Gewijzigd: h:04-01-2020
Inhoud:
|
Links:
|
|
Voormalige exploitanten:
|
Afkorting: |
Be |
Positie: |
km 30,906, linkerzijde |
Adres: |
- |
Geopend als stopplaats aan de spoorlijn Zwolle - Hardenberg. Op 1 juli 1905 verlengd naar Coevorden en op 1 november 1905 verlengd naar Stadskanaal.
|
Geopend: |
Gesloten: |
Personenvervoer: |
1 februari 1905 |
15 mei 1933 |
Goederenvervoer: |
1925 |
1929 |
Vanaf 22 mei 1932 stoppen er conform dienstregeling geen reizigerstreinen meer in Beerse. Officieel wordt de stopplaats een jaar later gesloten.
Schuilplaats
De schuilplaats is aanbesteed met bestek NOLS-17. In 1917 vervangen de Staatsspoorwegen de zijruiten van de schuilplaats in Beerse door houten panelen. Na de sluiting van de stopplaats is de schuilplaats verwijderd. |
Schuilplaats (zijkant) zoals die bij de stopplaats Beerse wordt gebouwd.
Tekening R. van Wissen.
|
Waterplaats
De waterplaats is aanbesteed met bestek NOLS-17. Na de sluiting van de stopplaats is de schuilplaats verwijderd. |
Waterplaats (ingang) zoals die bij de stopplaats Beerse wordt gebouwd.
Tekening R. van Wissen.
|
Het emplacement bestaat uit een perron langs het doorgaande spoor. Tussen 1925 en 1929 heeft er een losspoor gelegen. De sleutel voor het ontgrendelen van het wissel ligt op het station van Ommen. |
Geen foto beschikbaar
|
Personeel
Bij de stopplaats is geen personeel aanwezig.
Algemeen
De stopplaats is vernoemd naar het nabij gelegen plaatsje Beerse. Een klein buurtschap ten oosten van Ommen. In de tijd van de scheepvaart op de Vecht is de plaats bekend als pleisterplaats voor Vechtschippers. Na het wegvallen van de scheepvaart op de Vecht verliest Beerse deze functie. Heden ten dage wordt de plaats geschreven met een "z" (Beerze).
Bestuur
De plaats Beerse maakt onderdeel uit van de gemeente Ambt-Ommen en later Ommen. Zie voor meer informatie station Ommen.
Voorzieningen
Bij de stopplaats zijn geen voorzieningen voor de reizigers aanwezig.