Op 3 mei 2010 begint ProRail officieel met de bouw van station Veendam en de aanpassingen van de spoorlijn Zuidbroek - Veendam. Vlak bij het oude stationsgebouw van Veendam wordt een groot informatiebord onthuld. De onthulling wordt verricht door gedeputeerde Marc Jager van Verkeer en Vervoer samen met burgemeester Meijerman van Veendam, wethouder Post van Menterwolde en directeur Hettinga van Arriva.
Voordat de trein naar Veendam kan gaan rijden, moet het spoor tussen Zuidbroek en Veendam geschikt gemaakt worden voor personenvervoer met een maximum snelheid van 100 kilometer per uur (met uitzondering van de bochten). Veendam krijgt een nieuw stuk spoor en een nieuw perron. Er moet ook een aantal kleine maatregelen getroffen worden aan de overwegen. De kosten van de aanleg, aanpassingen en verbeteringen aan het spoor en de overwegen zijn 15 miljoen Euro. Deze worden betaald uit het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn. Het geld dat vrijgekomen is van het Rijk voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. Daarnaast draagt de provincie Groningen jaarlijks ruim 4 miljoen Euro bij in de exploitatiekosten voor de spoorlijn Groningen - Veendam. Dit geld komt uit de Brede Doeluitkering voor regionale spoorlijnen die ieder jaar door het Rijk wordt verstrekt. Het is de bedoeling dat de treinen tussen Zuidbroek en Veendam overdag ieder half uur gaan rijden. De treinen rijden vanuit Zuidbroek door naar Groningen. Tussen deze plaatsen ontstaat daardoor een kwartierdienst. De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer Ballast Nedam en moeten in april 2011 klaar zijn. In het najaar van 2010 zijn de eerste bouwactiviteiten duidelijk zichtbaar. Op de plaats waar voorheen de containers door Jonker worden gelost en geladen wordt een perron gebouwd. Langs het perron is tevens al een nieuw stuk spoor gelegd. Ter hoogte van de railterminal en de Nedmag-fabriek wordt een extra spoor gelegd. Dit spoor komt ten oosten van het bestaande spoor te liggen. Het nieuwe spoor zal gebruikt gaan worden door het goederenvervoer. Het oude spoor wordt geschikt gemaakt voor 100 km/h en zal bereden worden door de treinen van Arriva. Alle beveiligde overwegen tussen Meeden - Muntendam worden geautomatiseerd. Tot nu toe moet bij iedere overweg gestopt worden en moet de overweg middels een sleutel geactiveerd worden. Op zondag 1 mei 2011 start Arriva met de exploitatie van de verbinding Veendam - Zuidbroek - Groningen. Vanaf de eerste trein wordt volgens dienstregeling gereden. De 3e trein van die dag wordt om 9.34 uur feestelijk ontvangen. Deze trein wordt speciaal gereden door het Arriva-treinstel nummer 244 met de naam "Anthony Winkler Prins", de bekende inwoner van Veendam. In de trein zitten een aantal prominente genodigden zoals burgemeester Meijerman van Veendam, burgemeester Van Zuijlen van Menterwolde, directeur Hettinga van Arriva en regiodirecteur Mulder van ProRail Noord-Oost. Op hetzelfde moment komt de STAR met een stoomtrein aan in Veendam. Na de nodige toespraken op het nieuwe perron wordt de lijn officieel geopend. Dit gebeurt door het drukken op een rode knop. Glinsterende slingers worden afgeschoten. Om 10.12 uur vertrekt de feest trein weer volgens dienstregeling richting Zuidbroek. De genodigden genieten dan van een brunch in het STAR-station van Veendam. De gemeente Veendam wil het gebied achter het station herinrichten. Een eerste aanzet is het nieuwe OV-knooppunt dat in de voormalige Jonker-loods wordt gerealiseerd. Op 1 mei 2011 is men nog volop bezig met de herinrichting van de loods. Het ligt in de planning om het knooppunt in september 2011 te openen. |
![]() Het bord dat het publiek moet attenderen op de werkzaamheden voor de reactivering van de spoorlijn Zuidbroek - Veendam.
|
Op 2 juli 2010 maakt Stadler Rail bekent dat Arriva 14 elektrische en 24 dieselelektrische treinstellen type GTW aanschaft. Daarmee komt het totaal aantal GTW treinstellen van Arriva in Nederland op 99 stuks. De 14 elektrische treinstellen zijn onderverdeeld in 6 stuks 2-delige en 8 stuks 3-delige treinstellen. Ze zijn bedoeld voor de dienst Zwolle - Emmen. De 24 dieselelektrische treinstellen, bestaande uit 13 stuks 2-delige en 11 stuks 3-delige units, zijn voor de aanvulling op de reeds bestaande vloot. De treinstellen worden vanaf de herfst van 2012 geleverd. Met de bestelling is een bedrag van 140 miljoen Euro gemoeid. Voor de dienst op Mariënberg - Almelo neemt Arriva de 2 bestaande treinstellen over van Connexxion en zal deze qua stijl en comfort aanpassen aan de nieuwe treinstellen.
Arriva schrijft een wedstrijd uit onder het publiek om de treinstellen van namen te voorzien. Iedereen kan namen van personen aandragen die iets voor Overijssel en Drenthe hebben betekend. Dit kan zijn op het gebied van sport, cultuur, politiek, geschiedenis etc. Een jury kiest uit de circa 600 inzenders 30 namen. Het publiek kan op deze 30 namen stemmen. De 4 personen met de meeste stemmen krijgen een vernoeming op een trein. Negen andere treinen worden rechtstreeks benoemd door de jury. De naam van het 14e treinstel stelt Arriva beschikbaar aan de actie War Child. In maart 2013 mogen geïnteresseerden een bod uitbrengen. Diegene met het hoogste bod mag zijn naam 15 jaar lang op het treinstel voeren. De opbrengsten gaan uiteraard naar het goede doel. De hoogste bieder wenst echter anoniem te blijven en verkiest ervoor om het treinstel "War Child" te noemen. |
![]() Treinstel "Jeroen Krabbé" staat langs perron 16 in Zwolle te wachten op de volgende dienst.
|
ProRail is voornemens om met ingang van de nieuwe dienstregeling van 12 december 2010 het station Emmen Zuid in gebruik te nemen. Gelijktijdig zou het station Emmen Bargeres sluiten. Het perron van Emmen Zuid is af, maar de omgeving is nog een grote bouwput en de toegangswegen zijn nauwelijks te begaan. Na protesten van diverse belangen organisaties besluiten ProRail en de Nederlandse Spoorwegen op het laatste moment van opening af te zien en deze met enkele maanden te verschuiven. Tot die tijd zal Emmen Bargeres normaal open blijven. Op de NS-Reisplanner is station Emmen Zuid echter al wel als mogelijk station aanwezig, aankomsten en vertrekken worden echter niet gegeven. Op de spoorkaart van de reisplanner is Emmen Bargeres met een rode stip voorzien. Als detail bij de rode stip wordt gegeven dat treinen niet in Emmen Bargeres stoppen.
Om de accomodatie niet ten prooi te laten vallen aan vandalen, heeft ProRail op het perron een tijdelijke camera geplaatst. Op afstand kan een beveiligingsbedrijf alles in de gaten houden en zo nodig actie ondernemen of de politie te waarschuwen. Op zondag 3 april 2011 stopt in Emmen Zuid, zonder veel speciale aandacht, de eerste trein. De gemeente Emmen wil op een later moment, als de omgeving van het station meer is aangekleed, het geheel feestelijk openen. Voorafgaand aan de eerste trein in Emmen Zuid is de avond er voor de laatste trein in Emmen Bargeres gestopt. In het weekend van 14 mei 2011 zal ProRail het perron daar verwijderen. In tegenstelling tot Emmen Bargeres stopt in Emmen Zuid ook de sneltrein. Op vrijdag 27 mei 2011 is station Emmen Zuid officieel geopend. De Drentse gedeputeerde van onder andere verkeer en vervoer Henk Brink, wethouders Ton Sleeking en Jan Kuper van de gemeente Emmen en regiodirecteuren Jan Mulder (ProRail) en Arjan Bleeker (NS) zijn hierbij aanwezig. |
![]() Deze trein rijdt het station Emmen Zuid nog voorbij. De toegangswegen zijn nog in aanleg. Op het perron staat een tijdelijke camera.
|
In het eerste weekend van november 2011 heeft ProRail het aansluitwissel van de voormalige oliespoorlijn Nieuw-Amsterdam - Schoonebeek nabij station Nieuw-Amsterdam verwijderd. De spoorlijn is daardoor niet meer te berijden. Het is wachten op de afbraak van dit stukje geschiedenis. Het inrijsein vanuit Schoonebeek is nog gewoon aanwezig en brandt rood. Een trein zal echter naar alle waarschijnlijkheid niet meer verschijnen. ProRail heeft de gemeente inmiddels gevraagd om het spoor te mogen opbreken.
In de zomer van 2012 is het emplacement van Schoonebeek daadwerkelijk opgebroken. Daarmee is een definitief einde gekomen aan een stukje geschiedenis in het zuid-oosten van Drenthe. In 2014 worden de restanten van de spoorlijn door ProRail te koop aangeboden. Zie hier onder. Op 20 april 2014 heeft ProRail de lichtseinen bij de aansluiting in Nieuw-Amsterdam weggehaald. Tot die tijd hebben de lichtseinen braaf staan branden. Tevens is de overweg in de Nieuweweg aangepast op enkelspoor. |
![]() Op de plaats van het aansluitwissel ligt nu alleen nog een laag grind. Het spoor uit Schoonebeek loopt hier dood.
|
Landschapsbeheer Drenthe ontwikkelt samen met de gemeente Borger - Odoorn een plan om het voormalige talud tussen Exloo en Buinen begaanbaar te maken als wandelpad. Het plan wordt positief ontvangen en er wordt geld voor vrijgemaakt. Van het talud is nog een behoorlijk stuk aanwezig, maar er zijn enkele hiaten. De grootste is de buurt van de zandafgraving. Hier moet een omleiding gemaakt worden. Waar het talud nog volledig aanwezig is, bestaat het begaanbaar maken voornamelijk uit het snoeien en rooien van bomen en struiken. Op maandag 13 februari 2012 is er een voorlichtingsbijeenkomst in het Wapen van Exloo waar bewoners uitleg krijgen over de plannen. De grootste vrees van bewoners is dat gemotoriseerd verkeer gebruik gaat maken van het pad. Door hekken en / of stenen te plaatsen hoopt men misbruik tegen te gaan. Het is de bedoeling dat de eerste werkzaamheden in het voorjaar van 2012 beginnen.
Bij de spoorweghaven in Buinen komt een informatiepaneel te staan. Op het paneel informatie over het traject en de geschiedenis van de spoorlijn inclusief een aantal oude foto's. Rechts onderaan het paneel staat een QR-code. Als wandelaars de QR-code scannen met hun mobiele telefoon komen ze terecht op deze website. |
![]() Informatie van het wandelpad bij de spoorweghaven van Buinen. Rechts onderaan de QR-code naar deze website.
|
De provincie Drenthe heeft samen met de gemeente Coevorden, de Bentheimer Eisenbahn AG en de Euroterminal Coevorden BV een intentieverklaring getekend waarin de partijen zich gezamenlijk uitspreken voor het realiseren van een directe railverbinding tussen de Euroterminal Coevorden en de spoorlijn Emmen - Zwolle. Hiermee wordt voorkomen dat goederentreinen op het emplacement van Coevorden moeten rangeren. Tevens komt het de snelheid van de goederentreinen ten goede. Wanneer de spoorboog precies klaar moet zijn, is nog onduidelijk. De spoorboog moet vanaf de Haandrik aansluiting geven op het emplacement van de Euroterminal. De provincie Drenthe heeft de spoorboog reeds opgenomen in haar plannen van 2011.
De spoorboog maakt onderdeel uit van het Regio Specifiek Pakket (RSP). Op 15 februari 2012 is 's avonds in het Kasteel van Coevorden een intentieverklaring ondertekend door de betrokken partijen. Deze verklaring is op 16 februari 2012 tijdens het Dryport Congres in het Van der Valk Hotel Emmen gepresenteerd. De firma Grontmij in Zwolle voert een studie uit naar de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd om de spoorboog en een wachtspoor langs het spoor Coevorden - Gramsbergen te kunnen realiseren. In de studie op basis van de ProRail FIS (Functioneel Integraal Spoorontwerp) richtlijnen gaat Grontmij uit van een wachtspoor voor goederentreinen van 750 meter + 2 locomotieven van ieder 30 meter. De studie omvat ook de nodige aanpassingen aan de infrastructuur zoals seinen en wissels. Het conceptrapport wordt in september 2012 gepubliceerd. Het project RSP Coevorden maakt deel uit van het RSP-project Verbetering Spoorlijn Zwolle - Emmen. Dit project heeft tot doel een meer robuuste dienstregeling voor het personenvervoer en het bevorderen van het (inter)nationale railgoederenvervoer van en naar Zuidoost-Drenthe, onder andere via de Euroterminal Coevorden. Binnen het RSP is voor de verbetering van de spoorlijn Zwolle - Emmen 69 miljoen Euro beschikbaar. Hiervan is 36 miljoen Euro beschikbaar voor de Integrale Gebiedsontwikkeling Coevorden en Coevorden-Zuid, i.c. de aanleg van een directe railverbinding tussen de Euroterminal en de spoorlijn Zwolle - Emmen. Met Dryport Emmen - Coevorden willen de gemeenten Emmen en Coevorden oplossingen bieden voor de overvolle zeehavens. De haven van Rotterdam verwacht een verdubbeling van de logistieke containerstromen in 2020 en voorziet dat een deel van de logistieke activiteiten daarom naar strategisch gelegen en goed ontsloten regio's in het achterland verplaatst moet worden. De regio Emmen - Coevorden heeft goede weg- en spoorverbindingen met het Duitse achterland, voldoende vestigingsruimte voor bedrijven, een divers logistiek onderwijsaanbod en moderne logistieke voorzieningen. In juli 2013 wordt besloten om de studie naar de daadwerkelijke aanleg van de spoorboog een vervolg te geven. Deze studie moet leiden tot een overeenkomst tussen de verschillende belanghebbenden en een financieel sluitende begroting. Bij het aansluitwissel op de lijn Gramsbergen - Coevorden zal tevens een wachtspoor komen. Met de aanleg van de spoorboog hoeven er op het emplacement van Coevorden geen voorzieningen voor goederenvervoer meer te zijn. Het emplacement kan daarmee nog meer gesaneerd worden. De gemeente Coevorden wil het reizigersstation een opknapbeurt geven. Het voormalige emplacement en het daarachter gelegen industrieterrein moet omgevormd worden tot een winkelgebied met enkele grote supermarkten. Om de doorstroom tussen het oude centrum en het nieuwe winkelgebied te garanderen denkt de gemeente aan een traverse over het spoor of een tunnel onder het spoor. Op 29 september 2014 wordt het contract tussen de gemeente Coevorden, de provincie Drenthe en de Bentheimer Eisenbahn daadwerkelijk getekend. De spoorboog steekt schuin het kanaal over en komt ter hoogte van de voormalige vestiging van de firma Hentzen op het industrieterrein. Via een boog over het terrein wordt de containerterminal bereikt. In de 2e helft van 2015 wordt begonnen met de aanleg voor de spoorboog door het slaan van de damwanden om ruimte te creëren voor het aansluitende spoor. Begin 2016 is aannemer VolkerRail bezig om langs het bestaande spoor tussen de De Haandrik en Coevorden ruimte te creëren voor de aansluiting van de spoorboog. Medio april 2016 zijn de bovenleidingsportalen voor het extra spoor geplaatst. Is er een relaishuis langs het spoor gebouwd. Op het industrieterrein is een voorzichtig begin gemaakt met het bouwen van de draaibrug over het kanaal. In het relaishuis komt een beveiligingssysteem van de firma HIMA en geprogrammeerd door Movares. Dit beveiligingssysteem bestaat uit een SIL4 gecertificeerde PLC. Op vrijdag 13 januari is de 125 ton zware onderbouw van het beweegbare gedeelte op zijn plaats gehesen. De onderbouw is gemaakt door machinefabriek Rusthoven in Groningen en afgewerkt en geverfd bij Multipaint in Burgum. De onderbouw is aansluitend via het IJsselmeer en het kanaal Almelo - Coevorden naar de bouwplaats gevaren. Op de onderbouw komt een bovenbouw bestaande uit een constructie met spanten. Deze arriveert 1 februari 2017 op locatie en wordt aansluitend op de onderbouw geplaatst. Op beide dagen voert de firma Mammoet de takelwerkzaamheden uit in opdracht van aannemer BAM. De spoorboog moet op 30 april 2017 in dienst komen. De spoorboog zelf heeft geen bovenleiding, maar is daar wel op voorbereid. Een diesellocomotief van de Bentheimer Eisenbahn moet de aangekomen elektrische trein op het wachtspoor gaan halen. Een vertrekkende trein met elektrische tractie moet naar het wachtspoor geduwd worden. Vlak na de draaibrug kruist de nieuwe spoorlijn de doorgaande weg door het industrieterrein. Opmerkelijk is dat de weg alleen beveiligd is met lampen en bellen, terwijl het naast gelegen fietspad wel wordt afgesloten met spoorbomen. Op 3 mei 2017 vindt in het bijzijn van diverse genodigden en de in Coevorden traditionele ganzenhoedsters de officiele opening plaats. Een locomotief van de Bentheimer Eisenbahn met aan de haak een paar personenrijtuigen komt over de draaibrug het industrieterrein opgereden. Vanwege technische problemen is het echter nog niet mogelijk om de draaibrug dagelijks te gaan gebruiken. Op 19 juni 2017 komt de draaibrug in dienst. |
![]() Langs het bestaande spoor tussen De Haandrik en Coevorden wordt ruimte gemaakt voor de aansluiting van de spoorboog.
|
In plaats van een dure spoorboog is het ophangen van bovenleiding boven het goederenspoor in Coevorden een simpele en goedkopere oplossing. De portalen staan sinds de elektrificatie in 1987 al over het spoor heen. Er hoeft alleen maar een rijdraad opgehangen te worden. Daarmee kan de BE met elektrische locomotieven uit Coevorden vertrekken. Tijdens de dryport presentatie in februari 2012 is het voorstel door ProRail genoemd.
In mei 2012 brengt ProRail daadwerkelijk bovenleiding aan boven het goederenspoor inclusief de uitloper richting Emmen. Daartoe worden langs dit spoor extra bovenleidingsmasten geplaatst. Eind september is Strukton bezig met het controleren van de rijdraad. In oktober 2012 komt het elektrische goederenspoor op het emplacement van Coevorden daadwerkelijk in dienst. Met het besluit in de zomer van 2013 om de spoorboog ter hoogte van het Europark aan te leggen, lijkt de levensverwachting van dit goederenspoor niet lang te zijn. Met het gereedkomen van de spoorboog kan het emplacement van Coevorden verder gesaneerd worden. Het geëlektrificeerde goederenspoor is niet meer nodig. De gemeente gerbuikt de vrijkomende ruimte voor stadsuitbreiding en een nieuw winkelcentrum. |
![]() Met een rail / weg voertuig is aannemer Strukton bezig met het controleren van de ophanging van de rijdraad boven spoor 5 op het emplacement van Coevorden.
|
Op 14 april 2014 zet ProRail de spoorlijn Nieuw-Amsterdam - Schoonebeek te koop. De spoorlijn is inmiddels losgekoppeld van de rest van het netwerk. Het traject is circa 7 kilometer lang en op 4 kilometer zijn nog spoorstaven aanwezig. ProRail wil van het traject af, omdat het niet meer past binnen de organisatie en ProRail niet meer verantwoordelijk wil zijn voor alles wat met de restanten te maken heeft. Het liefst wil ProRail een koper die het gehele traject koopt en verandert in een maatschappelijk verantwoord geheel. Dat kan iets met toerisme zijn, zoals bijvoorbeeld railfietsen of iets met natuurbeleving.
Begin 2015 maakt ProRail bekend dat de aanbesteding is gewonnen door een partij die de spoorlijn wil slopen en de vrijkomende gronden wil verkopen aan de landeigenaren langs de voormalige spoorlijn. Ondernemer Chris Rijff, die publiekelijk heeft aangegeven er graag een railfietsbedrijf van te willen maken, vist achter het net en betreurt het besluit. |
![]() De spoorlijn is opgebroken. De rails en biels zijn weggehaald. Wat rest is een laagje grind. Spoorlijn gezien in de richting Nieuw-Amsterdam vanaf het Stieltjeskanaal.
|
Door de verhoging van de frequentie van de dienst op Coevorden is het traject Zwolle - Herfte overbelast. Tevens zorgt de gelijkvloerse kruising bij Herfte voor potentiele vertraging bij onregelmatigheden in de treindienst. Om dit probleem op te lossen is ProRail van plan om het traject Zwolle - Herfte uit te breiden met 2 extra sporen. Tevens moet er bij Herfte een viaduct komen, zodat treinen vanuit Ommen het spoor naar Meppel kunnen oversteken. In december 2013 stelt de staatssecretaris 119 miljoen Euro beschikbaar voor de aanleg. In totaal gaan de verbeteringen rond Zwolle circa 225 miljoen Euro kosten. Deze worden behalve door de Staat ook door de provincies Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen betaald. De aanpassingen aan het emplacement in Zwolle moeten rond 2017 vorm krijgen. De onderdoorgang moet in 2021 gereed zijn.
In 2017 wordt het project door ProRail aanbesteed. Bij Herfte komt een onderdoorgang voor de beide sporen van en naar Dalfsen. Deze sporen komen aan de westkant van de doorgaande sporen van en naar Meppel te liggen. Op het gedeelte Zwolle - Herfte komen dus 4 sporen naast elkaar te liggen. Het emplacement en het perron van Zwolle wordt ook aangepast. De aanbesteding wordt gewonnen door aannemer VolkerWessels. Eind 2018 worden de eerste werkzaamheden duidelijk zichtbaar. Langs het spoor Zwolle - Herfte wordt zand aangebracht om een talud te creeren van de extra sporen. Begin 2019 is het gebied waar de zogenaamde dive-under moet komen duidelijk zichtbaar en wordt er volop gegraven. De onderdoorgang krijgt een lengte van 600 meter. Op de plaats waar het doorgaande spoor naar Meppel wordt gekruist, komen betonnen liggers op de onderdoorgang te liggen. Ondanks de Coronacrisis die in het voorjaar van 2020 uitbreekt, gaat het werk gewoon door. Op maandag 6 en dinsdag 7 april 2020 worden de eerste 80 betonnen liggers met een kraan op hun positie gelegd. Enkele weken later worden de laatste 42 liggers neergelegd. Op de liggers wordt met betonijzer een versteviging aangebracht die volgegoten wordt met beton. Het geheel moet daardoor sterk genoeg zijn om de voorbijrazende treinen te houden. De wanden van de dive-under worden afgewerkt met stenen die gemaakt zijn van grond en modder die bij de bouw is vrijgekomen. Met deze techniek draagt ProRail haar steentje bij aan een circulaire economie. In de zomer van 2020 wordt begonnen met het aanbrengen van zand langs het spoor bij Herfte voor het verschuiven van het spoor. Ter hoogte van de voormalige stopplaats verschuift het spoor iets naar het zuid-westen. In de periode 28 april 2021 - 4 mei 2021 is er een volledige buitendienstelling om diverse werkzaamheden uit te voeren en de sporen in gereedheid te brengen voor de eindfase die plaats vindt in juli 2021. In juli 2021 is het treinverkeer van 9 tot en met 23 juli gestemd om de onderdoorgang aan te sluiten. Het treinverkeer naar Meppel komt op 20 juli weer opgang. Op zaterdag 24 juli rijden de treinen van en naar Dalfsen via de dive-under onder de sporen van en naar Meppel. Ook is het nieuwe verbrede perron in Zwolle gereed. In Herfte is één overwegen opgeheven en vervangen door een brug over de onderdoorgang. Aan het eind van de werkzaamheden maakt ProRail bekend dat machinist Martend van der Veen van Arriva de eer heeft gehad om met zijn trein als eerste volgens de dienstregeling door de dive-under heeft mogen rijden. Arriva laat weten dat de machinisten het leuk vinden dat zij nu ook door een tunnel mogen rijden. |
![]() Begin van de werkzaamheden voor de aanleg van de onderdoorgang te Herfte.
|
Het beginpunt van de treindienst Mariënberg - Almelo wordt verlegd naar Hardenberg. Daartoe wordt in Hardenberg een keervoorziening aangelegd. De aanbesteding voor de werkzaamheden loopt in de 2e helft van 2015 en wordt gewonnen door de firma Strukton. De werkzaamheden worden in het begin van 2016 uitgevoerd. Gedurende een aansluitende periode van 30 april tot en met 5 juni wordt de gehele spoorlijn Mariënberg - Almelo vernieuwd. Het nieuwe spoor is ingericht om de snelheid van 80 km/h te kunnen opvoeren naar 120 km/h. De complete bovenbouw bestaande uit rails, biels en ballast wordt vervangen. Station Vriezenveen verliest haar 2e spoor. Treinen kunnen elkaar daar niet meer passeren. Alleen in station Vroomshoop blijft een passeervoorziening gehandhaafd. Wel worden de wissels dichter naar het eilandperron verlegd, zodat het totale ruimte beslag van het station afneemt. In Mariënberg wordt het bestaande kopspoor voor de trein naar Almelo aangesloten op de spoorlijn naar Hardenberg. Tevens is een opstelspoor gebouwd om een extra treinstel te parkeren. In Hardenberg wordt een keervoorziening aangelegd door het plaatsen van extra lichtseinen. In Hardenberg komt een nieuw beveiligingssysteem op basis van PLC besturing van de firma HIMA. De stopplaats Geerdijk is in april 2016 gesloten om de dienstregeling met 2 treinen per uur per richting te kunnen garanderen.
In april 2016 is langs spoor 2 van station Hardenberg een lichtsein geplaatst om vertrekken in de richting Mariënberg mogelijk te gaan maken. Aan de kant van Gramsbergen is een voorsein geplaatst voor het rijden op links spoor. Naast de spoorlijn aan de oostzijde wordt een prefab relaishuis neergezet voor het onderbrengen van de beveiligingsinstallatie. |
![]() Bouw van het relaishuis waar de beveiliging en besturing van o.a. station Hardenberg wordt ondergebracht.
|
Om een kwartierdienst mogelijk te maken tot aan Emmen moet rond station Emmen Zuid een stuk dubbelspoor aangelegd te worden. De provincie is bereid om 10 miljoen Euro in deze uitbreiding te investeren. De gemeente Emmen staat ook welwillend tegenover deze plannen. Bewoners van de Emmense wijk Rietlanden zijn echter minder positief ver zijn bang voor een toename van geluid en trillingen. Vooral in de straten Tortelduif en Sierduif is het protest groot. Het extra spoor moet aan de oostkant van het huidige spoor komen en daar het station Emmen Zuid ook al voorbereid. Een grotere afstand creeren betekent dat het pas enkele jaren oude viaduct waarop het station ligt afgebroken en opnieuw gebouwd moet worden. Ook andere alternatieven blijken volgens de gemeente geen solaas te bieden. De gemeente Emmen is van mening dat geluidsschermen en een goede inpassing in de omgeving voldoende moet zijn. Woensdag 24 mei 2017 gaat de gemeenteraad van Emmen akkoord met de plannen. De omwonenden overwegen naar de rechter te stappen. De provincie Drenthe kondigt al aan dat als het te lang duurt het geld naar andere bestemmingen gaat en Emmen de spoorverdubbeling en kwartierdienst kan vergeten. In 2020 moeten de werkzaamheden starten. In 2021 moet alles gerealiseerd zijn, zodat met de nieuwe dienstregeling van december 2021 de uitbreiding geintegreerd kan worden in de treindienst.
Op 14 mei 2020 maakt ProRail bekend dat aannemer VolkerRail de opdracht krijgt voor de aanleg van de spoorverdubbeling bij station Emmen Zuid. Tevens wordt een 2e perron aangelegd in dezelfde bouwkundige stijl als het eerste perron. De gemeente Emmen gaat ook bij het 2e perron een parkeerplaats aanleggen. Via trappen bij de onderdoorgang van de Nieuw-Amsterdamsestraatweg worden de beide perrons met elkaar verbonden. In het weekend van 7 en 8 november 2020 vinden de eerste werkzaamheden plaats waarvoor het treinverkeer onderbroken moet worden. VolkerRail plaats o.a. een aantal bovenleidingsportalen. Met Pinksteren 2021 is er weer een buitendienststelling waarbij weer portalen worden geplaatst. Tevens wordt bekend gemaakt dat de werkzaamheden niet in eind 2021 klaar zijn, maar pas in de loop van 2022. In de herfst van 2021 komt de ruwbouw van het nieuwe 2e perron gereed. Tevens wordt gewerkt aan het voorplein. Het tweede spoor wordt gelegd. In het weekend van 17 tot en met 20 februari 2022 wordt het 2e spoor met behulp van 2 wissels aangesloten op het doorlopende spoor. De werkzaamheden lopen 1 dag uit vanwege het overtrekken van storm Eunice. Het is de bedoeling dat het 2e spoor in april 2022 daadwerklijk in dienst komt. In het weeekend van 8 tot en met 10 april 2022 vinden de afrondende werkzaamheden plaats. Het treinverkeer tussen Nieuw-Amsterdam - Emmen wordt vervangen door een busdienst. Op maandag 11 april 2022 komt het 2e spoor en perron in dienst. Dit levert een tijdwindst op van 3 minuten. |
![]() De werkzaamheden voor de uitbreiding van station Emmen Zuid zijn begonnen met het plaatsen van enkele nieuwe portalen voor de bovenleiding.
|
In de zomer van 2018 wordt het emplacement van Coevorden aangepast. Door het verwijderen van 2 goederensporen wordt het gebruikte grondoppervlak verminderd. Er kan dan begonnen worden met het bouwen van een onderdoorgang om de 2 centrumhelften van Coevorden beter met elkaar te verbinden. Aan de westkant van het station is inmiddels een winkelgebied ontstaan waar diverse supermarkten en andere winkeliers een plek hebben gevonden. Het plein voor de winkels heeft de toepasselijke naam 'EDS-plein' gekregen. Vernoemd naar het emplacement van de EDS dat hier voor de Tweede Wereldoorlog lag.
Op 19 oktober 2018 wordt begonnen met slaan van de damwanden om de bouw van de onderdoorgang mogelijk te maken. De tunnel is bedoeld voor voetgangers en heeft een breedte van 5,5 meter. Aan beide uiteinden komen brede trappen en hellingbanen. Daarnaast worden er sleuven aangelegd langs de trappen waarin voetgangers een fiets mee aan de hand kunnen meenemen. Aannemer Heijmans verwacht dat in het voorjaar van 2019 de ruwbouw van de tunnel gereed is. Deze ruwbouw wordt naast het emplacement zoveel mogelijk voorbereid en in een weekend onder de sporen geschoven. Op deze manier kan de overlast voor de reizigers zoveel mogelijk beperkt worden. In het Paasweekend van zaterdag 20 t/m maandag 2e Paasdag 22 april 2019 wordt de ruwbouw van de nieuwe voetgangerstunnel met een gewicht van 800 ton onder het emplacement van Coevorden geschoven. De ruwbouw moet een traject afleggen van 30 meter. Het inschuiven begon een paar uur later dan gepland, maar op zondag 21 april om 6.00 uur lag de tunnel op zijn plaats. Het treinverkeer is tijdens de werkzaamheden tussen Mariënberg en Emmen gestremd. Het publiek kan de werkzaamheden via een webcam op het internet volgen. Nabij het voormalige Van Gend en Loos gebouw is ook een tribune gecreëerd waar de werkzaamheden live gevolgd kunnen worden. Na het inschuiven van de ruwbouw kan begonnen worden met de afbouw en de aansluitende toegangswegen. Op 27 februari 2020 is de grote dag en wordt de tunnel officieel geopend. Daarna volgt de verdere inrichting van het stationsplein. Nabij de voormalige goederenloods wordt een kunstwerk geplaatst in de vorm van een appelschil. |
![]() Bord van de bouwactiviteiten naast het stationsgebouw van Coevorden.
|