Fietsparkeren in Nederland, een andere aanpak   In Nederland fietst iedereen, groot en klein. Het is met name via toeristen en andere bezoekers dat we hebben geleerd hoe bijzonder dit is. En hoe trots we hierop mogen zijn. En iedereen fietst mee. Ons fietsland is een resultante van vele jaren investeren. We zetten ons zelfs in om dit nog verder te verbeteren. Er is echter ook een nadeel wat we nog niet goed hebben opgelost. Elke fiets heeft weer een plek nodig als die niet wordt gebruikt. Terwijl bij ons de fiets steeds populairder werd, groeiden de investeringen in stallingen daarin niet mee. Op locaties waar veel fietspaden bij mekaar komen, is soms het bos niet meer te zien. Stationslocaties en winkelgebieden lijken overspoeld te zijn. Alhoewel iedereen blij is met de fiets, lijkt niemand hierin verantwoordelijk te zijn om dit aan te pakken. In dit niemandsland verdwijnt de kwaliteit van de openbare ruimte. Deze “oceans of bikes”, waarmee Utrecht en Amsterdam faam hebben gemaakt, zijn de meest gefotografeerde onderwerpen van toeristen. Hoe bijzonder dit ook is, vanuit de kwaliteit van de omgeving zou dit beter kunnen. In het stationsgebied in Utrecht heb ik daarin bijgedragen. Namens de gemeente voerde ik hierin de regie, om samen met andere partners in dit gebied, tot een gezamenlijke oplossing te komen. Niet alleen in aanpak en beheer is naar samenwerking gezocht, maar ook in de realisatie van nieuwe fietsenstallingen. Daarin is een nieuwe aanpak in fietsparkeren neergezet, waarin integrale verantwoordelijkheid en samenwerking tussen de verschillende partners centraal staan. Een resultante van deze aanpak is de Jaarbeurspleinstalling. Samen met toekomstige beheerders en gebruikers is het concept ontwikkeld. Daarnaast is ook het ontwerp van de stalling vooruitstrevend. Met dank aan de architecten van Kraaijvanger is hier een moderne fietsenstalling neergezet. De fietser kan hier, op weg naar de trein, z’n fiets snel en veilig stallen. En dat kost maar heel weinig extra tijd. Om dit snelle ontwerp te realiseren, is tijdens het ontwerpen gebruik gemaakt van digitale simulaties, waarmee elke vertraging uit het ontwerp is gemasseerd. Inmiddels is de stalling al een jaar in beheer van NS en zijn de gebruikers hiervan erg enthousiast. Een mooi resultaat. Anita Dirix Projectmanagement Anita Dirix Projectmanagement