Dossiers

Winderigheid

Hoewel het laten van winden in onze cultuur ongepast is, doet iedereen het toch zo'n vijftien keer per dag. Het is dus eigenlijk een heel normaal verschijnsel. Tijdens het eten slikt u kleine hoeveelheden lucht in en in het maag-darmkanaal worden gassen gevormd bij de vertering van uw eten. Dat gas moet er weer uit; als u winden tegenhoudt krijgt u buikpijn.

Het kan echter zijn dat u veel meer winden moet laten dan de gemiddelde vijftien per dag. Dan kan het een vervelend probleem worden. Meestal gaat de winderigheid dan samen met andere klachten als een opgezette buik, rommelende geluiden in de buik en buikkrampen. Deze klachten worden vaak erger als u de winden tegenhoudt.

Mogelijke oorzaken van overmatig winden laten zijn:

  • bepaalde voeding, zoals koolzuurhoudende frisdranken, peulvruchten, prei, uien, koolsoorten, bier en fruit;
  • onregelmatig eten of hongeren. In een lege darm ontstaat makkelijk gas;
  • verstopping, meestal door een vezelarme voeding;
  • lucht inslikken. Door veel praten tijdens het eten, heel snel eten, roken, kauwgum kauwen en soms ook door stress slikt u meer lucht in dan normaal;
  • slechte opname van voedingsstoffen, zoals bij lactose intolerantie;
  • bepaalde medicijnen, zoals codeïne en laxeermiddelen;
  • aandoeningen van het maag-darmkanaal, zoals giardiasis, diverticulitis en een prikkelbare darm.

Het is niet altijd makkelijk om de oorzaak te vinden. Het kan zijn dat er helemaal geen duidelijke oorzaak is; de één heeft nou eenmaal sneller last van gasvorming dan de ander.

U kunt wel een aantal dingen doen om gasvorming te verminderen:

  • voorkom dat u lucht inslikt. Neem de tijd voor een maaltijd, eet rustig en praat niet te veel tijdens het eten. Ook roken en kauwgum kauwen kunt u beter laten;
  • vermijd voedingsmiddelen die gasvorming veroorzaken. Om er achter te komen welke voedingsmiddelen bij u voor gasvorming zorgen, kunt u een paar weken een voedseldagboek bijhouden. Hierin schrijft u op wat u op een dag eet en hoeveel last u hebt van winderigheid. Zo komt u er achter wat u beter niet te veel kunt eten;
  • eet regelmatig. Sla geen maaltijden over en eet bij voorkeur meerdere kleine maaltijden per dag;
  • voorkom verstopping. Eet u wel genoeg vezels? Vezelrijke voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld groente, fruit, volkorenbrood, aardappelen, volkorenmacaroni, zilvervliesrijst en peulvruchten. Extra vezels kunnen in het begin meer gasvorming geven omdat de darmen nog moeten wennen. Na minimaal zes tot acht weken zal de gasvorming echter afnemen en uw stoelgang makkelijker verlopen. Ook is het belangrijk dat u ten minste twee liter vocht per dag binnenkrijgt en voldoende beweegt.

Meer weten? Bij de Maag Lever Darm Stichting kunt u een uitgebreide brochure over dit onderwerp bestellen.

Lees ook:
Links: