aangeboden    bulletin     clubinfo         evenementen         gezocht       home  
knutselen        links         Neuheiten         onderdelen      vragen           



3-3-14
Wat ik in mijn kinderjaren niet kon betalen (toen fl.75,--) overweeg ik nu wel; de aanschaf van de 6 assige goederentreinloc. B R 42 , in de catalogus genummerd 2215. De vraagprijs schommelt nu rond de 160 euro, soms hoger, soms lager. Maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer negatieve berichten ik er over hoor en lees. De wielen zouden niet goed zijn, regelmatig ontsporen, zeer matig rijden etc. Is dit allemaal waar of kletskoek? Ik hoor graag van ervaringsdeskundigen.
Wander Bod (lidnr. 1439)
4-3-14




antwoord
2
Naar aanleiding van de BR42 het volgende.
Ik heb ook een 5 as aangedreven BR 42, gekocht in de jaren 60.
ik ben eigenlijk van het begin af aan niet zo tevreden geweest over deze loc en aangezien hij na een paar jaar niet vooruit te branden was, is hij letterlijk en figuurlijk op een zijspoor beland.
Maar er was licht aan de horizon toen ik de heer Tauert ontmoette en met hem in gesprek kwam over de BR 42.
De heer Tauert heeft mijn loc omgebouwd van 5as aandrijving naar 3as aandrijving, alle lagers vernieuwd,  de tandwielen vervangen en compleet afgesteld. De speling die bij bijna al deze locs op de tussen tandwielen zit is daar helemaal mee opgelost.
De loc heb ik daarna zelf verder weer opgebouwd en het was een mooi gevoel om te zien hoe de loc na jaren van stilstaan weer over mijn baan zoefde.
Later heb ik nog een Mabuchi motor er in gebouwd en hij rijdt werkelijk fantastisch.
Het kost wel wat maar dan heb je ook wat.
Kijk verder op de site van de heer Tauert.
SITE
Harrie Bosman (lidnr. 1058)
4-3-14




antwoord
1

Naar aanleiding van de vraag over de BR 42 het volgende.
Ik heb de loc  zon 50 jaar geleden gekocht. Mijn loc heeft 5 aangedreven assen de latere modellen drie. De loc met drie aangedreven is naar ik heb begrepen slechter af te stellen dan de loc met 5 aangedreven assen. Na een aantal jaren rijden ging de loc inderdaad steeds slechter rijden, vooral in de bochten. Dit bleek te wijten aan de slechte afstelling van de wielen en de drijfstangen en tandwielen. Ik heb de loc meegenomen naar de clubdag (al weer een aantal jaren geleden) en een lid van de reparatieploeg (helaas inmiddels overleden) heeft de loc mee naar huis genomen. Heeft de loc volledig gedemonteerd en opnieuw in elkaar gezet. Waarbij het afstellen van de assen en drijfstangen en tandwielen erg nauwkeurig luisterde. Links en rechts zijn niet gelijk maar moeten uiteraard wel gelijktijdig goed worden afgesteld. Sinds die tijd rijdt de loc weer tot volle tevredenheid ook met een zware trein over de baan.
Dus belangrijk is of zelf erg handig zijn in het goed afstellen van de wielen en drijfstangen en tandwielen of iemand weten/vinden die dat kan doen.
Maar  ik vind het een erg mooie loc die tot volle tevredenheid dienst doet.
Met vriendelijke groet
Ron Zijlma (lidnr. 345)  


 
  Uw antwoord kunt u zenden naar trixexpress@planet.nl
   
HOOFDPAGINA