Inhoud: |
Links: |
Exploitant:
Voormalige exploitanten:
|
Afkorting: | Omn |
Positie: | km 23,118, linkerzijde |
Adres: | Stationsweg 35 |
Geopend: | Gesloten: | |
Personenvervoer: | 15 januari 1903
27 juni 1945 |
17 september 1944
n.v.t. |
Goederenvervoer: | 15 januari 1903 | 31 augustus 1970 |
StationsgebouwStationsgebouw van het type NOLS 2e klasse. Het stationsgebouw is aanbesteed met bestek NOLS-10. Het station is van het grote type. De bovenste etage is voorzien van een houten beschieting. Aan de westelijke kant van het stationsgebouw is een aangebouwde goederenloods met een schuifdeur. Deze loods is, als een van de weinige loodsen bij de NOLS, uit stenen opgetrokken. Naderhand wordt de goederenloods flink vergroot. De loods heeft aan spoor- en wegzijde houten schuifdeuren. Aan de zijde Mariënberg bevindt zich nog een lage uitbouw met een schuin dak. In deze uitbouw bevindt zich oorspronkelijk een ruimte voor treinpersoneel. Aan de straatzijde is de uitbouw gedeeltelijk open en is het een soort waranda. Aan de perronzijde is het station later uitgebreid met 2 uitbouwen met een plat dak. Een uitbouw bevindt zich in hoek tussen het hoofdgebouw en de goederenloods. De andere bevindt zich voor de linker deur op het perron. In deze uitbouw bouwt NS een handelinrichting voor het bedienen van de seinen en wissels. Na het beëindiging van de locale bediening heeft deze ruimte geen functie meer en is de uitbouw inmiddels afgebroken.In de jaren 40 van de 20e eeuw zijn de ramen op de 1e etage aan de perronkant voorzien van functionele luiken. In de jaren 60 zijn deze luiken weer verdwenen. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog gebruiken de Duitsers het emplacement van Ommen voor de overslag van V2 raketten. Met deze raketten bestoken de Duitsers Engeland. Geallieerden proberen het afvuren van de raketten te voorkomen door de transporten te bombarderen. Hoewel het station en de omgeving midden in de gevarenzone liggen, loopt het stationsgebouw geen noemenswaardige schade op. Geen enkele bom van de geallieerden treft het stationsgebouw. Sinds de beëindiging van de kaartverkoop in het station staat de benedenverdieping van het stationsgebouw leeg. De bovenste verdieping wordt bewoond door iemand van de kraakwacht. In de herfst van 2005 is NS-Vastgoed bezig met het vinden van een huurder voor het 177 m2 grote stationsgebouw. De 146 m2 oppervlak in het stationsgebouw moeten 90 Euro de vierkante meter per jaar kosten. Het 31 m2 grote magazijn kost 35 Euro de vierkante meter per jaar. In de zomer van 2009 vestigt restaurant "Spoor 7" zich in het lege stationsgebouw, zie gegevens plaats. |
![]() Station Ommen met locomotiefloods en reservoirgebouw.
|
NevengebouwHet nevengebouw is aanbesteed met bestek NOLS-10. Het staat in de richting Mariënberg naast het stationsgebouw. Het nevengebouw is inmiddels afgebroken (na 1958). |
![]() Station Ommen met op de voorgrond het nevengebouw.
|
Brugwachterswoning, Regge (nummer 3)Bij de brug over de Regge, circa 1 kilometer voor het station Ommen, staat brugwachterwoning nummer 3. De brugwachterswoning is aanbesteed met bestek NOLS-10. De brugwachterswoning staat aan de kant van Vilsteren aan de noordzijde van de spoorlijn. In 1910 komt nabij de brug de aftakking van de OLDO richting Deventer. Daartoe krijgt de brugwachter tevens de taak van wisselwachter. Voor het bedienen van het wissel wordt er met bestek SS-1211 een wachthuisje aanbesteed. Dit wachthuisje krijgt de naam post A.De Staatsspoorwegen zetten in 1925 de brug over de Regge vast. De brugwachter blijft alleen verantwoordelijk voor het bedienen van het wissel voor de OLDO-lijn naar Deventer. Door de aanbouw van een elektrische wisselsteller in 1929 is het mogelijk om het wissel vanuit de seinpost in het station van Ommen te bedienen. In 1929 wordt het wachthuis bij de brugwachterswoning verwijderd. In hetzelfde jaar komt er een vorstvrije kelder onder de brugwachterswoning. Na de Tweede Wereldoorlog als de brug hersteld wordt, is de brugwachterswoning niet meer aanwezig. |
Geen foto beschikbaar |
PloegbaaswoningIn 1905 wordt er bij het emplacement op kosten van de Staatsspoorwegen een woning voor de ploegbaas gebouwd. De westelijke en zuidelijke buitenmuren van de ploegbaaswoning zijn in de loop der tijd wit geplamuurd. De noordelijke muur heeft nog zijn oorspronkelijke bakstenen uiterlijk. De woning is nog steeds aanwezig. Anno 2009 staat het gebouw te koop van Eur. 239.000.Op de begaande grond heeft de woning een hal, woonkamer, keuken, douche + toilet en een slaapkamer. Op de eerste etage zijn 2 slaapkamers. Onder de woning bevindt zich een kelder. De woning heeft een intern oppervlak van 98 vierkante meter. Bij de woning hoort een stuk grond van 815 vierkante meter. |
![]() De voormalige ploegbaaswoning. Zicht op de zuidelijke en westelijke muur die beide wit geplamuurd zijn.
|
LocomotiefloodsDe Staatsspoorwegen laten voor de komst van de OLDO een enkelsporige locomotiefloods bouwen (bestek SS-1209). Het rechthoekige gebouw is 13,8 meter lang en 5,8 meter breed. In het gebouw ligt 1 spoor en is in te rijden vanuit de richting Mariënberg. Het gebouw is opgetrokken uit bakstenen met houten kapspanten. De loods zal echter nooit als locomotiefloods dienst doen. De Staatsspoorwegen exploiteren de OLDO-lijn altijd vanuit het locomotievendepot Deventer. De loods heeft nog enige tijd onderdak geboden aan de afdeling Weg en Werken van de spoorwegen. In 1937 haalt de NS alle tractievoorzieningen inclusief de loods weg. |
Zie foto van het stationsgebouw. |
WaterreservoirVoor het uitvoeren van de dienst tussen Zwolle en Ommen plaatst de NOLS de draaischijf, die bedoeld is voor Mariënberg, in 1903 tijdelijk in Ommen. Oorspronkelijk zou ook nog een tijdelijke locomotiefloods gebouwd worden. Door de exploitatie geheel vanuit Zwolle uit te voeren kan de tijdelijke locomotiefloods uiteindelijk vervallen. Om de locomotieven van water te voorzien komt naast het stationsgebouw aan de zijde Mariënberg een houten reservoirgebouw met 2 watertanks. Aan het reservoirgebouw zit een draaibare waterbuis. Een dorstige stoomlocomotief rijdt langszij van het reservoirgebouw. De dienstdoende beambte draait de waterbuis boven de watertank van de locomotief en opent de kraan. Als de watertank vol is, sluit de beambte de kraan en draait de waterbuis weg zodat de stoomlocomotief zijn reis kan vervolgen. Het reservoirgebouw maakt deel uit van bestek NOLS-10.Voor de komst van de OLDO in 1910 komen er grotere watertanks in het reservoirgebouw. Om deze tanks in het reservoirgebouw onder te brengen moet het dak worden verhoogd. Het waterreservoir is omstreeks 1937 afgebroken. |
![]() De oprijlaan naar station Ommen met links het waterreservoir en daarachter het nevengebouw en het stationsgebouw.
|
WachthuisjeIn 1914 plaatsen de Staatsspoorwegen bij de overweg oostelijk van het station een wachthuisje. Dit wachthuisje is afkomstig uit Nieuwerkerk. Het plaatsen kost NLG 82,23½. In later jaren worden de overwegbomen vanaf het perron bediend. |
Geen foto beschikbaar |
GoederenbergplaatsNa de sluiting van de stopplaats Brucht verhuist de abri omstreeks 1927 naar Ommen. Naast het stationsgebouw doet de abri dienst als extra goederenbergplaats. Wanneer de voormalige schuilplaats is verwijderd van het emplacement van Ommen is onbekend. |
Geen foto beschikbaar |
Ommen 01
Ommen 02 Ommen 03 Ommen Aansluiting |
Bij de bouw heeft Ommen het standaard NOLS-emplacement met 2 perrons maar zonder doorgaand kruisspoor. De goederenfaciliteit ligt ten westen van het stationsgebouw. De trein richting Mariënberg moet na het kruisen van een tegentrein achteruit rijden om zijn weg over het hoofdspoor te kunnen voortzetten. Tussen 1903 en 1905 ligt de draaischijf voor Mariënberg tijdelijk in Ommen. Door de firma A. Groothengel uit Borne wordt in Ommen een onderbouw gemetseld voor de tijdelijke draaischijf. De firma brengt hiervoor NLG 849,16 in rekening bij de NOLS.
Het emplacement wordt uitgebreid met de komst van de OLDO. Op 1 maart 1910 vindt de aanbesteding van de werkzaamheden plaats. Er komt een 3e perron en 2 nieuwe sporen aan de zuidzijde van het emplacement. De nieuwe locomotiefloods wordt aangesloten en de goederenfaciliteiten worden uitgebreid. Het 3e spoor loopt door tot voorbij de overweg Stationsweg / Hammerweg. Net na de overweg sluit het spoor aan op het doorgaande spoor naar Mariënberg. Na de beëindiging van de treindienst op Deventer in 1935 breken de NS het 3e perron en de 2 zuidelijke sporen af. In 1952 wordt het 2e spoor het doorgaande hoofdspoor. Het wissel (nr. 5) aan de zijde Mariënberg wordt daarvoor aangepast. In 1971 wordt de goederensporen gesaneerd. Na 1975 is er nog één goederenspoor overgebleven. Dit spoor is in te rijden vanuit de richting Dalfsen. Bij de elektrificatiewerkzaamheden wordt het enige opstelspoor in Ommen verplaatst en andersom aangesloten. Het opstelspoor is nu in te rijden vanuit de richting Coevorden. Het opstelspoor kan gebruikt worden voor het opstellen van werktreinen voor het onderhoud aan de spoorlijn. Tot 2018 beschikt Ommen over een eilandperron. Dit eilandperron is te bereiken via een overweg ter hoogte van het stationsgebouw. Deze overweg is beveiligd met spoorbomen. Het eilandperron wordt zowel gebruikt voor de sporen 1 als 2. Het oorspronkelijke perron voor het stationsgebouw is verwijderd. In 2017 wordt bekend dat het eilandperron te smal is om de vele passagiers te kunnen herbergen en niet voldoet aan de norm die het Landelijke Comité veiligheid van ProRail heeft opgesteld. Aan de noordkant van het 1e spoor zal een nieuw perron worden gebouwd voor de treinen richting Zwolle. Het eilandperron, dat dan aan één zijde hekken zal krijgen, zal worden gebruikt voor de treinen richting Emmen. In oktober 2018 begint aannemer VolkerRail met de bouw van het noordelijke perron. Het laatst overgebleven opstelspoor voor o.a. werktreinen wordt afgebroken. De laatste circa 10 meter spoorstaven blijven wel liggen, als onderdeel van het onlangs nog gerenoveerde kunstwerk 'Huis van Reizen'. De gemeente verzorgt het onderhoud van deze creatie van Rien Monshouwer, die zichtbaar is aan de rechterkant als de trein het station van Ommen verlaat op weg naar Zwolle. Het nieuwe perron met een lengte van 185 meter en een breedte van 4,4 meter gaat ten kosten van circa 20 parkeerplaatsen, die langs het spoor zijn gelegen. Deze parkeerplaatsen worden aan de andere kant van het parkeerterrein gecompenseerd met nieuwbouw. Tevens worden er brede bovenleidingsportalen geplaatst zodat er er geen palen meer op het voormalige eilandperron hoeven te staan. Het nieuwe perron is op dinsdag 19 februari 2019 in gebruik genomen nadat de laatste werkzaamheden in het weekend van 16 t/m 18 februari 2019 zijn uitgevoerd. Gek genoeg wordt het brede perron alleen gebruikt door de spitstreinen. BeveiligingDe handelinrichting voor het bedienen van de wissels, seinen en overweg (post T) staat in een uitbouw van het stationsgebouw. De wissels 1, 5 en 6 zijn vanuit post T te bedienen. De overige wissels moeten ter plekke door de rangeerder worden bediend. De overweg inclusief de waarschuwingslampen in de Stationsweg / Hammerweg wordt eveneens vanuit post T bediend. De treindienstleider van station Ommen kan tevens de aansluitwissels van de emplacementen Vilsteren en Junne vrijgeven. Na de in gebruik name van de afstandsbesturing in 1987 is de handelinrichting terechtgekomen in het streekmuseum van Ommen. In het museum kunnen de bezoekers de handelinrichting bezichtigen.Het wissel naar het overgebleven werkspoor wordt handmatig bediend. Ter beveiliging is een elektrisch grendel aangebracht. Dit wissel is met de aanleg van het 2e perron verwijderd. Op het nieuwe perron zijn vertreklichten met LED verlichting aangebracht. |
![]() Emplacement van Ommen met het laatste overgebleven werkspoor. Op de voorgrond handwissel 313 voorzien van een elektrisch grendel.
|
Circa 1 kilometer voor het station ligt de spoorbrug over de Regge. Oorspronkelijk bestaat de spoorbrug uit een vast deel en een draaibaar gedeelte. De bovenbouw van beide delen is aanbesteed met bestek NOLS-5. In 1925 wordt de draaibrug vastgezet. Op 5 maart 1945 voeren geallieerden een aanval uit op de spoorbrug. Bommen blazen een gedeelte van de spoorbrug van het fundament. Treinverkeer tussen Dalfsen en Ommen is na die dag niet meer mogelijk. De overspanning wordt hersteld met een 3-tal spoorbruggen op 2 pijlers. Twee van de spoorbruggen zijn afkomstig uit de lijn Zuidbroek - Delfzijl. Daar overspanden de vaste bruggen het Eemskanaal.
In 1967 besteden de Nederlandse Spoorwegen werkzaamheden aan om de bruggen over de Regge te verstevigen. In het kader van de modernisering wordt de spoorbrug in 1986 vernieuwd en komt er een betonnen brug voor in de plaats. Deze brug is in tegenstelling tot de nieuwe spoorbruggen in Coevorden en Nieuw-Amsterdam slechts geschikt voor 1 spoor. |
![]() Reparatie aan de spoorbrug over de Regge.
|
Functie: | Van: | Tot: | Naam: | Opmerking: |
Haltechef / Stationschef 4e klasse | 15-01-1903 | 31-03-1918 | H.W. Smith (Hendrik Willem) | Voorheen Arbeider - telegrafist in Zwolle. Op 1 januari 1905 promotie tot Stationschef 4e klasse. Vertrekt naar Vilsteren. |
Stationschef 3e klasse | 01-05-1918 | 31-07-1921 | J.H.W. Bender (Jan Hendrik Willem) | Afkomstig uit Baflo. Vertrekt naar Beverwijk als Stationschef 2e klasse. |
Stationschef 3e klasse | 01-08-1921 | 27-06-1929 | J.H. van der Zee (Jan Hendrik) | Afkomstig uit Baarle Nassau. Verlaat de dienst met eervol ontslag vanwege invaliditeit. |
Stationschef 3e klasse | 01-09-1928 | 31-10-1931 | C. Mooijboer (Cornelis) | Voorheen Commies te Maastricht. Vertrekt naar Harderwijk als stationschef 2e klasse. |
Stationschef 3e klasse | 16-11-1931 | 15-07-1935 | H. Zweije (Hendrikus) | Afkomstig uit Bodegraven. Vertrekt naar Schaesberg. |
Eerste haltechef | 16-07-1935 | 31-05-1938 | L. Goedhart (Lambertus) | Afkomstig uit Halfweg. Vertrekt naar Maarn |
Haltechef / Eerste haltechef | 01-06-1938 | 01-01-1942 | F. Scholten (Frederik) | Afkomstig uit Bergentheim. Op 1 juli 1941 promotie tot Eerste haltechef. Verlaat de dienst met pensioen. |
Stationschef | 1941 | 1947 | Lambertus K. Brummel | Voormalig medewerker van de HSM. |
Eerst haltechef | 16-06-1943 | 1947 | A. van Olst (Albertus) | Afkomstig uit Hardenberg. Vertrekt naar Wierden. |
Stationschef | 1947 | 1949 | Hendrik van Ee | - |
Stationschef | 1949 | 1956 | Klaas Bosscha | - |
Stationschef | 1956 | 1961 | Pieter de Jong | - |
Stationschef | 1961 | ? | Maarten Bruijnes | - |
Stationsambtenaar | 15-08-1920 | 31-05-1924 | W. van der Velde (Wiebe) | Voorheen Assistent van de stationsdienst. Komt als Stationsambtenaar naar Ommen. Vertrekt als Haltechef naar Mastenbroek. |
Assistent v.d. stationsdienst | 23-12-1910 | 22-05-1920 | C. Punter (Cornelis) | Voorheen Arbeider - telegrafist te Mariënberg. Op 31 maart 1912 promotie tot Telegrafist. Op 1 april 1919 promotie tot Assistent van de stationsdienst. Vertrekt naar Zwolle Rangeer. |
Assistent v.d. stationsdienst | 23-05-1920 | 27-08-1921 | M.E. Valk (Marten Engelbert) | Afkomst uit den Ham - Vroomshoop. Vertrekt naar Medemblik. |
Assistent v.d. stationsdienst | 28-08-1921 | 28-02-1927 | J. Bok (Jan) | Afkomst uit Zwolle. Vertrekt naar Kelpen als Haltechef. |
Arbeider - telegrafist | 10-01-1903 | 19-01-1903 | B.J. Mengerink (Berend Jan) | Afkomstig uit Hengelo. Vertrekt naar Goor. |
Arbeider - telegrafist | 12-01-1903 | 28-03-1903 | P. van Salentein (Pieter) | Voorheen Hulparbeider te Windesheim. Op 1 maart 1903 promotie tot Arbeider - telegrafist. Vertrekt naar Vilsteren. |
Arbeider - telegrafist | 29-03-1903 | 26-01-1907 | J. Bloemhof (Jan) | Afkomstig uit Vilsteren. Vertrekt naar Inspectie Groningen. |
Arbeider - telegrafist | 10-07-1905 | 26-02-1910 | K. Kroon (Kornelis) | Afkomstig uit Mariënberg. Vertrekt naar Veendam. |
Arbeider - telegrafist | 28-02-1926 | 13-02-1932 | J. de Ruiter (Jacob) | Afkomstig uit Coevorden. Vertrekt als Assistent van de stationsdienst naar Halfweg. |
Arbeider - rangeerder | 27-01-1907 | 17-10-1910 | J. Hermsen (Johannes) | Voorheen Arbeider - rangeerder te Gramsbergen. Komt als Arbeider - telegrafist naar Ommen. Overlijdt in actieve dienst. |
Arbeider - telegrafist | 01-10-1910 | 06-07-1938 | J.W. Schuurman (Jan Willem) | Eerste betrekking bij de spoorwegen als Waarnemend arbeider. Op 1 november 1911 promotie tot Arbeider - rangeerder. Op 14 september 1913 promotie tot Arbeider - telegrafist. Op staande voet ontslagen. |
Arbeider - telegrafist | 20-04-1914 | 31-01-1927 | H. Hageman (Hendrik) | Afkomstig uit Diepenveen West. Eervol niet op verzoek ontslagen vanwege invaliditeit. |
Arbeider - telegrafist | 10-07-1938 | 09-09-1939 | G. Brummel (Gerrit) | Afkomstig uit Dronrijp. Vertrekt naar Wadenoijen. |
Klerk - telegrafist | 01-03-1905 | 14-08-1905 | R. Bos (Roelof) | Afkomstig uit Hengelo. Vertrekt naar Coevorden. |
Rangeerder | 03-03-1903 | 24-12-1934 | J. Horstink (Jansen) | Eerste betrekking bij de spoorwegen als Hulpwachter. Op 13 maart 1904 promotie tot Hulpwachter. Op 1 mei 1904 promotie tot Arbeider - rangeerder. Op 25 juni 1916 promotie tot Rangeerder. Eervol niet op verzoek ontslagen vanwege invaliditeit. |
Rangeerder | 25-07-1913 | 30-09-1926 | N.H. Landsheer (Nicolaas Hendrikus) | Eerste betrekking bij de spoorwegen als Waarnemend arbeider. Op 28 juni 1914 promotie tot Arbeider - rangeerder. Op 25 juni 1916 promotie tot Rangeerder. Vertrekt naar Meppel. |
Rangeerder | 01-05-1914 | 18-08-1923 | J. de Ruiter (Johannes) | Voorheen Waarnemend arbeider te Almelo. Op 30 augustus 1914 promotie tot Arbeider - rangeerder. Op 25 juni 1916 promotie tot Rangeerder. Vertrekt naar Zwolle. |
Arbeider - rangeerder | 11-02-1934 | 30-06-1934 | R. van Hasfeld (Roelof) | Afkomstig uit Nieuw-Amsterdam. Vertrekt naar Harlingen. |
Leerling klerk | 25-09-1919 | 19-07-1920 | Th.A.F. Toorens (Thomas Adrianus Franciscus) | Eerste betrekking bij de spoorwegen. Vertrekt naar Zwolle. |
Arbeider | 23-01-1919 | 05-09-1919 | J.A. Lodewijk (Johannes Adrianus) | Eerste betrekking bij de spoorwegen als Hulparbeider. Op 13 juli 1919 promotie tot Arbeider. Vertrekt als Arbeider - telegrafist naar Gorssel. |
Arbeider | 05-08-1919 | 06-12-1919 | A. Geerlings (Albertus) | Eerste betrekking bij de spoorwegen als Hulparbeider. Op 28 september 1919 promotie tot Arbeider. Vertrekt naar Raalte. |
Hulparbeider | 15-01-1903 | 12-03-1904 | G. Vrielink (Gerrit) | Eerste betrekking bij de spoorwegen. Vertrekt naar Zwolle Inspectie. |
Seinwerker v.h. onderhoud | 20-06-1910 | 31-10-1910 | J. Zijlstra (Jan) | Voorheen Seinwerker te Emmen. Op 1 juli 1910 promotie tot Seinwerker van het onderhoud. Vertrekt naar Coevorden. |
Seinwerker b.d. aanleg | 20-06-1910 | 31-10-1910 | H. Hijlkema (Heilke) | Voorheen Seinwerker te Emmen. Op 1 juli 1910 promotie tot Seinwerker bij de aanleg. Vertrekt naar Coevorden. |
Hulpwachter | 20-06-1910 | 30-09-1910 | G. Ravenhorst (Gerhard) | Eerste betrekking bij de spoorwegen. Vertrekt als Waarnemend arbeider naar Lemelerveld. |
Poetser | 15-01-1903 | 27-06-1905 | M. Duijts (Machiel) | Afkomstig uit Groningen. Vertrekt naar Coevorden. |
Opzichter | 15-10-1909 | 04-01-1910 | J.H. Dapper (Jan Hendrik) | Afkomstig uit Almelo. Vertrekt naar Zuidbroek. |
Opzichter | 05-01-1910 | 31-12-1916 | D. van Leeuwaarden (Daniel) | Afkomstig uit Zwolle. Vertrekt naar Hoogeveen. |
Opzichter | 01-10-1916 | 14-03-1923 | J.E. van der Beek (Johannes Everhardus) | Voorheen Aspirant opzichter te Zwolle. Heeft tussen 01 februari 1917 en 01 november 1917 op het Centraalbureau gewerkt. Op 01 november promotie tot Opzichter. Vertrekt naar Helmond. |
Opzichter 3e klasse | ? | 01-02-1934 | J. v.d. Berg | Vertrekt naar Enschede. |
Opzichter 3e klasse | 01-02-1934 | ? | C.A. v. Egmond | Afkomstig uit Haarlem. |
Brugwachter 3e klasse (brug Regge) | 28-09-1913 | 27-09-1924 | G.J. Ramaker (Gerrit Jan) | Afkomstig van de Vechtbrug. Op 1 april 1919 promotie tot Brugwachter 3e klasse. Vertrekt als seinwachter naar Raalte. |
Naam: | Van: | Tot: | Opmerking: |
A.C. Bouwmeester | 1857 | 1891 | - |
T.M. Wentholt | 1891 | 1900 | - |
Jhr. J.L.van Nahuijs | 1900 | 1906 | - |
mr. A.W. Baron Bentinck | 1906 | 1916 | - |
C.E.W. Nering Bögel | 1916 | 1923 | - |
Naam: | Van: | Tot: | Opmerking: |
A.C. Bouwmeester | 1857 | 1891 | - |
T.M. Wentholt | 1891 | 1900 | - |
Jhr. J.L.van Nahuijs | 1900 | 1906 | - |
mr. A.W. Baron Bentinck | 1906 | 1916 | - |
C.E.W. Nering Bögel | 1916 | 1923 | - |
Naam: | Van: | Tot: | Opmerking: |
C.E.W. Nering Bögel | 1923 | 1952 | - |
mr. C.P. van Reeuwijk | 1952 | 1974 | - |
Carel Knoppers | 1974 | 1990 | - |
Reinier ter Avest | 1990 | 1997 | - |
Bernard Kobes | 1998 | 2000 | - |
Leo (L.V.) Elfers | 2000 | 2000 | Waarnemend, tevens burgemeester van Dalfsen |
Arend (A.) ten Oever | 2000 | 2006 | - |
Gerrit Jan Kok | 2007 | 2011 | - |
Marriët Mittendorff | 2011 | 2012 | - |
Marc-Jan Ahne | 2012 | 2015 | - |
Mark Boumans | 2015 | 2017 | - |
Bas Verkek | 2017 | 2017 | Waarnemend |
Hans Vroomen | 2017 | heden | - |
Algemene voorzieningen
Het aantal parkeerplaatsen in de buurt van station Ommen is jarenlang minimaal geweest. Om het reizen per trein aantrekkelijker te maken wil NS-Reizigers op het stationsplein de parkeervoorziening in het najaar van 2005 uitbreiden. De aanwezige 30 plaatsen worden aangevuld met 90 extra plaatsen. Daarvoor moet de hal van busmaatschappij Connexxion gesloopt worden. De gemeente Ommen draagt Eur 175.000,00 bij aan de kosten die door NS-reizigers worden betaald. |
![]() P + R terrein bij het station van Ommen.
|
Stationskoffiehuis "Guichelaar"
Aan de zuidkant van de overweg in de Hammerweg, nu stationsstraat, opent de heer Hendrik Guichelaar in 1908 (?)een stationskoffiehuis. De heer Hendrik Guichelaar is geboren op 28 februari 1878 in Ruinerwold en op 20 april 1907 getrouwd met Trijntje Wagenaar in De Wijk. De heer Guichelaars is niet de eigenaar van het pand, maar huurt het van de heer Hendrik Plasman. In 1911 zet de heer Plasman het dan 3 jaar oude pand in de verkoop voor NLG 7.500,00. Het pand met schuur en stalling staat op een 11,60 are groot perceel. Waarschijnlijk neemt de heer Guichelaar het pand over van de heer Plasman, want het stationskoffiehuis blijft bestaan. Nog voor de Tweede Wereldoorlog stopt de heer Guichelaar met dit café. Na zijn bestaan als herbergier wordt de heer Hendrik Guichelaar landbouwer. Hij sterft op 30 maart 1959 en ligt samen met zijn vrouw, die eerder overleden is, op de begraafplaats van Ommen. Het pand waarin het café is gevestigd verliest zijn horeca bestemming. Er vestigt zich een fabriekje voor de snoepjes en suikergoed met de naam Moenamia. Op de plaats van het stationskoffiehuis komt na de Tweede Wereldoorlog een garage en autodealer. Anno 2011 is ter plekke autobedrijf M.C. Bouwman gevestigd. |
Geen foto beschikbaar. |
Café restaurant "De wildzang", voorheen hotel "Wiltzangk", hotel pension "S. Kuijt" en Stationskoffiehuis
Tegenover het station aan de stationsweg staat een stationskoffiehuis. Het gebouw is kort na de opening van de spoorlijn gebouwd. Het etablissement heeft in de loop der tijd diverse eigenaren gekend. Een van de eerste eigenaren is de familie S. Kuijt. Het gebouw krijgt al gauw ook de functie van hotel pension. Het gebouw ligt nog grotendeels tussen de dennenbomen. Voor het gebouw kunnen de gasten op stoeltjes van de omgeving genieten. In december 1932 wordt de inschrijving in het register van de Kamer van Koophandel veranderd van Kuijt in de nieuwe eigenaar J.J. van de Aa. Vlak na de Tweede Wereldoorlog is het gebouw eigendom van de familie De Wit. Van de jaren 50 tot 70 draagt het hotel de naam "Wiltzangk". Begin jaren 70 tot september 1993 zit er een Chinees restaurant in het pand. In april 1994 opent Café Restaurant De Wildzang zijn deuren in het gebouw. |
![]() Hotel pension S Kuijt tegenover het station. Goed te zien is, dat het gebouw nog meer in het bos ligt.
|
Hotel "Paping", voorheen café restaurant "Van Aalderen"
Op de hoek van de Stationsweg bevindt zich oorspronkelijk café restaurant Van Aalderen. Het gebouw wordt in 1925 overgenomen door de heer Regnerus Ignatius (Reinier) Paping uit Dedemsvaart, die onder zijn eigen naam het café restaurant voortzet. Onder zijn naam krijgt het etablissement faam en groeit uit tot een bekendheid in de wijde omtrek. De heer Paping biedt in het gebouw ook hotelkamers aan. In de Tweede Wereldoorlog breken zware tijden aan. Naast de dalende omzet, krijgt de heer Paping ook te maken met een ander fenomeen. Het gebouw ligt in de gevaren zone bij het station. De Duitsers vuren rond Ommen en Vilsteren aan het eind van Tweede Wereldoorlog V2 raketten af. Deze raketten worden per trein aangevoerd. Geallieerden proberen deze treinen te bombarderen en het spoor te vernielen. In februari 1945 moet het gebouw ontruimt worden omdat het te gevaarlijk wordt geacht om hier te verblijven met het station zo dicht in de buurt. In maart 1945 maken de Duitsers van het gebouw een verdedigingswerk vol munitie en strobalen. Bij de binnenkomst van de Canadezen op 6 april 1945 staat het gebouw dan ook binnen korte tijd in lichterlaaie en brandt volledig af. Op 10 juli 1948 wordt op dezelfde plek een nieuw hotel Paping gebouwd. Na die tijd volgen nog vele uitbreidingen en moderniseringen. Heden ten dage is Hotel Paping nog steeds een bekend en bij toeristen geliefd etablissement in Ommen en wijde omgeving. |
![]() Hotel paping op de hoek van de Stationsweg.
|
Restaurant Spoor 7
In het stationsgebouw vestigt zich in de zomer van 2009 het restaurant “Spoor 7”. Uitbaters van 'Spoor 7' worden Henk en Jenny de Lange. Na veel overleg met gemeente en NS zijn eindelijk de contracten getekend en kunnen treinreizigers de eerstkomende twintig jaar rekenen op een warm onthaal. Hoewel aan de precieze invulling van de plannen nog wordt gewerkt, staan enkele zaken vast. "Zoals het er nu naar uitziet, gaan wij straks iedere ochtend om zeven uur open. Dan kan men bij ons terecht voor een koffie met een broodje, of een compleet meeneemontbijt'', meldt Jenny de Lange. "Tussen de middag zorgen we voor een eenvoudige lunch.'' Hoofddoel is het verlevendigen van het Stationsplein. "Nu komen toeristen binnen op een doods station, met een leegstaand gebouw. Wij willen zorgen voor meer leven in de brouwerij. Niet alleen met koffie, thee en limonade, maar ook met fiets- en wandelroutes. We willen zelf fietsen gaan verhuren en we denken over low-budget Pieterpad-kamers. Het restaurant is 7 dagen in de week open. Op werkdagen kunnen reizigers vanaf 7 uur 's ochtends terecht. In het weekend is Spoor 7 open vanaf 9 uur. Naast eten en drinken biedt Spoor 7 ook wandelarrangementen aan. |
![]() Aannemer is bezig met de inrichting van Restaurant Spoor 7.
|