Vervoersbewijzen

Gewijzigd: i:31-03-2021

Inhoud:

Links:


Algemeen

Om met de trein mee te mogen reizen moet de reiziger in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. In het begin van de NOLS kan de reiziger op alle haltes en stations langs de spoorlijn een treinkaartje kopen. Om het perron te kunnen betreden moet de reiziger in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. Op de bestemming aangekomen moet de reiziger het treinkaartje bij het verlaten van het perron inleveren.

Later verdween de controle op het perron. In de jaren 80 van 20e eeuw verdwijnt langzaam de kaartverkoop op de kleine haltes en stations. Vandaag de dag nemen automaten de taak van de stationschef over en zijn er aan voormalige NOLS-spoorlijnen geen loketten meer.

Geen foto beschikbaar.
Top

Edmondson treinkaartjes

De eerste treinkaartjes die verkocht worden zijn zogenaamde "Edmondson" treinkaartjes genoemd naar de bedenker van deze vorm van treinkaartjes. De treinkaartjes zijn van dik karton en hebben een opdruk met het te reizen traject, de klasse en de prijs. Het bedrukken van de kaartjes gebeurt op een centraalpunt. Op de haltes en stations zijn van de meest gevraagde bestemmingen treinkaartjes aanwezig. Al deze treinkaartjes worden in speciale kasten bewaard om het overzicht te kunnen bewaren. Om eventuele prijsveranderingen voor te zijn, bestaan er ook treinkaartjes zonder prijsopdruk. De kaartverkoper kan met een pen de juiste prijs op het kaartje schrijven. Door verschillende kleuren in de opdruk te gebruiken kunnen speciale categorieën worden aangeduid.
[vb_025]
Weekkaart Daarle - Almelo via Vriezenveen, 2 klasse, geldig tot en met 23 oktober 1943.

[vb_003]
Retour Vroomshoop - Hardenberg, 2 klasse 1/2 prijs, met kartelrand in het midden van het kaartje.

[vb_001]
Avondretour Bergentheim - Almelo, 2 klasse. De prijs is met pen ingevuld.
Top

Rolkaartjes

Het op voorraad houden van veel verschillende Edmondson kaartjes stuit op problemen. Het ter plekke maken van het gewenste treinkaartje biedt veel voordelen. Een papieren kaartje van een rol waar een opdruk opgezet kan worden is de oplossing. De stations worden middels codes op het kaartje gedrukt. Voor de reizigers is deze variant minder prettig, omdat de reiziger de codes moeilijk kan lezen en niet in een oogopslag kan zien of hij het goede kaartje heeft gekregen. Met de introductie van het computerkaartje is deze variant niet meer nodig.
[vb_007]
Enkele reiskaartje van de rol, 2 klasse gereduceerd tarief, afgegeven in Emmen.
Top

Computerkaartjes

Met de invoering van de computerkaartjes kan de lokettist zelf het kaartje printen. Er hoeven geen voorraden aangehouden te worden. Iedere mogelijke variant kan zonder problemen op de computer gemaakt worden. De eerste computerkaartjes hebben een egale beige-achtige kleur over het gehele kaartje. De latere versies zijn meer geel en hebben aan beide kanten een duidelijke witte rand.
[vb_006]
Dagretour Emmen - Zwolle, 1e klasse.

[vb_008]
Enkele reiskaartje Emmen - Coevorden, 2e klasse.
Top

Automaatkaartjes

Om verder op de personeelskosten te besparen komen er automaten op de stations te staan, waar de reiziger zijn treinkaartje moet kopen. Net als bij de computerkaartjes kunnen de automaten alle mogelijke varianten drukken. In de loop der tijd worden de mogelijkheden van de automaten steeds verder uitgebreid. Dit kan eenvoudig middels software updates van de computer in de automaten.

De eerste automaten werken met knoppen naast het beeldscherm. Daarna verschijnen automaten waar de reizigers het scherm aan moeten raken om het gewenste kaartje uit te zoeken. De kaartjes kunnen met een bankpas worden afgerekend. Kaartjes voor korte trajecten kunnen met muntgeld worden afgerekend. De automaten accepteren vanwege de kans op kraak geen papiergeld.

[hardenberg_068]
Kaartautomaten bij het station van Hardenberg. Onder het afdakje staan 2 verschillende typen automaten.
Foto R. van Wissen, 21 augustus 2009.

[vb_018]
Railrunner uit de automaat.
Top

OV-chipkaart

Een doorgaand betaalsysteem voor al het openbaarvervoer is de basis van de OV-chipkaart. Het systeem vervangt de strippenkaart, het treinkaartje en alle andere kaartvormen en abonnementen. De introductie gaat in stappen en wordt het eerst toegepast bij het stedelijk openbaarvervoer. Via een kaartlezer moet de reiziger die in het bezit is van chipkaart in- en uitchecken. Het is de bedoeling dat op den duur alle perrons middels tourniquets of toegangspoortjes worden afgesloten en alleen toegankelijk zijn voor reizigers die in gecheckt zijn.

De OV-chipkaart is in 2012 landelijke geïmplementeerd. Op 9 juli 2014 wordt officieel het papieren treinkaartje afgeschaft. Feitelijk is dit niet juist want op de meeste stations staan nog steeds automaten die treinkaartje kunnen printen. Deze treinkaartjes bevatten echter net als de OV-chipkaart een chip. De reiziger moet met dit treinkaartje eveneens in- en uit- checken bij de kaartlezers op het perron. De reiziger moet één Euro extra betalen voor deze treinkaartjes. Voor personeel en onderhoudsmonteurs die werkzaamheden moeten verrichten binnen de afgeschermde zones zijn speciale OV-kaarten beschikbaar om de toegangspoortjes te openen. Met deze speciale kaarten mag niet gereisd worden.

[ommen_072]
Kaartlezer voor de OV-chipkaart op het perron van station Ommen. De kaartlezer is nog buiten gebruik. Dit is een algemeen type dat door heel Nederland wordt gebruikt.
Foto R. van Wissen, 21 augustus 2009.

[ommen_163]
Kaartlezer voor de OV-chipkaart voorzien van Blauwnet logo op het station van Ommen.
Foto R. van Wissen, 23 februari 2019.

[vb_017]
Enkele reis OV-chipkaartje uit de automaat met toeslag Dalfsen - Ommen, 2e klasse.

[vb_021]
OV-chipkaart op naam gesteld en voorzien van gele afbeelding.

[vb_022]
Anonieme OV-chipkaart voorzien van standaard blauwe afbeelding.

[vb_019]
OV-chipkaartje om op het perron te komen, echter niet geschikt om mee te reizen.
Top

Internetkaartjes

De reiziger kan via internet thuis zelf treinkaartjes bestellen en uitprinten. Bij het bestellen moet de reiziger zijn naam en geboortedatum opgeven om het treinkaartje persoonlijk te maken. In de trein moet de reiziger zich kunnen legitimeren om te kijken of reiziger en treinkaartje bij elkaar horen. Op de print staat een QR-code om toegangspoortjes op de stations te kunnen opnemen. De QR-code wordt ook door de conducteur gelezen om te controleren of het kaartje geldig is.
[vb_020]
Internet treinkaartje op naam gesteld en voorzien van QR-code om toegangspoortjes te kunnen passeren.
Top