aangeboden    bulletin     clubinfo         evenementen         gezocht       home  
knutselen        links         Neuheiten         onderdelen      vragen           

 

Uw vraag kunt u zenden naar trixexpress@planet.nl

 


30-12-10
Beste Trix-expressers,
In de loop der jaren (vanaf 1954) heb ik al menig technisch probleem zelf
weten op te lossen.
Voor het probleem waar ik nu al enkele weken mee worstel kan ik echter geen
oplossing meer bedenken.
Ik bezit een (bijna) vlekkeloos werkende BR-64, die van alle 64'ers die ik
bezit veruit het mooiste rijdt.
Dat mooie rijden houdt echter op als ik een andere loc met trafo aansluit en
tegelijk met de BR-64 in werking zet.
Beide locs gaan dan inhouden, de lichten van de locs en in de wagons
knipperen en uiteindelijk gaat op een van de trafo's (745) het rode
waarschuwingslampje aan de gelijkstroom kant branden.
Als ik daarna de BR-64 vervang door een andere BR-64 of door welke loc dan
ook, dan blijft alles prima werken, dus ook de trafo's.
Kortsluiting in de rails en/of trafo kan het m.i dus niet zijn, want dan
moeten de andere locs er ook last van hebben.
Op de loc zelf heb ik alles doorgemeten wat eventueel kortsluiting zou
kunnen maken zowel op de sleepcontacten als met behulp van een rail, maar
niets wijst op een vorm van sluiting.
Ter info: Ik heb de kap van de loc genomen i.v.m. eventuele raakvlakken met
het ontstoringsmateriaal en dat laatste zelfs geheel verwijderd, maar ook
bij rijden zonder de kap doet het probleem zich voor. Een en ander is op een
klein baantje met twee elektrische  wissels en twee trafo's getest. Voor
alle zekerheid heb ik ook al twee andere trafo's geprobeerd, maar de oorzaak
moet wel haast bij de loc liggen, want ook dat hielp niet.
Wie, o, wie kan mij een idee aan de hand doen hoe dit euvel verholpen zou
kunnen worden?
Guus Dijkman (1360)
antwoord 5

15-2-13
Hallo Guus,
In je uitgebreide storingsanalyse mis ik nog één gegeven:
Je zegt dat je beide locs op 2 aparte trafo's laat rijden. Maar treedt het verschijnsel ook op als je beide locs op dezelfde trafo laat rijden?
Dan zouden ze in dezelfde richting, en beide met de neus vooruit, en beide met de sleepcontacten aan dezelfde kant moeten rijden.
Dat zou eigenlijk goed moeten gaan.
Volgens de theorie is er o.a. sprake van kortsluiting, als de plus-pool met de min-pool verbonden zou worden.
Een oplossing die zeker werkt, is het vervangen van de metalen koppelingen van die ene loc door kunststoffen versies. Dan rijden de 2 locs geïsoleerd van elkaar en heb je nergens last van.
Groet,
Sander Nijeboer (731)
antwoord 4

13-2-13
Op de een of andere manier lijkt het of de lok de linker en de rechterrail met elkaar verbindt. Blijkt ook wel omdat indien de lok alléén rijdt hij dat zonder problemen doet. Dat kan dmv een sluiting makende draad zijn. Let op dat de slepers aan de rechterkant gemonteerd zijn en dat er IN de lok op geen enkele manier contact ontstaat met de andere spoorstaaf.
Wim Koekebacker (848)

antwoord 3

31-12-10

De oplossing omtrent de vraag over de kortsluiting van de BR 64 op de site is volgens mij  dat een stroomsleper en een massasleper elkaar raken wanneer hij op de rails staat. Dit is zeker mogelijk, wanneer er een beetje zijdelingse beweging in de slepers zit.
Den Tieman (120)

antwoord 2

31-12-10

Beste heer Dijkman,
In het verleden heb ik ooit een vergelijkbaar probleem gehad met een TE e-loc BR 112.
Die had ik voorzien van een extra motor.
Ik heb toen de gehele metalen kap aan de binnenzijde met tape bekleed.
Sindsdien is het probleem over.
Ik beweer allerminst, dat dit de ultieme oplossing is voor uw probleem, maar wie niet waagt die niet wint.
Jaco Enkelaar (122)

antwoord 1

30-12-10

Hallo Guus,
Ik heb hetzelfde probleem gehad !
De loc uit elkaar gehaald en de storing bleek in een beschadigd draadje van een van de sleepcontacten te zitten.
Dit draadje vernieuwd en het probleem was verholpen.
Hoop dat je hetzelfde mankement vindt, dan is het zo opgelost.
Succes Paul Mensch (1306)

HOOFDPAGINA