Dossiers

Overgang

Bent u een vrouw boven de veertig? Hebt u last van zweetaanvallen? Komt uw menstruatie opeens onregelmatig? Dan is de kans groot dat u in de overgang bent.

In de overgang wordt u geleidelijk onvruchtbaar. Dat komt doordat de eicellen opraken. Hierdoor maken de eierstokken minder vrouwelijke hormonen aan. Als alle eicellen op zijn, maken de eierstokken helemaal geen vrouwelijke hormonen meer aan. U wordt dan niet meer ongesteld en bent onvruchtbaar.

De overgang is een natuurlijke fase in het leven van elke vrouw. Het is geen ziekte. Toch kunt u zich wel ziek voelen tijdens de overgang. Dat komt door de klachten die u krijgt, zoals zweetaanvallen, een droge vagina en wisselende stemmingen. De meeste overgangsklachten gaan vanzelf weer over. Als u er erg veel last van hebt, kunt u kiezen voor een behandeling met hormonen.

De meeste vrouwen komen in de overgang als ze tussen de 45 en 48 jaar oud zijn. De laatste menstruatie (menopauze) komt meestal rond de leeftijd van 51 jaar. Ook daarna duurt het vaak nog even voordat de hormonen een nieuw evenwicht hebben gevonden. U kunt dus nog een tijd last hebben van overgangsklachten. Gemiddeld duurt de overgang vijf jaar.
Sommige vrouwen krijgen al voor hun veertigste overgangsverschijnselen. Zij zijn vervroegd in de overgang.

Verschijnselen

Tijdens de overgang kunt u last krijgen van allerlei klachten:

  • U wordt onregelmatig ongesteld. Ook kan het zijn dat u meer bloed verliest als u ongesteld bent, maar dat hoeft niet.
  • Veel vrouwen in de overgang krijgen opvliegers. U krijgt het dan plotseling erg warm, gaat hevig zweten en uw hart gaat sneller kloppen. Zo'n opvlieger duurt meestal maar enkele minuten, maar hij kan ook een half uur duren.
  • U kunt last krijgen van haargroei op 'mannelijke plaatsen', bijvoorbeeld in het gezicht. Dit komt vooral voor bij dunne vrouwen.
  • Uw botten worden minder sterk (botontkalking) waardoor u sneller iets breekt.
  • De vagina wordt droog. Bij het vrijen kunt u daarom last krijgen van jeuk, irritatie en pijn.
  • U verliest urine (incontinentie), bijvoorbeeld tijdens het hardlopen, hoesten of niezen.
  • U hebt vaker last van blaasontsteking.
  • Uw huid wordt droger en minder soepel. Ook kunt u last krijgen van een droge mond en droge ogen.
  • U kunt somber en lusteloos worden. U hebt soms moeite om u te concentreren en uw geheugen gaat wat minder goed werken. Ook slaapt u vaak slecht doordat u 's nachts opvliegers krijgt.
Leefregels

Om zo min mogelijk last te hebben van de overgang kunt u een paar dingen doen:

  • Zorg ervoor dat u een gezond gewicht hebt: niet te licht en niet te zwaar.
  • Beweeg regelmatig. Uw botten en spieren worden er sterker van, u hebt minder kans op hart- en vaatziekten en u blijft beter op gewicht. Vooral sporten waarbij u uw botten belast zijn goed. Van een half uur lopen per dag worden uw botten sterker. Bovendien is beweging goed voor uw weerstand, het ontspant, u slaapt beter en krijgt meer energie.
  • Rook niet. Door roken worden de botten minder sterk en krijgt u eerder last van hart- en vaatziekten.
  • Eet regelmatig en gezond: veel verse groenten en fruit, volkoren producten, vaker peulvruchten. Eet weinig vlees en suiker. Soja is goed doordat er stoffen inzitten die lijken op vrouwelijke hormonen.
  • Drink weinig alcohol, koffie en cola en gebruik niet te veel kruiden. U kunt er opvliegers van krijgen.
  • Doe rustig aan en zorg ervoor dat u genoeg slaapt.
  • Draag luchtige kleding zodat u het niet te warm krijgt als u een opvlieger krijgt. U kunt ook meer laagjes over elkaar aantrekken zodat u wat uit kunt doen als u het te warm krijgt.
Lees ook:
Links: