Jaren 20 van de 21e eeuw

Gewijzigd: i:04-07-2021

Inhoud:

Links:

  • -

Coronavirus

Een wereldwijde uitbraak van het Coronavirus (Covid-19) legt het dagelijkse leven over de gehele wereld vanaf begin maart 2020 nagenoeg stil. Burgers moeten het reizen zoveel mogelijk beperken. Iedereen moet op straat en in openbare ruimtes 1,5 meter afstand tot medemensen in acht nemen. Dit geldt ook voor stations en treinen. Alle sneltreinen worden in de loop van maart 2020 geschrapt uit de dienstregeling. Het aantal passagiers daalt tot onder de 10%. Bouwactiviteiten kunnen nog wel uitgevoerd worden mits de bouwvakkers de 1,5 meter afstand in acht nemen. ProRail probeert de tijd met minder treinen zo nuttig mogelijk te benutten door juist nu onderhoud te gaan plegen.

Arriva schrapt ook alle sneltreinen op de spoorlijn Zwolle - Emmen. Er reizen nog maar weinig mensen met de trein. Een treinstel is daarom voldoende capaciteit. Een groot deel van de treinstellen stalt Arriva op het emplacement van Emmen. Een 3-tal treinstellen staan op het uiteinde van de spoorlijn, waar vroeger de spoorlijn doorliep naar Weerdinge.

Vanaf 1 juni 2020 is het dragen van mondkapjes in het openbaarvervoer verplicht. In eerste instantie mag er maar een iemand op een bank voor 2 personen zitten om een afstand van 1,5 meter te kunnen garanderen. De OV-bedrijven maken met stickers duidelijk welke stoelen wel en niet gebruikt mogen worden door de reizigers. Op 1 juli 2020 worden deze beperkingen weer opgeheven en zijn alle stoelen en banken weer toegankelijk voor de reizigers.

In januari 2021 worden de spitstreinen tussen Zwolle en Coevorden / Emmen uit de dienstregeling geschrapt evenals een paar treinen aan de randen van de dag. Op 22 februari 2021 wordt de dienstregeling op Zwolle - Emmen weer iets uitgebreid. De trein die om 5.41 uur uit Emmen vertrekt gaat weer rijden evenals de één na laatste trein van 23.53 uur uit Zwolle.

Om de verspreiding van het virus nog verder te beperken wordt op 23 januari 2021 een avondklok ingevoerd. Niemand mag zonder geldige reden tussen 21.00 uur en 4.30 uur meer op straat zijn. De treinen blijven bepert rijden om de enkeling met een geldige reden te kunnen vervoeren. Op 31 maart 2021 wordt de avondklok met een uurtje ingekort. Tussen 22.00 uur en 4.30 uus blijft het verboden om buiten te zijn. Vanaf 28 april 2021 wordt de avondklok opgeheven en mag iedereen weer dag en nacht op straat zijn. De verplichte 1,5 meter afstand en het dragen van mondkapjes in het openbaarvervoer blijven gelden. Op zaterdag 26 juni 2021 vervalt de verplichting om mondkapjes te dragen in binnenruimtes, behalve in het openbaarvervoer daar moeten reizigers nog steeds een mondkapje te dragen.

[emmen_274]
Op het uiterste puntje van de spoorlijn in Emmen heeft Arriva 3 treinstellen opgeborgen tijdens de Coronacrisis.
Foto R. van Wissen, 10 april 2020.
Top

Extra treinen Groningen - Winschoten

Om meer treinen tussen Groningen en Winschoten te kunnen laten rijden worden diverse emplacementen langs het traject aangepakt. Het emplacement van Zuidbroek gaat flink op de schop. Het eilandperron wordt breder gemaakt om te voorkomen dat reizigers elkaar in de weglopen. De sporen 3, 4 en 5 worden opgeruimd en vervangen door een nieuw spoor 3 dat ongeveer op de plaats van het voormalige spoor 4 komt te liggen. De sporen worden aangesloten met wissels met een hoek van 1:15. Treinen kunnen daardoor binnenkomen en vertrekken met een snelheid van 80 km/h. In de herfstvakantie van 2020 (10 t/m 18 oktober) is er geen treinverkeer om alles te kunnen aansluiten.
[zuidbroek_135]
Het vernieuwde emplacement en perron van Zuidbroek met de trein van Veendam naar Groningen rechts en een trein richting Leer langs het 2e perron.
Foto R. van Wissen, 26 juni 2021.
Top

Spoorlijn Rheine - Emmen

Op 15 juni 2018 wordt er een intentieverklaring ondertekend om te komen tot een treinverbinding tussen Rheine en Emmen. Bij de ondertekening die plaats vindt in het gemeente huis van Neuenhaus zijn alle burgemeesters aanwezig van de plaatsen die langs de spoorlijn liggen. Daarnaast is ook de Bentheimer Eisenbahn aanwezig. De bedoeling is dat de toekomstige trein gaat stoppen in Rheine, Schuttorf, Bad Bentheim, Nordhorn, Neuenhaus, Emlichheim, Coevorden en Emmen. De streefdatum is om in 2025 te kunnen gaan rijden.

Op het Duitse gedeelte is de Bentheimer Eisenbahn al bezig om op het gedeelte Bad Bentheim en Nordhorn weer reizigerstreinen te laten rijden. Als alles volgens planning gaat, moet dit eind 2018 gaan gebeuren. De planning loopt echter uit, maar op 7 juli 2019 is het zover en rijden er weer reguliere reizigerstreinen op het netwerk van de Bentheimer Eisenbahn.

Op het 27 kilometer lange gedeelte tussen Neuenhausen en Coevorden komen 43 onbeveiligde overwegen voor. Daarnaast is het traject momenteel niet geschikt voor hoge snelheden. Ook de draaibrug in Coevorden moet voor een frequente reizigersdienst compleet vernieuwd worden.

Geen foto beschikbaar
Top

Elektrificatie Mariënberg - Almelo

Op verzoek van de provincie Overijssel begint ProRail in 2020 een verkenning naar de elektrificatie van de spoorlijnen Mariënberg - Almelo en Zuthpen - Hengelo. Tijdens de verkenning wordt in kaart gebracht welke werkzaamheden en aanpassingen allemaal nodig zijn om de elektrificatie uit te voeren. Het is de bedoeling dat er voor de spoorlijn Mariënberg - Almelo onderstations in Vroomshoop en Vriezenveen komen. De verkenning moet medio in 2021 klaar zijn. Na goedkeuring en de beschikbaarheid van het benodigde geld kunnen de werkzaamheden in 2024 beginnen en in 2025 klaar zijn.

In maart 2021 publiceert ProRail een marktconsultatie om te onderzoeken of er toch andere milieuvriendelijke mogelijkheden zijn om de treindienst te onderhouden. In 2020 zijn enkele proeven gedaan met treinen op waterstof en batterijen in het noorden van land. ProRail en de provincie Overijssel onderzoeken of dergelijke treinen ook tussen Mariënberg en Almelo kunnen gaan rijden. De elektrificatie van de spoorlijn komt daarmee op losse schroeven te staan. Een trein met batterijen kan deze opladen op de eindstations Almelo en Hardenberg waar bovenleiding aanwezig is. Leveranciers die dergelijke treinen kunnen bouwen, moeten deze rond 2024 kunnen leveren.

Geen foto beschikbaar
Top

Overlast Zwolle - Emmen

In de treinen van Zwolle - Emmen ontstaat met enige regelmaat overlast door asielzoekers die naar Ter Apel moeten reizen. Deze mensen die vaak geen uitzicht hebben op een verblijfsvergunning voor Nederland moeten op eigen gelegenheid naar het aanmeldcentrum in Ter Apel reizen. Regelmatig worden treinstewards geconfronteerd met reizigers zonder treinkaartje of reizigers die zich agressief gedragen. Om problemen te voorkomen worden reizigers regelmatig al voor het instappen gecontroleerd op het bezit van een treinkaartje. Ook zet Arriva 2 treinstewards per trein in om de overlast te beperken. Begin 2021 vraagt Arriva 1,5 à 2,4 miljoen Euro steun aan bij de overheid voor de extra maatregelen. De treinstewards krijgen echter geen toestemming om tasers of andere wapens te dragen.
Geen foto beschikbaar
Top

Testen remslof op emplacement Stadskanaal

Op het emplacement worden goederenwagens met remsloffen tot stilstand gebracht. Als een remslof verkeerd wordt geplaatst kan een goederenwagen ontsporen of niet voldoende afremmen. Om de effecten van remsloffen te meten doent ProRail op het emplacement van Stadskanaal in juni 2021 verschillende testen.
Geen foto beschikbaar
Top

-

-
Top