzoeken. Maar goed wij denken dat we zelf ene kunnen maken.

Het rubber zit opgesloten in een metalen bus waarvan de randen zijn omgebogen om een tweede bus (de eigenlijke keerring) op zijn plek te houden.

          

Door op een schuurband de omgebogen kantjes vlak te schuren krijgen we de twee bussen uit elkaar.

       

Na het schuren zijn de gebogen kanten compleet vlak gemaakt waardoor de bussen los van elkaar komen.

       

Met een beetje priegelen en geduld komen de twee bussen uit elkaar.

        

Links de buitenste bus rechts de binnenste. Ook zat er nog een veertje in dat de rubber om de stang moet houden. Op de foto's is te zien dat de eigenlijke keerring ook nog in een metalen bus zit. We gaan alleen nog de linker bus gebruiken.

Deze gaat de prullenbak in

       

Om nu het leer op de juiste maat te krijgen wordt alles grondig opgemeten. 

Eerst de bus waar het leer in moet deze is rond 17 mm => het leer wordt rond 16 mm ivm uitzetten van het leer

Dan de stang die door de keerring gaat deze is rond 8 mm => het gat in het leer wordt rond 6 mm ivm het uitzetten van het leer. 

We willen dat de stang stroef door het gat gaat zodat we een goede afsluiting krijgen.

Als laatste meten we het deel op waar alles weer in moet passen om in de rembekrachtiger te monteren.

Het gereedschap tangen diverse maten holpijpjes schroeven draaiers het tuigleer

       

Eerst slaan we met een 16mm holpijp rondjes uit het tuigleer.

       

We gebruiken drie lagen tuigleer van elk 3 mm dik. Links het leer in de bus.

       

Dan maken we het gat waardoor de stang gaat lopen. Maar eerst proberen of het gat klein genoeg is om strak om de stang te passen

Nu kunnen de drie stukjes leer in de bus. Let erop dat alleen de gladde kant van het leer goede afsluiting geeft. Daarom doen we vanuit deze kant gezien het onderste leertje met de gladde kant naar onder het middelste leertje naar boven (dit maakt eigenlijk niet veel uit) maar het derde leertje moet wel weer naar boven wijzen met de gladde kant. Dus we hebben aan beide uiteinde de gladde kant van het leer naar buiten wijzen. We hebben de drie leertjes niet de onderling verlijmt.  

Nog even wat vet erop om te zorgen dat alles netjes soepel blijft.

En in elkaar gezet.

Dit gaat weer in het hydrolisch gedeelte van de rembekrachtiger

       

Dan kan het vacuŁm gedeelte erop. Hier viel ons oog op een niet zo prettige situatie. Het gat in het groene rondje is groter dan de bus (rode pijl). Doordat we de bus hebben open gemaakt is deze zijn stijfheid kwijt. Waardoor deze minder strak geklemd zit in de ring (groene pijl). Hierdoor kan deze bus in het slechtste geval richting de gele pijl uit zijn houder komen en dus door het groene gat in de vacuŁm ketel vallen. Hierdoor valt de afsluiting tussen vacuŁm en hydrolisch gedeelte weg waardoor je direct remdruk verliest. Een POTENTIEEL GEVAARLIJKE SITUATIE dus.

Om dit te voorkomen maken we het groene gat kleiner door er een ring in te lassen. Hierdoor wordt ons busje opgesloten en kan deze geen kant meer op. Is wel een prettig idee...

Zoals je hier kan zien maakt het voor de functionaliteit van de rembekrachtiger niks uit dat we er een extra ringetje ingelast hebben.

Bij het in elkaar zetten wordt op elk bewegend deel nog vet gedaan.

En klaar om weer ingebouwd te worden.

Tot slot wil ik nog kwijt dat je met remmen niet mag spotten. We hebben nu zelf een creatieve oplossing gevonden voor ons probleem maar of het daadwerkelijk werkt zoals we gedacht hadden moet nog blijken. Daarom zullen we uiterst voorzichtig te werk gaan. En voordat we daadwerkelijk de weg opgaan eerst uitvoerig de remmen testen. Als je niet zeker van je zaak bent hou je dan bij de originele onderdelen en vraag bij iemand die meer kennis heeft of je het goed doet. 

 

Index

Deel 1

Deel 2

Deel 3