Inhoud: |
Links: |
Voormalige exploitanten:
|
Afkorting: | Rol |
Positie: | km 14,946, linkerzijde |
Adres: | Stationsstraat16 (voorheen huisnummer A 162) |
Geopend: | Gesloten: | |
Personenvervoer: | 15 juni 1905
25 mei 1940 3 september 1945 |
14 mei 1939
17 september 1944 4 mei 1947*) |
Goederenvervoer: | 15 juni 1905 | 4 november 1968 |
StationsgebouwStationsgebouw van het type NOLS 3e klasse. Het stationsgebouw is aanbesteed met bestek NOLS-16. Het gebouw wordt in 1915 aan de westelijk gevelmuur bepleisterd. Tegenwoordig zijn de muren aan de straatzijde en aan de westelijke zijkant geheel wit geplamuurd.In 1918 laat de NS op de zolder een slaapkamertje timmeren. Het stationsgebouw van Rolde krijgt in 1921 een balkon aan de straatzijde op de eerste etage. Dit balkon is bedoeld voor de ernstig zieke vrouw van de stationschef Carelse. Om haar voldoende frisse lucht te geven en het beddengoed makkelijk te kunnen luchten stemt de SS in met de bouw van een balkon. Het maken van dit balkon besteedt de SS uit. Drie bedrijven schrijven in op de uitbesteding, te weten:
Na de sluiting van de spoorlijn blijft het stationsgebouw als woning staan. Na de Tweede Wereldoorlog wordt het stationsgebouw zelfs door 2 gezinnen gelijktijdig bewoond. Daartoe wordt de begane grond ingericht als woning. Inmiddels is het gebouw in Rolde nog het enige grote stationsgebouw van de NOLS in de provincie Drenthe. Het stationsgebouw staat derhalve op de lijst van Stichting Industrieel Erfgoed Noord-Nederland (SIEN-N). Deze stichting wil het stationsgebouw voor het nageslacht bewaren. |
![]() Station Rolde aan de straatzijde. Het balkon is nog niet aangebracht, dus de foto is voor 1921 gemaakt.
|
NevengebouwHet nevengebouw is aanbesteed met bestek NOLS-16. Het gebouw staat in de richting Assen naast het stationsgebouw. Het is de eenvoudige variant zonder ruimte voor treinpersoneel. Het nevengebouw staat sinds 1944 niet meer op de tekeningen van NS en zal dus voor die tijd zijn afgebroken. |
![]() Station Rolde met rechts het nevengebouw.
|
BergplaatsTussen het nevengebouw en het stationsgebouw is in de loop der tijd (voor 1921) een extra houten gebouwtje neergezet. Dit gebouw staat er nog steeds en is door de bewoners voorzien van de naam Rolde op de voorgevel. Na de afbraak van de spoorlijn is het dak aan de stationsgebouwzijde verder naar beneden doorgetrokken. |
![]() Houten gebouwtje naast het voormalige stationsgebouw in Rolde. Het dak is aan de linkerkant naar beneden toe verlengd, zie ook foto stationsgebouw.
|
PloegbergplaatsAan het oostelijke uiteinde van het emplacement wordt langs het zuidelijke goederenspoor een ploegbergplaats gebouwd. Bij deze ploegbergplaats is ook een oliehok aanwezig. Ter hoogte van de ploegbergplaats zit in het doorgaande spoor een lorrieuitzetplaats. |
Geen foto beschikbaar |
Rolde |
In 1905 is er eenvoudig emplacement met het perron (90 meter) langs het doorgaande spoor en losspoor voor de goederenwagons. Opmerkelijk is dat er op de bouwtekening van bestek NOLS-13 een gestippeld 2e perron met een 2e spoor richting Gasselternijveen getekend staat.
Ten tijde van de opening op 15 juni 1905 zijn de spoorbomen voor de nabijgelegen overweg nog niet gereed. Om de overweg toch te beveiligen wordt er iemand tijdelijk aangesteld om het verkeer op de weg tegen te houden indien er een trein aankomt. Deze situatie heeft geduurd van 15 juni tot 26 juli 1905. Op deze laatste datum kwamen de spoorbomen in dienst. De stationschef kan de bomen vanaf het perron bedienen. De tijdelijke bewaking van de overweg kost de NOLS NLG 30,85 aan overnachtingen voor het personeel. In 1910 komt er een volwaardig kruisspoor en een stationsbeveiliging. In 1915 worden de los- en laadmogelijkheden uitgebreid. Het perron is een aantal keren verlengd, onder andere in 1923. Bij deze verlengingen komt ook in de overweg ten westen van het station dubbelspoor te liggen. De los- en laadweg wordt verlengd en verbreed. De verhoogde los- en laadplaats verschuift mee in de richting Gasselternijveen. Tevens komt er aan de zuidelijke kant van de los- en laadweg ook een goederenspoor. Langs dit spoor worden aan de zuidelijke kant enkele loodsen gebouwd voor de plaatselijke handelaren. De firma Sipma N.V. is een van de bedrijven die aan de losweg is gevestigd. In een loods heeft de firma Sipma een elektrische sorteerinrichting voor aardappelen gebouwd. Op 17 december 1946 vat het geheel vlam. De oorzaak is vermoedelijk een kachelpijp die te heet is geworden. Duizenden kilo's pootaardappelen en de loods gaan verloren. De brandweer was snel ter plaatse, maar kon in eerste instantie niets beginnen, omdat het bluswater bevroren is. De kou is vermoedelijk ook de oorzaak dat de kachel op vol vermogen staat. Voor de brandweer blijft niets anders over dan de loods gecontroleerd laten uitbranden. Enkele jaren na het sluiten van het goederenvervoer is het emplacement opgebroken. |
![]() De losplaats Rolde bij km 14,75 van het baanvak Gasselternijveen - Assen, kijkend naar het westen. Op de achtergrond het stationsgebouw
|
Functie: | Van: | Tot: | Naam: | Opmerking: |
Stationschef | 15-06-1905 | 31-10-1912 | C. van Weele (Cornelis) | Afkomstig uit Capelle. Vertrekt naar Rilland Bath. |
Stationschef | 01-11-1912 | 01-08-1933 | A. Carelse (Albert) | Afkomstig uit Buinen. Wegens invaliditeit met pensioen. |
Haltechef | 01-08-1933 | 01-01-1935 | H. Heringa (Homme) | Afkomstig uit Echten. Eervol ontslagen van de dienst met wachtgeld. |
Bewoner station | 1947 | 1973 | Jacob Oostra | - |
Bewoner station | 1953 | 1957 | Sjouke Dijkstra | - |
Bewoner station | 1957 | 1961 | Harm Pomp | - |
Bewoner station | 1961 | ? | Pieter Bijsterveld | - |
Bewoner station | 1973 | ? | Johannes Brands | - |
Telegrafist | 14-01-1906 | 30-04-1908 | R. Dantuma (Regnerus) | Voorheen Arbeider - telegrafist te Westerbroek. Op 22 september 1907 promotie tot Telegrafist. Vertrekt naar Wijhe. |
Telegrafist | 01-05-1908 | 17-06-1916 | J. Bloemhof (Jan) | Voorheen Arbeider - telegrafist te Wijhe. Op 14 februari 1915 promotie tot Telegrafist. Vertrekt naar Scheemda. |
Arbeider - telegrafist | 18-06-1916 | 27-01-1924 | H. Roffel (Harmannus) | Voorheen Arbeider - rangeerder te Baflo. Vertrekt naar den Ham - Vroomshoop. |
Arbeider - telegrafist | 23-02-1919 | 15-07-1919 | J.R. Bosman (Jan Roelof) | Voorheen Rangeerder te Assen. Komt als Arbeider - rangeerder naar Rolde. Op 1 april 1919 terug gezet naar Rangeerder. Vertrekt als Arbeider - telegrafist naar Berkum. |
Arbeider - telegrafist | 14-05-1919 | 16-03-1921 | B. Radema (Beno) | Afkomstig uit Hoogezand Sappermeer. Vertrekt naar Assen. |
Arbeider - telegrafist | 27-01-1924 | 10-09-1927 | J.H. Bolhuis (Jan Hemmo) | Afkomstig uit Tietjerk. Vertrekt naar Winsum. |
Seinwerker | 04-04-1910 | 08-05-1910 | J. Zijlstra (Jan) | Afkomstig uit Coevorden. Vertrekt naar Emmen. |
Seinwerker | 04-04-1910 | 08-05-1910 | H. Hijlkema (Heilke) | Voorheen Leerling seinwerker te Coevorden. Op 1 mei 1910 promotie tot Seinwerker. Vertrekt naar Emmen. |
Ploegbaas | ? | 1910 | J. Aalders | Naar Wildervank |
Wegwerker 1 | 1905? | ? | P. Popkes | - |
Wegwerker 2 | 1905 | ? | G. Geerling | - |
Wegwerker 3 | 1905 | ? | R. Leiting | - |
Wegwerker 4 | 1905 | ? | B. Schutrup | - |
Naam: | Van: | Tot: | Opmerking: |
Alexander (A.C.J.F.) Bouwmeester | 1869 | 1877 | - |
Jhr. Hendrik (H.) van der Wijck | 1877 | 1901 | - |
Synco (S.) Reijnders | 1901 | 1931 | Voorheen burgemeester van Borger |
Alle (A.) van der Sluis | 1931 | 1946 | - |
Theodoor (T.P.) baron Mackay | 1946 | 1956 | - |
mr. Jacob (J.) van Huis | 1956 | 1967 | - |
Koos (J.G.) Borgesius | 1967 | 1979 | - |
Albertus (A.) Hurink | 1980 | 1991 | - |
Aaltina (A.) Evenhuis - Meppelink | 1991 | 1998 | - |
Stationskoffiehuis
Op 5 oktober 1903 koopt de heer H. Klaassens een stuk grond in Rolde van de heer Borgesius voor de bouw van een stationskoffiehuis. In 1905 wordt de eerste steen gelegd voor het Café, Restaurant en Stationskoffiehuis. Nog in hetzelfde jaar opent het etablissement. In 1925 neemt Johannes Darwinkel het etablissement over. Dochter Lammie Darwinkel trouwt met Jan Hiddink. De schoonzoon neemt het etablissement later over. Lammie en Jan krijgen 2 kinderen. In september 1988 komt het gebouw in handen van dochter Lineke Poutsma-Hidding. |
![]() Stationskoffiehuis in Rolde.
|