Dieselelektrische treinstellen DE2
Voor de dienst op het traject Mariënberg - Almelo neemt Oostnet 3 treinstellen type DE2 met nummers 164, 180 en 186 over van de Nederlandse Spoorwegen. Deze 3 stellen zijn het restant dat de NS nog in haar vloot over hebben. De treinstellen zijn inmiddels meer dan 40 jaar oud.
De DE2 met nummer 164 is uitsluitend bedoeld voor de levering van reservedelen. De 180 raakt op 1 april 2001 beschadigd bij een brand in de Bk bak. De brandweer blust de brand op het station van Vriezenveen. De 186 moet de dienst daarna alleen rijden. In geval van storing of onderhoud rijden er bussen. In mei 2001 komt de 186 niet door de veiligheidskeuring. Connexxion huurt bij Syntus 2 Lint treinstel om de dienst te kunnen rijden. Deze 2 stellen zijn vanaf 28 mei 2001 beschikbaar. Met de nieuwe dienstregeling van 10 juni 2001 heeft Syntus de treinstellen weer zelf nodig voor de nieuwe dienstregeling die op dat moment in gaat. Wanneer er geen defecten zijn, kan Syntus maximaal 1 Lint tijdelijk beschikbaar stellen. De spitstreinen worden in ieder geval met vervangende bussen gereden.
Vanaf augustus 2001 is de 186 weer van de partij. Vanwege de invoering van ATB-NG op 1 november 2001 moet Connexxion voor de 186 een ontheffing aanvragen. RailNed verleent deze ontheffing inderdaad. Op 20 mei 2002 wordt een afscheidsrit voor de 186 georganiseerd. Op 1 juni 2002 wordt het treinstel definitief buiten dienst gesteld. Diverse organisaties willen het treinstel graag behouden, maar ontbreekt het geld voor de aanschaf. Op 17 november 2002 gaat het treinstel naar Winterswijk. In Winterswijk wordt het treinstel opgenomen in de historische collectie van de Achterhoek. Medewerkers knappen het treinstel weer op en in de jaren daarna is het treinstel present bij diverse historische gebeurtenissen en museumactiviteiten in het land. |
Treinstel DE2 nummer 186 vertrekt vanuit Daarlerveen naar Mariënberg.
Foto Tim Goorman, 8 mei 2002 (www.xtrax.nl).
|