Ongelukken 1910 - 1919

Gewijzigd: i:21-05-2021
De NOLS-spoorlijnen hebben niet alleen voordelen gebracht, maar zijn ook onderdeel geweest van diverse ongelukken waaronder enkele met trieste dodelijke afloop. In dit hoofdstuk is een opsomming gegeven van kleine en grote ongelukken, die hebben plaats gevonden. De lijst is niet compleet, maar wordt wel continue aangevuld met nieuwe informatie. Hieronder staat de lijst van ongevallen tussen 1910 en 1919.
1910 - 1911 - 1912 - 1913 - 1914 - 1915 - 1916 - 1917 - 1918 - 1919

1910

06 mei 1910, Gasselternijeveen
Trein nr. 3346 ontspoort vanwege een verkeerde wisselstand.
04 juli 1910, Stadskanaal
Bij het rangeren raakt een wegwerker bekneld tussen het kopschot van een wagen en in de wagen geladen lorries. Hij breekt zijn linkerbeen.
18 juli 1910, Ommen
Een Arbeider - telegrafist die met trein nr. 941 meereist wordt geraakt door een klep van een grindwagen die wordt aangereden door trein nr. 941. Hij raakt gewond aan hoofd, rechterarm, schouder en linkerhand.
19 juli 1910, Gasselternijeveen
Trein nr. 944 ontspoort op wissel 2z vanwege het omleggen van het wissel tijdens het voorbijrijden.
20 juli 1910, Eext
Ongeluk op de overweg in Eext. 2 vrouwen uit Wildervank gezeten in een tilbury komen onder een facultatieve trein die onderweg is van Stadskanaal naar Assen. Het echtpaar Schuil is van Wildervank per tilbury onderweg naar een zendingsfeest te Assen. Het echtpaar Pot eveneens uit Wildervank maakt dezelfde tocht per fiets. Onderweg besluiten de beide echtparen vanwege de wind de dames in de tilbury te laten plaats nemen. De beide heren gaan op de fiets verder. Op de onbewaakte overweg nabij de stopplaats Eext waar een goed zicht is op de spoorbaan wordt de tilbury door onoplettendheid van de dames gegrepen door de trein. De tilbury wordt 300 meter meegesleurd. Mevrouw Schuil overlijdt ter plaatse. Mevrouw Pot wordt naar het ziekenhuis van Assen vervoerd. Het paard raakt los en slaat op hol, maar is verder ongedeerd.
12 september 1910, Stadskanaal
Trein nr. 945 komt door een verkeerde wisselstand op een verkeerd spoor binnen. Op het betreffende spoor staat ledig materiaal. De machinist kan niet tijdig stoppen en ramt het materiaal. Een wagen ontspoort. De locomotief en 4 voertuigen worden licht beschadigd.
18 november 1910, Junne
Een 34-jarige dienstbode valt nabij de halte Junne 's avonds uit de rijdende trein nr. 947. Ze is met de laatste trein onderweg van Ommen naar haar woonplaats Junne. Beambten van de halte Junne vinden haar vlak voor de halte bloedend uit mond en oren. Hulp komt echter te laat. Vermoedelijk is ze van het balkon van het rijtuig gevallen als ze zich voorbereid om uit te stappen.
Top

1911

30 januari 1911, Ommen
Varkenskoopman L. Meijer stapt rond 14.00 uur op station Ommen even uit de trein om de benen te strekken. Als de trein nr. 944 richting zijn woonplaats Zwolle zich weer in beweging zet, probeert hij snel in te stappen. Hij stapt echter mis en komt met beide benen op het spoor terecht. Zijn benen worden afgereden. Hij wordt snel het stationsgebouw binnen gebracht, waar de dokter eerste hulp verleent. Hulp mocht echter niet helpen en hij overlijdt nog dezelfde dag.
01 september 1911, Coevorden
De binnenkomende trein nr. 1971 wordt naar het verkeerde spoor geleid en komt daarbij zijdelings in aanraking met een locomotief die in het profiel van vrije ruimte staat. De aangereden locomotief en 2 voertuigen van trein nr. 1971 ontsporen. De aangereden locomotief en 3 wagens zijn aanzienlijk beschadigd. Het treinverkeer loopt vertraging op.
17 november 1911, Weerdinge
De trein (nr. 946) die vrijdagavond vanuit Stadskanaal om 18.14 uur in Weerdinge aankomt, botst frontaal op goederentrein nr. 2471. De beide locomotieven raken beschadigd. Twee goederenwagens, waarvan er een met schapen en koeien is geladen, worden uit de rails gedrukt. Van de personenrijtuigen springen diverse ramen. Het ongeluk is te wijten aan een verkeerde wisselstand, waardoor beide treinen op hetzelfde spoor terecht komen. De leerling-machinist dhr. Musch uit Stadskanaal van de goederentrein breekt zijn pols en één van de reizigers raakt onwel. De overige reizigers en personeelsleden zijn hevig geschrokken, maar zijn ongedeerd. Veel inwoners van Weerdinge komen 's avonds een kijkje nemen bij de halte. 's Nachts worden de beide treinen naar Stadskanaal weggesleept. Het spoor is bij de botsing niet beschadigd geraakt. Bij aanvang van de dienst op zaterdagmorgen is er op de plaats van het ongeluk niets meer te zien.
28 november 1911, Tussen Valthe en Exloo
Een vrouw wordt door trein nr. 3041 aangereden. De vrouw is opslag dood.
Top

1912

05 januari 1912, Zwolle
Een uit Coevorden komende goederentrein ontspoort rond 20.30 uur op het emplacement van Zwolle. De locomotief ramt daarbij een pijler van de voetgangersbrug over het emplacement. Een deel van de brug stort daardoor in. Gelukkig loopt er op dat moment niemand over dat gedeelte van de brug. De materiele schade is groot. Vier goederenwagens met etenswaren liggen versplinterd op het emplacement. Naast de brug raken ook lampen, seinpalen en een nieuw stuk spoor zwaar beschadigd.
15 maart 1912, Noordbroek
Als trein nr. 2403 vertrekt ontspoort een wagen op wissel 3. De oorzaak is het openrijden van het betreffende wissel. De schade is gering. Het treinverkeer loopt enige vertraging op.
31 juli 1912, Den Ham - Vroomshoop
De locomotief van trein nr. 1971 ontspoort tussen de wissels 6 en 7. De oorzaak is de slechte ligging van het spoor. Het spoor naar de spoorweghaven is gestremd. Trein nr. 1971 loopt een vertraging op van 208 minuten.
20 december 1912, Stadskanaal
Een poetser raakt bekneld tussen de buffers van voertuigen. Hij heeft ernstige inwendige verwondingen.
Top

1913

05 oktober 1913, Stadskanaal
De machinist van trein nr. 917 steekt zijn hoofd te ver naar buiten en komt in aanraking met voorsein nr. 6. Hij raakt licht gewond aan zijn hoofd.
Top

1914

09 november 1914, Coevorden
Een machinist van de een rangerende trein op het emplacement van Coevorden ziet niet dat het rangeersein op rood staat. Op de kruising met de DSM komt het rangeerdeel in botsing met een passerende stoomtram. Zowel de machinist Egbertus M. als de meerijdende arbeider-rangeerder Hermannus S. verklaren het sein niet gezien te hebben en verblind te zijn door het licht uit de wachterswoning naast het spoor. Omstanders verklaren dat het sein wel degelijk op rood stond en hebben met lantarensignalen en roepen de machinist nog proberen te waarschuwen. In januari 1915 eist de officier van justitie een gevangenisstraf tegen beide mannen van 50 dagen hechtenis en een boete van 25 gulden.
02 december 1914, Coevorden
Op deze dag nadert een DSM-machinist met zijn tram in Coevorden de gesloten spoorwegovergang, omdat er een treindeel aan het rangeren is. De machinist ziet dit niet tijdig en ramt met zijn tram de spoorboom. Juist voor de rangerende trein komt de tram tot stilstand. De trammachinist komt met de schrik vrij.
07 december 1914, Stadskanaal
's Ochtends omstreeks 9 uur wordt in de berm aan de spoorweg bij Stadskanaal het lijk gevonden van een man. Hij is gewond aan hoofd en rechterdij. Vermoedelijk is hij in aanraking gekomen met de trein of uit de trein gesprongen. De identiteit van het dodelijke slachtoffer is nog niet bekend.
Top

1915

14 september 1915, Gasselte
Ontsporing bij kilometer 2,2 tussen Gasselternijveen en Gasselte van inspectietrein 3113 bestaande uit SS-locomotief 536, rijtuig A1 en bagagewagen D80. De oorzaak is vermoedelijk een te hoge snelheid van deze lichte trein. De locomotieven van de SS-serie 531-545 hebben een korte radstand. De voorste en achterste as kan verschuiven. Op lokaalspoorlijnen, die vaak een slechtere bovenbouw hebben, kan dit leiden tot ontsporingen. Na dit ongeluk mogen de locomotieven uit deze serie niet meer op lokaallijnen rijden. Het baanvak is gestremd van 14.30 uur tot 7.15 uur de volgende dag.
Top

1916

01 februari 1916, Coevorden
Bij het rangeren ontspoort een wagen en raakt een arbeider gewond. De rechterheup van de arbeider is licht gewond.
10 en/of 20 juli 1916, Dalfsen
Een wegwerker raakt onder een lorrie beladen met dwarsliggers. Hij raakt gewond aan zijn hoofd en benen en overlijdt aan zijn verwondingen. In het verslag van de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten 1916 staat dit ongeluk op zowel 10 juli als 20 juli 1916 vermeld. Onbekend is of er daadwerkelijk 2 nagenoeg identieke ongelukken zijn gebeurd of dat het een dubbeling in het verslag is.
16 juli 1916, Baalder
Op zondagmiddag wordt in het buurtschap Baalder een koe van de landbouwer F. door een losse locomotief aangereden en zodanig verwond, dat het dier afgemaakt moet worden.
01 augustus 1916, Coevorden
Op het haventerrein raakt bij her rangeren een particuliere werkman bekneld tussen de buffers van goederenwagens. Hij is opslag dood.
15 augustus 1916, nabij Veendam
Een hulpwegwerker valt van een lorrie. Hij raakt ernsig gewond aan zijn linkerbeen.
03 november 1916, Weerdinge
Een tram van de EDS ontspoort rond 14.00 uur op de kruising met de NOLS te Weerdinge. Twee rijtuigen komen naast het spoor te staan. Het doorgaande treinverkeer tussen Coevorden en Stadskanaal is de verdere dag gestremd. De reizigers moeten ter plekke overstappen. Er zijn geen gewonden. De materiële schade aan de rijtuigen is beperkt.
09 december 1916, tussen Ommen en Vilsteren
Een Rijksveldwachter uit Mariënberg wordt plotseling krankzinnig en trekt zijn revolver in de trein van Zwolle naar Ommen even voor het station Ommen. Het betreft de trein die om 10.02 uur in Ommen moet aankomen. De krankzinnige richt zijn revolver op meerdere aanwezigen in de trein waaronder burgers maar ook enkele meereizende militairen. Een van de militairen in de trein schrikt van de actie en valt van de trein en raakt zwaar gewond, doordat hij met zijn hoofd tegen een paaltje langs het spoor valt. De gewonde militair wordt in de wachtkamer van station Ommen medisch behandeld en daarna per auto naar het ziekenhuis van Zwolle vervoerd. Hij overlijdt aan de gevolgen van zijn val. De dader weet in eerste instantie te ontkomen, maar wordt even later door de gealarmeerde politie uit de trein naar Mariënberg gehaald.
11 december 1916, Stadskanaal H.S.
Bij het samenstellen van trein nr. 903 raakt een rangeerder bekend tussen de rijtuigen. Hij heeft inwendige kneuzingen.
Top

1917

13 april 1917, Stadskanaal HS
Bij het vertrekken van trein nr. 898 stoot een Arbeider - remmer ter hoogte van wissel 4 zijn hoofd tegen een verlichtingspaal. Hij raakt gewond aan zijn hoofd. De arbeider wordt verweten dat hij zijn lichaam te ver uit de wagen liet steken.
04 juli 1917, Hardenberg
Bij het rijden over wissel 1 ontsporen de laatste 3 wagens van facultatieve trein nr. 2473. Er kan geen reden worden vastgesteld waarom deze ontsporing plaats vindt.
02 augustus 1917, Emmen
Bij het rangeren raakt Arbeider - telegrafist H. Vos bekneld tussen de buffers van de rangeerdelen. Hij is onmiddelijk dood.
september 1917, Emmen
Een boerenwagen bespannen met een paard wordt op de niet afgesloten overweg aangereden door trein nr. 945. De voerman van de boerenwagen heeft een lichte hoofdwond. De oorzaak is het niet opletten van de voerman.
15 november 1917, Emmen
Een paard en wagen wordt op de overweg nabij het station van Emmen vermorzeld door trein nr. 943. De voorman dhr. Wenning uit Emmerschans en zijn zoontje blijven ongedeerd. Het paard wordt vermorzeld en de wagen geheel vernield. De locomotief, bagagewagen en 2 rijtuigen hebben geringe beschadigingen.
Top

1918

18 februari 1918, Veendam
Bij het rangeren met trein nr 3236 raakt de rangeerder P. Mossel met zijn voet bekneld in het puntstuk van wissel 13. De trein rijdt over de rangeerder heen en hij is opslag dood.
18 februari 1918, Dalfsen
Tijdens het doorrijden over spoor 2 van station Dalfsen ontspoort goederentrein nr. 2472. De trein wordt getrokken door een stoomlocomotief uit de serie SS 161 - 205 de latere serie NS 2901 - 2946. De locomotief, tender, bagagewagen en 8 goederenwagens lopen uit de rails, terwijl 2 daarvan in elkaar schuiven. Er vallen geen slachtoffers, maar de materiële schade is aanzienlijk. De oorzaak van het ongeluk is de slechte ligging van het spoor, veroorzaakt door het slechte onderhoud. Het treinverkeer loopt aanzienlijke vertraging op.
09 april 1918, Stadskanaal HS
Een rangeerder glijdt uit bij het koppelen van 2 treindelen op spoor 8 en raakt bekneld tussen de buffers. Hij kneust zijn rechterarm.
05 mei 1918, Veendam
Een ploegbaas, die dienst doet als brugwachter bij de spoorbrug over de Ommelanderwijk, wordt geraakt door de passerende trein nr. 926. Hij raakt gewond aan zijn hoofd en armen.
16 juni 1918, Coevorden
Bij het opduwen van goederenwagens op het havenspoor raakt een particuliere werkman bekneld tussen de buffers. De arbeider raakt ernstig gewond aan schouder en borstkas.
18 juli 1918, Coevorden
Een particuliere werkman raakt bekneld tussen buffers bij het verplaatsen van goederenwagens. De arbeider raakt ernstig gewond aan de linkerschouder en heeft inwendige kneusingen.
25 september 1918, tussen Vriezenveen en Almelo
Een particuliere werkman wordt aangereden door trein nr. 583. De arbeider raakt gewond aan de rechterarm en zijn rug is ernstig gekneusd.
Top

1919

11 maart 1919, Stadskanaal HS
Trein 5657 rijdt bij binnenkomst op spoor 3 tegen een rijtuig. Het ongeluk is te wijten aan de nalatigheid van de Stationschef.
08 mei 1919, Veendam
Bij het rangeren met trein 5668 struikelt een arbeider. Hij raakt bekneld tussen een wiel en een wisselstang. Hij raakt gewond aan zijn linkervoet.
10 juni 1919, Stadskanaal H.S.
Binnenkomende trein 978 raakt op het emplacement een wagen die zich binnen het profiel van vrije ruimte bevindt. Een reiziger raakt licht gewond. De 6 rijtuigen van de binnenkomende trein raken aan de zijkant licht beschadigd. De oorzaak is te wijten aan de onachtzaamheid van de dienstdoende Stationschef.
04 september 1919, Bergentheim
Bij het vertrekken van goederentrein 5657 van spoor 2 ontspoort de achteroplopende losse tender. De oorzaak is een ongelijke veerbelasting van de tender. Wissel 1 raakt beschadigd en het doorgaande spoor is gestemd. Het treinverkeer loopt vertraging op.
02 (of 07) oktober 1919, Gieten
Na het vertrek van de laatste trein nr. 833 naar Stadskanaal wordt op deze donderdagavond in de buurt van het station van Gieten een aangereden persoon gevonden. Het blijkt een dronken inwoner van Gieten te zijn. Zijn rechterarm is gewond. Na te zijn behandeld door huisarts Haverkamp wordt de man met een auto naar het ziekenhuis van Groningen vervoerd.
30 oktober 1919, Buinen
Bij het rangeren met trein nr. 3794 valt een hulparbeider van een remwagen. Zijn linkervoet wordt afgereden.
10 november 1919, Bergentheim
Bij het rangeren met trein nr. 5670 ontsporen de eerste 2 vooroplopende wagens met beide assen in de boog achter wissel 5. De buitenste spoorstaaf van de boog ligt niet goed. Het materiaal is licht beschadigd. Het treinverkeer loopt vertraging op.
Top