Stichting Berging Halifax 1944

De bemanning

 
De bemanning van de Halifax LV905 bestond uit oorlogsvrijwilligers die afkomstig waren uit Engeland, Canada en Rhodesia. Het waren goede vrienden die al de nodige ervaring hadden opgedaan. Hun toestel doopte zo om tot "Willie", dit kan de bijnaam zijn van de Piloot Wilson of het is afgeleid van de code EY-W (toestel code). Voor de crew was dit haar 22st missie.

Pilot Officer Eric Benjamin Wilson

Piloot van de Halifax LV905. "Tug" zoals hij genoemd werd was afkomstig uit Salisbury, Southern Rhodesia (tegenwoordig Harare, Zimbabwe).

Flying Officer Sidney Glen Peterson

De Navigator was afkomstig uit Canada. "Sidney stond bekend om zijn gevoel voor humor en zijn talent om cartoons te tekenen", Roy Peterson.

Flying Officer Norman Allan Marston DFC

De Air Bomber. Het DFC staat voor Distinguished Flying Cross, Marston kreeg deze onderscheiding voor zijn dapperheid en moedig optreden tijdens de Maagdenburg raid.

Flight Sergeant Joe Henderson

Wireless Operator, afkomstig uit Liverpool Engeland. In 2001 onthulde zijn dochter Norma een herdenkingsbord ter nagedachtenis aan de bemanning van de LV905.

Sergeant William John White

De Flight Engineer, afkomsting uit Birmingham, England. Tot voor kort was niets bekend over John White, maar hierin kwam verandering toen we onlangs contact kregen met zijn neef.

Flight Sergeant Joseph Thomas Lloyd LeBlanc

De Rear Air gunner, Ontario, Canada. Tijden de bekende Maagdenburg raid in 1944 schoot Lloyd LeBlanc een Duits toestel uit de lucht.

Sergeant George Herbert Butler

Sergeant George Herbert Butler, Mid-Upper Air gunner, Tottenham, England. Bij het wrak van de LV905 werden de stoffelijke resten gevonden van twee militairen, de enige die daarvan ge´dentificeerd kon worden was Sergeant Butler.

De overige bemanningsleden verdwenen met het wrak in de moerasgrond van de "Kromme Holle".