Afkorting: | ZL |
Positie: | km 0,000, kopstation voor de lijn naar Stadskanaal |
Adres: | Stationsweg 4 |
Geopend: | Gesloten: | |
Personenvervoer: | 6 juni 1864 | n.v.t. |
Goederenvervoer: | 6 juni 1864 | n.v.t. |
StationsgebouwHet stationsgebouw stamt uit 1866 en is van het type Waterstaat. De Waterstaat stations zijn ingedeeld in de klasses 1 t/m 5. Van de klasses 4 en 5 zijn de meeste exemplaren gebouwd. Station Zwolle behoort tot de klasse 1 en is het grootste Waterstaat station in Nederland. Het gebouw is ontworpen N.J. Kamperdijk. Deze architect heeft veel voor de NCS ontworpen. De NCS is mede gebruiker van het station. Het stationsgebouw is meer dan 100 meter lang. Het middelste gedeelte heeft 2 etages plus een ruimte onder het schuine dak terwijl de beide vleugels 1 etage plus een ruimte onder het dak hebben. Boven de ingang aan de straatzijde is een schuin afdakje gemaakt.In 1952 wordt aan de oostkant van het stationsgebouw een reizigerstunnel gebouwd. Via de tunnel kunnen de passagiers veilig op de perrons komen. Tot die tijd moeten de passagiers het spoor nog oversteken om op het juiste perron te komen. De trapopgang van de tunnel splitst in 2 trappen die een kenmerkende draai hebben. In 1958 wordt de indeling van het gebouw veranderd. De buitenkant van het stationsgebouw blijft altijd nagenoeg onveranderd en heeft inmiddels de status Rijksmonument gekregen. In 1985 is het stationsgebouw geheel gerestaureerd. Bij voorgaande opknapbeurten wordt de nieuwe verflaag over de oude verflaag heen aangebracht. Hierdoor ontstaat een dikke korst van allerlei verflagen. Er ontstaan spanningen met de ondergrond waardoor de verflagen gaan loslaten. Hierdoor vervullen ze hun beschermende werk tegen de elementen niet meer. Een grondige onderhoudsbeurt blijkt daarom noodzakelijk. Om een goed herstel mogelijk te maken, moeten eerst alle oude verflagen verwijderd worden. Dit kan niet met brute kracht gebeuren, omdat het pleisterwerk verdeeld is in een aantal gefrijnde segmenten. De structuur zou dan aangetast worden. Daarnaast moeten de bewoners van het station en de reizigers zo min mogelijk overbelast bezorgd worden. Vandaar dat eind 1984 bij wijze van proef op enkele muurvlakken wordt begonnen met het ontverven door middel van een chemisch preparaat dat op de verflagen inwerkt. De perronkap over de sporen 1, 2 en 3 is begin jaren 90 van de 20e eeuw in slechte toestand. De spoorwegen menen dat de enige oplossing om ongelukken door afvallende onderdelen te voorkomen, het slopen van deze monumentale kap is. Daarvoor in de plaats komt er een nieuwe kap die qua voorkomen is gebaseerd op de oude kap. Rondom de ingang van het perrontunnel naast het stationsgebouw wordt in augustus 2003 een zogenaamd paviljoensplein geopend. Rondom dit plein zijn een aantal winkels gevestigd. Doel van dit alles is om een lichte en open entree van het station te creëren. |
![]() Stationsgebouw van Zwolle in de jaren 60 van de 20e eeuw.
|
Hoofdkantoor NOLS, Badhuiswal 8Aan de Badhuiswal 8 is het hoofdkantoor van de NOLS gevestigd. In het pand heeft tevens de directeur zijn woning. Het gebouw is in 1878 gebouwd en wordt bewoond door steenhouwer en aannemer G.W. Kormelink. Van 1890 tot 1900 is de woning in eigendom van de pedagoog Dr. J.H. Gunning Wzn., toendertijd conrector van het Zwolse gymnasium. Daarna komt de NOLS in het pand. Na de NOLS heeft het pand nog diverse functies gehad, zoals consultatiebureau van de Overijsselse vereniging ter bestrijding van de TBC. Het pand is nog steeds in volle glorie aanwezig. |
![]() Voormalig hoofdkantoor van de NOLS aan de Badhuiswal 8 te Zwolle.
|
Zwolle*) |
Met de aanleg van de NOLS maken de Staatsspoorwegen aan de noordoostkant van het station plaats voor de treinen naar Coevorden. In 1921 worden er een aantal sporen t.b.v. de NOLS gewijzigd en uitgebreid. Het emplacement raakt in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. Aan de noordoost kant bevindt zich een groot goederen emplacement waar o.a. Van Gend en Loos gevestigd is. Na de jaren 80 van de 20e eeuw is dit gebied voor een deel gesaneerd en heeft plaats gemaakt voor enkele winkels.
Oorspronkelijk vertrekken de treinen in de richting Emmen van spoor 16. Dit is het spoor dat direct naast het busstation is gelegen. Een aantal jaren is spoor 14 het vaste perron voor de treinen richting Emmen. De stoptrein naar Groningen vertrekt dan vanaf spoor 16. Dit spoor 14 ligt aan hetzelfde perron als waar de treinen uit Groningen en Leeuwarden aankomen. Deze passagiers kunnen bij het overstappen direct oversteken. De passagiers uit de richtingen Deventer en Amersfoort moeten met een trap onder het spoor door om bij de trein richting Emmen te komen. Aan de westkant van Zwolle bevindt zich een groot rangeerterrein dat jarenlang gebruikt is voor het opstellen van oude treinen en goederenwagens. In vroeger tijden is er een spoorlijn geweest achter het station en de werkplaats langs direct naar dit rangeerterrein. Het gedeelte dat het dichtst bij het station ligt is in de loop der tijd al omgebouwd tot opstelterrein voor reizigerstreinen. het In 2018 worden de laatste restanten die tegen de IJsselbrug zijn gelegen opgeruimd. Het is de bedoeling dat er een ruime opstel- en onderhoudsplaats voor in de plaats komt. De bedoeling is dat de werkzaamheden in 2019 worden afgerond. Aan de oostkant bevindt zich eveneens een aantal opstelsporen. In 1990 is er een nieuwe wasinstallatie bij dit terrein in gebruik genomen. In 2011 en 2012 wordt de westkant van het emplacement volledig gerenoveerd en uitgebreid voor de aansluiting van de Hanzelijn vanuit Lelystad. Er hebben meer treinen in hun eindpunt in Zwolle. De bestaande perroncapaciteit is daarvoor te beperkt. Er komt een extra eilandperron die dit probleem moet oplossen. Dit eilandperron komt voor een deel op de oorspronkelijke werkplaatssporen die daarvoor het veld moeten ruimen. Tevens moet er een bredere reizigerstunnel komen om het toenemende aantal passagiers te kunnen afhandelen. Om de tunnel te kunnen bouwen wordt de bestaande tunnel gesloten. Reizigers moeten met een tijdelijke hoge traverse naar de juiste perrons lopen. Door kostenoverschrijding en verandering van plannen loopt de realisatie van de tunnel flink vertraging op. De opening van de nieuwe tunnel heeft plaats gevonden in 2015. Om het emplacement nog verder te optimaliseren vindt in de periode 30 juni t/m 15 juli 2018 een grootscheepse modernisering plaats. Gedurende deze periode is er geen regulier treinverkeer mogelijk van en naar Zwolle. Diverse sporen worden gesaneerd en aangepast. Het doorgaande (goederen)spoor 2 tussen spoor 1 en 3 verliest haar functie en loopt nu aan de oostzijde dood. Op 16 juli 2018 komt het emplacement weer in dienst. Met de geplande uitbreiding van de sporen tussen Zwolle en Herfte moet ook de oostkant van het emplacement onderhanden genomen worden. De werkzaamheden staan gepland voor de periode tussen 2018 en 2021. Na de realisatie kunnen de treinen uit Meppel en Ommen zonder elkaar te hinderen aankomen en vertrekken uit Zwolle. De perronlocatie van de treinen richtingen Ommen en verder blijft nagenoeg onveranderd blijven. Spoor 16 wordt iets naar buiten gelegd om het perron tussen de sporen 15 en 16 te kunnen verbreden. De nog aanwezige goederensporen aan de noordzijde van het emplacement van Zwolle worden gesaneerd. Daarvoor in de plaats wordt een onderhoudsperron aangelegd voor de treinen van Arriva. |
![]() Emplacement van Zwolle aan de oostzijde. De treinen van de NOLS-lijn naar Coevorden vertrekken van de rechter sporen.
|
In 1902 bouwen de Staatsspoorwegen ten behoeve van de NOLS een nieuwe dubbelsporige draaibrug over de Nieuwe Wetering. De spoorbrug is gelegen tussen het emplacement van Zwolle en de splitsing bij Herfte. Later is de draaibrug vervangen door een vaste spoorbrug. Met het viersporig maken van het baanvak Zwolle - Herfte zal ook de brug over de Nieuwe Wetering worden vervangen. |
Geen foto beschikbaar |
Naam: | Van: | Tot: | Opmerking: |
Jhr. W.C.Th. van Nahuijs | - | 1897 | - |
mr. Dr. I.A. van Roijen | 1897 | 1933 | - |
dr. J.E. Baron de Vos van Steenwijk | 1933 | 1937 | Tevens commissaris van de NOLS. |
A. van Walsum | 1937 | 1940 | - |
Jhr. Maurits (M.P.M.) van Karnebeek | 1940 | 1944 | - |
Adriaan (A.) Meerkamp van Embden | 1944 | 1945 | - |
Jhr. Maurits (M.P.M.) van Karnebeek | 1945 | 1945 | - |
Jhr. Mr. G.A. Strick van Linschoten | 1946 | 1960 | - |
drs. Hans (J.A.F.) Roelen | 1960 | 1969 | - |
mr. Job (J.) Drijber | 1969 | 1980 | - |
mr. Gouke (G.) Loopstra | 1980 | 1990 | - |
drs. Loek (L.M.L.H.A.) Hermans | 1990 | 1994 | - |
Jan (J.) Franssen | 1994 | 2000 | - |
drs. Henk Jan (H.J.) Meijer | 2000 | 2019 | - |
Peter (P.H.) Snijders | 2019 | heden | Afkomstig uit Hardenberg. |
Stationsrestauratie
In het stationsgebouw is jarenlang een stationsrestauratie aanwezig. In mei 2011 wordt bekend gemaakt dat de stationsrestauratie in Zwolle gaat sluiten. De laatste jaren wordt de restauratie geëxploiteerd onder de naam Brasserie, omdat stationsrestauratie een te stoffig imago heeft en gelijk zou staan aan koffie die al uren lang op een warmhoudplaat staat. De nieuwe naam kan het tij niet keren, de omzet is te laag om een rendabele exploitatie mogelijk te maken. De ruimte moet plaats maken voor winkeltjes. Begin 2012 valt het doek definitief. Medio februari 2012 opent in de ruimte de HEMA een stationswinkel waar onder andere diverse versnaperingen te koop zijn. |
Geen foto beschikbaar |
Busstation
Aan de linkerkant van stationsgebouw ligt het busstation. Het busstation grenst direct aan spoor 16. Spoor 16 is jaren lang gebruikt voor de treinen richting Coevorden. Vanaf het busstation vertrekken de regionale autobussen naar de plaatsen in de omgeving. De stadsbussen stoppen direct voor het stationsgebouw. Met de komst van de nieuwe reizigerstunnel is het de bedoeling om het busstation naar de zuidkant van het station te verplaatsen. |
![]() Het busstation aan de zijkant van het station van Zwolle. Op de voorgrond een bus van de Salland. Op spoor 14 staat een DE2 klaar voor vertrek.
|
Hotel "Gijtenbeek"
Tegenover het station staat sinds 1921 een hotel. Het gebouw is in opdracht van de heer J. Beenen neergezet. De heer G. van Gijtenbeek neemt het pand na enige tijd over en geeft het zijn kenmerkende naam. Hij laat het gebouw uitbreiden met een grote vleugel. In 1928 en 1931 vinden er kleine verbouwingen plaats. In 1935 wordt het hotel nogmaals flink vergroot. In dit hotel heeft de NOLS de aandeelhoudersvergadering van 1937 en 1938 gehouden. In 1979 is het karakteristieke pand gesloopt. |
![]() Hotel "Gijtenbeek" (Geitenbeek) aan het stationsplein te Zwolle.
|
Buitensociëteit
In de buurt van het station is de Buitensociëteit gevestigd. Het is een statig pand met een sierlijke tuin. In dit pand houdt de NOLS tot en met 1936 haar jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Het pand is de loop der tijd behoorlijk verbouwd. Er is nu een congrescentrum dat geëxploiteerd wordt onder de naam de Nieuwe Buitensociëteit. |
Geen foto beschikbaar |
Stationskapper
In het stationsgebouw bevindt zich een stationskapper. In 1994 bestaat de zaak 25 jaar. In het kader hiervan is de kapperswinkel voor 1 dag verplaatst naar de trein tussen Zwolle en Emmen. |
Geen foto beschikbaar |